LHC - VLH 12/10 2023

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav bratsson » tor okt 12, 2023 9:00 pm

Orken är slut, och det förstår man.


Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3931
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav PutteA » tor okt 12, 2023 9:05 pm

Jag bygger det på att vi har backar som ganska enkelt kan spela bort deras ganska okontrollerade press. Dom går ju med alla tre stenhårt. Med lite finess kan du komma runt den pressen. Men det kräver att du spelar med högt pucktempo, stor rörlighet och ett snabbt första pass. Det gör vi i början av matchen, men efter deras första mål så tappar vi både tempo och fokus. Titta på deras presspel så förstår du vad jag menar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16438
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav DeLarge » tor okt 12, 2023 9:09 pm

Äsch, kan inte vinna alla matcher. Skulle man haft 2-1 och kvitterat till 2-2 istället för att det nu blev 3-2 kunde man snott en eller två poäng så hade snacket varit annorlunda.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Dysterqvist » tor okt 12, 2023 9:13 pm

Förlust mot LHC. The bottom is nådd.
Dysterqvist
Forumdemon
 
Inlägg: 1017
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav steve_saviano_theking » tor okt 12, 2023 9:17 pm

Efter nästa match kan vi ligga på kvalplats, men ska vi vänta oss mer med detta budgetlag? I och med att vi inte har råd att ha ett så brett lag som många andra klubbar har, så blir det problem när vi får lite skador.

Skadorna är ju en annan del, kan det vara bara otur? Eller är vi dåligt tränade? Slarvig lagläkare? Eller har vi värvat hit många skadebenägna spelare som har en lägre prislapp, och nu straffar det sig?

HV71 tar in Nick Shore och vi tar in Brodecki på ett korttidskontrakt, de har liiite större plånbok.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Användarvisningsbild
steve_saviano_theking
Forumproffs
 
Inlägg: 566
Blev medlem: mån nov 06, 2006 5:33 pm
Ort: lammhult

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Härmapan » tor okt 12, 2023 9:17 pm

vlk skrev:
PutteA skrev:Jag måste säga att detta laget så här långt blandar bländande spel med lägsta möjliga nivå. Detta laget borde kunna spela skjortan av LHC när dom rusar på i sin forecheck. Istället spelar man fast sig hela tiden. Allt går så långsamt. Dåliga pass, dåliga mottagningar. Det blir inte lätt det här när vi nu går in i en tredje period där vi kommer få utvisningarna emot oss. Sen verkar vi ha porslinsspelare för dom går sönder på löpande band. I år igen?????


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vad bygger du det på? Att detta laget ska kunna spela ut LHC. Tycker du att vårt bortaspel hittills indikerar det. Jag skulle säga att det är det ena debaklet efter det andra på bortaplan. Får vi inte ett bättre bortaspel kommer vi att kriga i botten. 3 poäng ner till näst sista plats. Bättre än så är vi inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det handlar väl mest om att vi kan ställa mer än en ordinarie femma på isen…

Nu saknade vi våra två bästa backar, våra två bästa defensiva forwards och två av våra mest riviga offensiva forwards + vår målvakt…

Man kan vinna nån strömatch med så många borta men plocka Högberg, Fantenberg, Hultströn, Rattie, Little, och två av deras bästa defensiva forwards så får vi se hur det slutar…
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Stupet » tor okt 12, 2023 9:17 pm

Kanske är dags att ifrågasätta vår fystränare och kanske till och med byta ut honom. För frågan är varför har vi så många skadade? Vi kan ju inte spela en enda match utan att någon blir skadad. Verkar ju som att spelarna är så klena i kroppen att så fort dom får en lite hårdare tackling så blir man skadad. Joels skada idag såg man inte änns vad som hände men ändå blev han skadad. Kan komma att bli jobbigt mot Luleå med våra 2 toppbackar borta. Plus 4 forwards. Skulle inte bli förvånad om matchen på lördag slutar med att vi har ännu fler spelare skadade.
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1973
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Varanen » tor okt 12, 2023 9:19 pm

Slutet av matchen gav ändå en liten positiv känsla. Bra matchat. Kan man inte riktigt säga om 4:an. Samtidigt har vi inte material till annat, så vad ska man göra?
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » tor okt 12, 2023 9:21 pm

Förtjänar inte att vinna idag. Ny tag på Lördag :clap:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav steve_saviano_theking » tor okt 12, 2023 9:21 pm

Härmapan skrev:
vlk skrev:
PutteA skrev:Jag måste säga att detta laget så här långt blandar bländande spel med lägsta möjliga nivå. Detta laget borde kunna spela skjortan av LHC när dom rusar på i sin forecheck. Istället spelar man fast sig hela tiden. Allt går så långsamt. Dåliga pass, dåliga mottagningar. Det blir inte lätt det här när vi nu går in i en tredje period där vi kommer få utvisningarna emot oss. Sen verkar vi ha porslinsspelare för dom går sönder på löpande band. I år igen?????


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vad bygger du det på? Att detta laget ska kunna spela ut LHC. Tycker du att vårt bortaspel hittills indikerar det. Jag skulle säga att det är det ena debaklet efter det andra på bortaplan. Får vi inte ett bättre bortaspel kommer vi att kriga i botten. 3 poäng ner till näst sista plats. Bättre än så är vi inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det handlar väl mest om att vi kan ställa mer än en ordinarie femma på isen…

Nu saknade vi våra två bästa backar, våra två bästa defensiva forwards och två av våra mest riviga offensiva forwards + vår målvakt…

Man kan vinna nån strömatch med så många borta men plocka Högberg, Fantenberg, Hultströn, Rattie, Little, och två av deras bästa defensiva forwards så får vi se hur det slutar…


Men är det bara otur att vi har så många skadade? Eller är det något fel i den dagliga verksamheten när det är samma visa varje år? Självklart kan vissa skador vara enbart otur. Men det känns inte som att det bara är det.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Användarvisningsbild
steve_saviano_theking
Forumproffs
 
Inlägg: 566
Blev medlem: mån nov 06, 2006 5:33 pm
Ort: lammhult

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav vlk » tor okt 12, 2023 9:25 pm

Härmapan skrev:
vlk skrev:
PutteA skrev:Jag måste säga att detta laget så här långt blandar bländande spel med lägsta möjliga nivå. Detta laget borde kunna spela skjortan av LHC när dom rusar på i sin forecheck. Istället spelar man fast sig hela tiden. Allt går så långsamt. Dåliga pass, dåliga mottagningar. Det blir inte lätt det här när vi nu går in i en tredje period där vi kommer få utvisningarna emot oss. Sen verkar vi ha porslinsspelare för dom går sönder på löpande band. I år igen?????


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vad bygger du det på? Att detta laget ska kunna spela ut LHC. Tycker du att vårt bortaspel hittills indikerar det. Jag skulle säga att det är det ena debaklet efter det andra på bortaplan. Får vi inte ett bättre bortaspel kommer vi att kriga i botten. 3 poäng ner till näst sista plats. Bättre än så är vi inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det handlar väl mest om att vi kan ställa mer än en ordinarie femma på isen…

Nu saknade vi våra två bästa backar, våra två bästa defensiva forwards och två av våra mest riviga offensiva forwards + vår målvakt…

Man kan vinna nån strömatch med så många borta men plocka Högberg, Fantenberg, Hultströn, Rattie, Little, och två av deras bästa defensiva forwards så får vi se hur det slutar…
Snarare blir vi små på bortaplan. Samma lag är helt annorlunda på hemmaplan. Vi fuskar för mycket på bortaplan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Lakers151821 » tor okt 12, 2023 9:29 pm

Jag ska säga en opopulär grej men om Larmi fortfarande är sjuk lördag så ställ Jonasson. Han kan ju inte va så mycket sämre än Åhman för jag tror inte att han hade släppt en retur rakt ut på 95% av alla skott han fick på sig.
Lakers151821
Forumamatör
 
Inlägg: 73
Blev medlem: fre maj 27, 2022 4:33 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Stupet » tor okt 12, 2023 9:29 pm

Finns inte en chans att det bara är otur år efter år efter år. Värvar man skadebenägna spelare till en billig peng eller är det fysen som är så sjukt dålig eller vad fan är problemet? Det som kan bli ännu jobbigare är att ju fler spelare som blir skadade desto mer istid blir det på övriga spelare och nu har vi många matcher. Tillslut så håller inte kropparna. Robban sa ju själv att det kan funka I några matcher till sen kommer det bli jobbigt. Kanske är just därför som Joel blev skadad ikväll. Blir ju bara jobbigare och jobbigare för övriga spelare när vi får fler och fler skador
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1973
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav PutteA » tor okt 12, 2023 9:31 pm

Ja, första 10 och sista 3 är bra, men det vinner man inga matcher på. Om du nu kan frammana en push av detta slag sista 3, varför kan du inte göra det när ställningen är mer gynnsam. Om man kan frammana den pushen så betyder ju det trots allt att det finns krafter kvar. Nä, oavsett om många är borta så visar man ju att kvaliten finns. Hur kan det då komma sig att man ändå större delen av matchen spelar tafatt, fantasilöst och långsamt. Spelar du bra i bara 13 minuter av 60, så ska du inte ha några poäng. Då kallas det stöld. Det finns en sak som är bra, försvarsspelet, utan puck.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16438
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Towen » tor okt 12, 2023 9:34 pm

Skeppa PERSSON pronto. Sedan han förlängde har vi bara förluster :P
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Dysterqvist » tor okt 12, 2023 9:39 pm

Luleå kommer älska spela mot Växjö på lördag.
Dysterqvist
Forumdemon
 
Inlägg: 1017
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » tor okt 12, 2023 9:49 pm

Förra året gjorde backarna 28 mål i grundserien. Just nu ligger de på endast 1 mål. Laget har snart spelat en femtedel. Om vi fortsätter som nu kommer backarna gjort 6 mål när vi summerar gundserien. Bengtsson var givetvis för bra men skotten, rörligheten och framförallt skottlägen är för dåliga och långt i från mål. Backarna måste våga fylla på mer för att komma närmare mål och ta mer is. Gabriel Carlsson har varit bra på det och han är inte sällan med och bryter in mot kassen. Det saknar jag hos fler.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav PutteA » tor okt 12, 2023 10:03 pm

Jag tror det handlar mer om mindset. Jag får en känsla av att JJ ger order om att spela lugnare och vila för att orka. För om vi tittar idag hur dom började. Ett jäkla driv, skridskoåkning och en hård press på LHC:s backar. Ingen utdelning, mål i röven och sen svagare agerande över hela banan. Och det är inte första gången. Jag sa redan efter 5 min till min grabb, det här bådar inte gott. Nej svarar han, dom vinner aldrig när dom börjar så här bra. Första skottet på mål för LHC efter 9 minuter, och andra skottet i mål direkt efter. Mindset, desperation och som Varanen brukar uttrycka sig, lite sund hockeyilska behövs för att vinna hockeymatcher i SHL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16438
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Härmapan » tor okt 12, 2023 10:39 pm

Tja G, Karlsson kunde nog inte gjort mer vid sin korsbandsskada oavsett fys… Lundberg och McMuffin har hjärnskakning och Larmi sjuk!

Ludde har ju en skada sedan tidigare och vad som är problemet med Östlund och JP vet vi ju inte…?

Vet inte om nåt är fel på fysträningen men oavsett så håller det ju inte att bara ställa en ordinarie kedja på isen…
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav vlk » tor okt 12, 2023 10:40 pm

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Härmapan » tor okt 12, 2023 11:37 pm

vlk skrev:Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja, detta avseende är Jönsson patetisk!

Helt obegripligt att allt är så hemligt…? [emoji15]
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav vlk » fre okt 13, 2023 7:36 am

Vi ligger på under 50 % inspelade poäng. Det är inte godkänt. Då hjälper det inte att vi är NHL- mässiga och för bra för SHL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Varanen » fre okt 13, 2023 2:23 pm

Men vi kan trösta oss med att vi åtminstone är SNYGGA och har SWAG. :lol:

En förlust mot LHC svider givetvis. Men vi såg hur 4:e presterade igår. Defensivt och fysiskt svaga. HugoG är säsongens största besvikelse så här långt på säsongen (inte bara hans fel att kedjan var pinsam). Vi har för många spelare av hans profil, tekniskt skickliga med lurig lösningsförmåga men med bristerna ovan. Vad ska coach Jörgen göra? Vi måste ha defensiv och lite styrka i de andra linorna och därför går vi på chans. Kan 4:an förlora sin match med max ett mål och de andra producera två har vi chans på poäng. Annars blir det som igår.

HugoG har tidigare visat upp en taktisk kunskap, som han nu tappat. Han ser nästan uppgiven ut på isen. Istället för att tajma närkamperna hänger han efter som en irriterande mygga. Det är inte så små spelare ska försvara. Lite Judo/Akido träning vore inte helt fel. Vilken kampsport som helst ärligt talat. Vad gör man med 75kg om man möter Bouma eller Fantenberg? För att inte tala om Tyrväinen nu på lördag. Hemma har vi sista bytet och kan matcha mer till vår fördel. Den möjligheten saknades smärtsamt tydligt igår.

Och vi bör träna skott-täckning på alla. Vi kan inte slappt låtsas vara ivägen. Det ÄR skitjobbigt att försvara. Bättre intensitet krävs om vi ska vinna igen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Daniel » fre okt 13, 2023 7:07 pm

Vad gjorde Giuttari i går
Rätt mycket alibi spel där
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Varanen » lör okt 14, 2023 9:11 am

Ja, han är rätt ointensiv och defensivt svag.

Brodecki har -4 på 3 matcher. Ingen succé direkt. Förläng INTE korttidskontraktet. Alla i J20 är bättre defensivt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: LHC - VLH 12/10 2023

Inläggav Dysterqvist » lör okt 14, 2023 9:37 am

Varanen skrev:Ja, han är rätt ointensiv och defensivt svag.

Brodecki har -4 på 3 matcher. Ingen succé direkt. Förläng INTE korttidskontraktet. Alla i J20 är bättre defensivt.

Han tillför inget offensivt heller, men det är han ju inte ensam om.
Dysterqvist
Forumdemon
 
Inlägg: 1017
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster