Andra lags Silly Season

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Musta » lör maj 13, 2006 3:36 pm

Varanen skrev:PMK1 - Han är inte bara från hockeynationen som producerar flest toppmålvakter, utan han är en produkt av världens bästa målvaktsutbildning (den i TPS).

Frågan varför han väljer VLH kan jag inte med säkerhet svara på. Utlandsäventyr kanske lockar, tryggheten att veta att man är förstemålvakt, att klubben satsar fullt ut på en. Lägg därtill en ekonomisk kompensation som säkerligen inte är fy skam. Att det blev ett lag i AS kan bero på att det är en av (om inte den bästa) andra ligan i Europa. Ett bra skyltfönster inför framtida äventyr. Jag har förstått att insikten om Karjalainens kapacitet inte riktigt sjunkit in hos de våra ännu och det kommer det inte att göra förrän serien drar igång i höst. Men det är en mycket kompetent målvakt som kommer vakta kassen för oss. En stor framgång för klubben.

Visst är Tuomo en bra målvakt även om han inte lyckades etablera sig som förstemålvakt i TPS. Kraven som ställs för förstemålisen i TPS är mycket höga, man är ju vana vid att ha målvakter av hög klass. Antero Niittymäki och Fredrik Norrena, de två målvakterna som fått dela ansvaret i Finlands VM-trupp i år (precis som de gjorde i OS), var målvaktsduo i TPS i några år, tills de båda lämnade laget år 2002. Det säger mycket om nivån.

Tuomo är talangfull, men ingen kronjuvel i TPS ögon. Samtidigt som honom hade man den tre år yngre Teemu Lassila i laget och precis när Tuomo började bli mogen för spel i FM-ligan började man köra in Lassila i stället, t.o.m. på bekostnad av Tuomos utveckling. Lassila var det stora löftet (även om han aldrig visat att han kan bli en ny Kiprusoff eller Niittymäki), projektet som pågick tills han lämnade laget. Hur det hade gått för Tuomo om han bytt till något annat lag i FM-ligan för ett par år sedan kan man ju bara gissa, för det gjorde han aldrig.

Som jag redan tidigare skrev tycker jag att tränaren Hannu Jortikka behandlade Tuomo lite orättvist i höstas då han skällde ut honom fast det inte var han som var orsaken till att laget floppade. Sen kom ju Joni Puurula som fick stå nästan alla matcher på våren. Jag fick en känsla av att det var Puurula som fick spela för att Jortikka inte ville erkänna att han gjort fel då han skaffat Puurula. Å andra sidan viste alla att det inte spelar någon större roll vem som spelar, för det skulle ändå inte bli någon framgång för laget.

Långt före säsongen var slut gick det säkra rykten om att Tuomo skulle lämna TPS. Antagligen var han väl trött på att vara andremålvakt och den som får agera tjänare för större talanger. Det är väl ett nytt lyft på sin karriär han söker i Växjö (som du skrev), och det hoppas jag verkligen han får. En bra säsong som förstemålvakt i Lakers och vem vet - kanske blir han erbjuden ett kontrakt med någon Elitserieklubb. Det som Tuomo framför allt behöver är självförtroende, nu ska han sluta hänga läpp och börja kämpa i stället!
Musta
Forumamatör
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor apr 13, 2006 8:34 am
Ort: Helsingfors

Inläggav Varanen » lör maj 13, 2006 4:04 pm

Niinpä niin!

Det jag har försökt få fram bland de mina här är att Karjalainen är en bra målvakt, inte att han skall jämföras med Norrena eller Niittymäki som ju tillhör världseliten. Med TPS målvatstraditioner skulle han aldrig tillhört den organisationen om han inte håller hög allsvensk klass.

Förtroende kommer han att få av klubben, och ett extremt stöd av fansen kan utlovas. Jag är 100% säker på att Karjalainen kommer trivas som fisken i vattnet. Maali se on hunajata! (jos se on vastustajan verkko kun heiluu) :D
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav Musta » lör maj 13, 2006 4:55 pm

Varanen skrev:Niinpä niin!

Det jag har försökt få fram bland de mina här är att Karjalainen är en bra målvakt, inte att han skall jämföras med Norrena eller Niittymäki som ju tillhör världseliten. Med TPS målvatstraditioner skulle han aldrig tillhört den organisationen om han inte håller hög allsvensk klass.

Juuri niin, precis. Det kommer nog att gå fint för honom i Allsvenskan, det tvekar jag inte på.

Varanen skrev:Förtroende kommer han att få av klubben, och ett extremt stöd av fansen kan utlovas. Jag är 100% säker på att Karjalainen kommer trivas som fisken i vattnet.

Härligt! Skönt att veta att han får ett varmt mottagande.

Varanen skrev:Maali se on hunajata! (jos se on vastustajan verkko kun heiluu) :D

Soi viulu! (no vastustajan verkko se vasta heiluukin, oma ei koskaan! :wink: ) :D
Musta
Forumamatör
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor apr 13, 2006 8:34 am
Ort: Helsingfors

Inläggav Konsulten » sön maj 14, 2006 8:49 pm

Bofors har värvat en ny kanadick-back
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8031

Skulle gärna se lite jänkare i VLH igen
Användarvisningsbild
Konsulten
Forumamatör
 
Inlägg: 41
Blev medlem: fre jul 15, 2005 1:35 pm

Inläggav Lobo » sön maj 14, 2006 9:19 pm

Bofors satsning mot ES verkar skumm. Då Jänkaren som ersätter Angell spelar på artistkontrakt och skall ansluta 1 vecka innan seriestart, dvs inte kan spela ev kvalserie/playoff.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist
 
Inlägg: 2485
Blev medlem: tor jan 01, 2004 7:14 pm
Ort: Växjö

Inläggav ruppo » sön maj 14, 2006 9:46 pm

Även Södertälje har gjort klart med ytterligare en back... den italienska landslagsbacken Carter Trevisani.
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: mån aug 02, 2004 9:04 pm
Ort: Vettet

Inläggav Primeau » mån maj 15, 2006 8:27 am

Hudinge har värvat 2 st ungerska landslagsspelare!!
Är det en merit eller en belastning att ha varit med där...?
http://www.huddingehockey.com/
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Inläggav buck » mån maj 15, 2006 8:43 am

Janos Vas är väl ungrare o han gjorde väl inte bort sej helt i Hammers?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5260
Blev medlem: lör nov 09, 2002 3:46 am
Ort: oped.

Inläggav Varanen » mån maj 15, 2006 8:52 am

Det kan ju aldrig vara omeriterande att tillhöra sitt landslag. Givetvis är det skillnad på landslag och landslag. Undantaget som bekräftar regeln är Pål Grotnes som VARJE gång han kom tillbaka från landslagsuppdrag underpresterade något horribelt. Vad gör de egentligen i norska landslaget? 8O
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav ruppo » mån maj 15, 2006 9:44 am

Primeau skrev:Hudinge har värvat 2 st ungerska landslagsspelare!!
Är det en merit eller en belastning att ha varit med där...?
http://www.huddingehockey.com/

Ingen nyhet, skrev jag om för tre dar sen! :lol:
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: mån aug 02, 2004 9:04 pm
Ort: Vettet

Inläggav Primeau » mån maj 15, 2006 10:13 am

Jag kryper tillbaks under stenen igen :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Inläggav Loseddos » mån maj 15, 2006 10:48 am

haha... jag visste inte ens att Dunaferr spelade hockey. De är ju kända för sin fotboll och handboll. Kul ju!
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist
 
Inlägg: 2040
Blev medlem: fre apr 19, 2002 10:48 am
Ort: Åryd

Inläggav Fredrik R » mån maj 15, 2006 3:49 pm

Henrik Ericsson lämnar Rögle för Almtuna.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5134
Blev medlem: ons sep 28, 2005 10:13 am
Ort: Växjö, Söder

Inläggav BJ-GSU » mån maj 15, 2006 10:54 pm

Tjena lakejer!

Håller inte med om att VIKs laguppbyggnad är ett sömnpiller eller vad som nu sades tidigare i tråden(förvånande va? ;)) Däremot är alla andra lags silly seasons lite halvmesiga.

I VIK har man har värvat slitvargar av klass i Patric Nilson och Nordfeldt från DIF, poängplockare i Meijer från Leksand(tidigare i VIK), storlek i försvaret i form av Berggren (som ni är bekanta med) och Lorentzen från LHC åsså kryddat det hela med lite rutin i Henric Björkman.

Bara Bäckman och Tornberg kan komma överens i båset så kan det nog bli bra det här!

Ses i Lakerdome!
Småland- been there, done that.
Användarvisningsbild
BJ-GSU
Forumamatör
 
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 15, 2006 10:44 pm
Ort: Uppifrån.

Inläggav bobba » mån maj 15, 2006 11:11 pm

akta en ultras medlem :wink: hohohoho
bobba
Forumdemon
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: ons mar 02, 2005 5:27 pm
Ort: Skyffladyngamåla

Inläggav BJ-GSU » mån maj 15, 2006 11:16 pm

bobba skrev:akta en ultras medlem :wink: hohohoho


akta, en bondegnagare!





Är det nått jag hatar mer än gnagare så är det fan bondegnagare...
Småland- been there, done that.
Användarvisningsbild
BJ-GSU
Forumamatör
 
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 15, 2006 10:44 pm
Ort: Uppifrån.

Inläggav Loseddos » tis maj 16, 2006 8:37 am

Hahahahaha
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist
 
Inlägg: 2040
Blev medlem: fre apr 19, 2002 10:48 am
Ort: Åryd

Inläggav Charlamov » tis maj 16, 2006 8:47 am

BJ-GSU skrev:Bara Bäckman och Tornberg kan komma överens i båset så kan det nog bli bra det här!


DEN frågan är ganska intressant. Två feta tuppar som slåss om det lilla ljus som slinker in i Rocklunda 8)
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Inläggav Mygel » tis maj 16, 2006 8:53 am

Varanen skrev:Det kan ju aldrig vara omeriterande att tillhöra sitt landslag. Givetvis är det skillnad på landslag och landslag. Undantaget som bekräftar regeln är Pål Grotnes som VARJE gång han kom tillbaka från landslagsuppdrag underpresterade något horribelt. Vad gör de egentligen i norska landslaget? 8O


Vet inte om man kan säga att det är omeriterande att spela landslags hockey, men så som internationell ishockey är uppbyggd (med olika grupper beroende på klass) så kan man inte heller säga att det generellt sett är meriterande att spela landslags hockey. Spelar man i Norges landslag så är inte det direkt en merit med tanke på det tunna utbudet av norska klass spelare. Det är bara spelare från de stora nationerna som man kan säga är klass spelare eftersom de spelat i landslaget.
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: tor maj 22, 2003 12:59 am
Ort: Lilongwe

Tam "Silly Season"

Inläggav Hockeyoraklet » tis maj 16, 2006 9:01 am

Är det fler än jag som tycker att årets "Silly Season" är ovanligt tam. Enligt min mening är det bara Västerås som verkligen förstärkt sitt lag...tror dom blir farliga i år. Leksand och Södertälje är ju också på gång.

I övrigt inget att höja ögonbrynen för. Får väl se om lakers får oss att göra det i eftermiddag.

Sen kan man ju undra varför det är så lugnt, är inte allsvenska så attraktiv som vi kanske tror? Är duktiga spelare en bristvara? Finns de som påstår det. Läster lite på trojas hemsida ibland, Jerry Andersson har flera gånger påpekat att den nuvarande formen med en rikstäckande allsvenska inte kommer att överleva därför att den är för kostrsam för föreningarna. Har han rätt? Är det så illa att många lag knäckt sin ekonomi förra säsongen?.......
Användarvisningsbild
Hockeyoraklet
Forumamatör
 
Inlägg: 94
Blev medlem: tis okt 07, 2003 8:54 am
Ort: Hemifrån

Inläggav Mygel » tis maj 16, 2006 9:02 am

BJ-GSU skrev:Tjena lakejer!

Håller inte med om att VIKs laguppbyggnad är ett sömnpiller eller vad som nu sades tidigare i tråden(förvånande va? ;)) Däremot är alla andra lags silly seasons lite halvmesiga.

I VIK har man har värvat slitvargar av klass i Patric Nilson och Nordfeldt från DIF, poängplockare i Meijer från Leksand(tidigare i VIK), storlek i försvaret i form av Berggren (som ni är bekanta med) och Lorentzen från LHC åsså kryddat det hela med lite rutin i Henric Björkman.

Bara Bäckman och Tornberg kan komma överens i båset så kan det nog bli bra det här!

Ses i Lakerdome!


Snacket känns igen från förra säsongen och då gick iallafall jag på det. men vi får se, denna gång är jag inte lika lättlurad när vi snackar Västerås.
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: tor maj 22, 2003 12:59 am
Ort: Lilongwe

Inläggav Varanen » tis maj 16, 2006 9:04 am

Att landslag håller olika klass finns ju i varje sport. Ibland har en duktig idrottare att födas med fel nationalitet så att säga. Antingen är landlaget för bra som det är för en kinesisk pingisspelare eller för dåligt som det var för Jari Litmanen i gräsätning. Men jag tror inte att någon vägrade värva Litmanen bara för att han spelade i "fel" landslag.

Det skadar inte om en spelare får internationell rutin även om det inte är från den absoluta världstoppen (Grotnes undantaget).
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Tam "Silly Season"

Inläggav Mygel » tis maj 16, 2006 9:09 am

Hockeyoraklet skrev:
Sen kan man ju undra varför det är så lugnt, är inte allsvenska så attraktiv som vi kanske tror? Är duktiga spelare en bristvara? Finns de som påstår det. Läster lite på trojas hemsida ibland, Jerry Andersson har flera gånger påpekat att den nuvarande formen med en rikstäckande allsvenska inte kommer att överleva därför att den är för kostrsam för föreningarna. Har han rätt? Är det så illa att många lag knäckt sin ekonomi förra säsongen?.......


Eller.... så är det så som alla andra år att Silly season sparkar loss ordentligt EFTER hockey-VM och eftersom VM i år går senare så är även den stora delen av silly season försenad.
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: tor maj 22, 2003 12:59 am
Ort: Lilongwe

Inläggav Charlamov » tis maj 16, 2006 9:19 am

Lite tidigt men... en liten påminnelse till alla angående träningsmatcherna framöver. Resultatmässigt betyder dom INGET. NADA!!!
Kom ihåg Nybro förra året... vann i stort sett alla. Och hur gick det sen?!?!
Kom ihåg Öster under våren... oj så bra dom var, skrev Smp, ett mittenlag. Och hur går det?! Visst är dom ett mittenlag... mitt emellan nedre strecket och Örgryte.

C Persson var det visst många som vill slänga på tippen efter TAIF-matchen... räck upp en hand 8)
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Re: Tam "Silly Season"

Inläggav H Pettersson » tis maj 16, 2006 2:42 pm

Hockeyoraklet skrev:Är det fler än jag som tycker att årets "Silly Season" är ovanligt tam. Enligt min mening är det bara Västerås som verkligen förstärkt sitt lag...tror dom blir farliga i år. Leksand och Södertälje är ju också på gång.

I övrigt inget att höja ögonbrynen för. Får väl se om lakers får oss att göra det i eftermiddag.

Sen kan man ju undra varför det är så lugnt, är inte allsvenska så attraktiv som vi kanske tror? Är duktiga spelare en bristvara? Finns de som påstår det. Läster lite på trojas hemsida ibland, Jerry Andersson har flera gånger påpekat att den nuvarande formen med en rikstäckande allsvenska inte kommer att överleva därför att den är för kostrsam för föreningarna. Har han rätt? Är det så illa att många lag knäckt sin ekonomi förra säsongen?.......


Kan inte riktigt hålla med om det...Nyköping har värvat 8 killar och saknar fortfarande några forwards, till saken hör att ungefär lika många lämnat för andra lag. En omsättning på totalt 20 spelare tror jag inte att JAG varit med om tidigare i alla fall.

Många trupper är ju redan starka sedan förra årets "Silly" också. I vissa lag saknas det bara ett par namn.
H Pettersson
Forumamatör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 03, 2005 11:07 am

Inläggav Fredrik R » tis maj 16, 2006 5:08 pm

Och där den 16 maj var nybbans tränare klar......
http://www.nybrovikings.com/visa.php?artikel=060516
Men frågan jag ställer mig är vem är han har aldrig hört talas om honom men jag kanske är ensam om det?
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5134
Blev medlem: ons sep 28, 2005 10:13 am
Ort: Växjö, Söder

Inläggav C70T5 » ons maj 17, 2006 12:16 pm

Rögle Bollklubb värvar centern Patrik Ahlstrand - senast i Malmö Redhawks.

Hockeymagasinet

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4608
Blev medlem: fre mar 14, 2003 11:35 pm
Ort: Hospitalet

Inläggav alfax » ons maj 17, 2006 12:55 pm

VA??? Rögle värvar från Malmö!! Skämt åsido den spelare hade jag tagit emot med öppna famnar till Lakers....Mygel är det en bra värvning från rövhålet eller ? :roll:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Inläggav ruppo » ons maj 17, 2006 1:14 pm

"Patrik kommer tyvärr inte kunna träna tillsammans med laget någon gång under säsongen då vi har isolerat honom pga fågelinfluensan! Han kommer även själv att vara enda spelare från Rögle på isen när han under matcherna gör sina inhopp!" /Rögles sportchef :lol:
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: mån aug 02, 2004 9:04 pm
Ort: Vettet

Inläggav Mygel » ons maj 17, 2006 2:01 pm

Tycker att det är en bra värvning. Han är inget MIFFO, han testade vingarna i MÖFF när Hammers kursade. Tar lite längre tid att växa in i hatet mellan klubbarna t.ex. genom att vara fostrad där som Nilstorp är. Hans poängskörd är inte den bästa men vad jag har förstått så var han väl rätt tongivande Halmstad (fast det var väl även Svensk...)
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: tor maj 22, 2003 12:59 am
Ort: Lilongwe

Inläggav Charlamov » ons maj 17, 2006 2:17 pm

Nån som vet vart Corey Hirsch tar vägen? MIF Redhawks har värvat R Stana
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Inläggav Primeau » ons maj 17, 2006 2:30 pm

Han hamnar säkert i Rögle han oxå:wink:
Almtuna är såklart med å hugger
:wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Inläggav Charlamov » ons maj 17, 2006 3:02 pm

På tal om Almtuna... är det inte hög tid att signa David Holmqvist??
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Inläggav Per Carlsson » ons maj 17, 2006 3:03 pm

Det skulle sitta fint med Holmqvist. :!:
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8467
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:55 pm
Ort: Växjö

Inläggav Primeau » ons maj 17, 2006 3:12 pm

Instämmer.
Vad hände med ryktet? Daniel Svensson kan man tycka vad man vil. om men han brukar ha rätt bra på fötterna när han emellanåt offentliggör liknande nyheter....... nåt skumt är det.....
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster