Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Varanen » mån sep 04, 2023 10:13 am

Nytt steg på vägen till TOTAL Europa-dominans. Födelsedagarna firades sista 10 senast. Nu är det 60 min som gäller. Dessutom är det extra viktigt att laget bjuder till för oss som tar oss till Vida. Höjer inte statusen på CHL om vi lajar då och då. Och ska vi laja kräver jag att vi enbart moonwalkar. :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Towen » mån sep 04, 2023 4:48 pm

'Vilding-med-Skottet' - är det nu han får 40 minuter och svarar med fyra baljor?

Får LAUDRUP-vibbar av Växjö Lakers Hockey i år.


# VI ÆR RØDE, VI ÆR HVIDE..
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » tis sep 05, 2023 9:50 am

Som uppladdning för fredagens match finns sannys dagsfärska analys av VLH från expressen. Om denna text passar bättre i en annat ämne så är det fritt fram att flytta den.

Sannys SHL-analys och tabelltips: Växjö
SANNYS ANALYSER 2023

Växjö tog i våras sitt fjärde SM-guld sedan 2015, en imponerade bedrift sett till konkurrensen och hur jämnt det är mellan lagen.

Efter gulden 2015 och framför allt 2018 och 2021 blev man mer brandskattade på spelare än vad man blivit inför den här säsongen. Emil Larmi, seriens bästa målvakt och Joel Persson, en av seriens bästa backar och en uppgraderad forwardsidan borgar för en fin säsong.

Till skillnad från andra lag som famlat efter en identitet och spelsätt har Växjö genom alla år stått fast vid sin. Det handlar till stora del om tålamod i spelet med och utan puck och att värdera när man ska kliva fram eller spela ett styrspel. Detta har man varit i särklass bäst i klassen på, något som fler och fler lag har och kommer att ta efter.

Växjö är på förhand svårplacerade. Många lag har stärkt sina trupper från i fjol vilket vässar till konkurrensen ytterligare.

En sak har jag lärt mig genom åren.

Räkna aldrig bort Växjö.

Målvakter - 5 getingar
Emil Larmis säsong i fjol var fullkomligt lysande. Larmi hade både bäst räddningsprocent och minst antal insläppta mål i snitt per match. I slutspelet klev Larmi fram ännu mer och var fullkomligt dominant under Växjös resa till klubbens fjärde SM-guld. Larmi utsågs till slutspelets mest värdefulla spelare och fick, som första målvakt någonsin, ta emot Stefan Liv Memorial Trophy.

Larmi är dessutom seriens mest sevärda målvakt då han kan bjuda på spektakulära räddningar med sin explosiva spelstil. Andreas Andersson, Växjös målvaktstränare, har jobbat med att få Larmi tätare, mer kompakt och inte lika yvig och fladdrig i sitt spel. Det var en klar och tydlig skillnad i Larmis spel i fjol mot när han anslöt under säsongen dessförinnan.

Bakom Larmi finns fortsatt Adam Åhman som har fått en ganska otacksam roll. Faktum är att Åhman för ett par år sedan var på väg att nypa åt sig rollen som förstamålvakt när han konkurrerade ut Janis Kalnins. Numera får han nöja sig med att vara andravalet bakom fenomenale Larmi och se till att göra det bra i de matcher han får. I fjol spelade Åhman visserligen hela 22 matcher och når han upp i den nivån i år får han var mer än nöjd.

Backar- 4 getingar
Fjolårets guldlag bars fram av ett fenomenalt målvaktsspel och en backsida av högsta, högsta klass. Den individuella skickligheten i spelet med puck var vägvinande och gjorde att Växjö i regel var det spelföranade laget. Framträdande backar som Lukas Bengtsson, Hardy Häman Aktell och Miika Koivisto har lämnat, spelare som är svåra att ersätta.


Kvar i laget finns dock Joel Persson, en av seriens absolut bästa backar. Persson går in i på sin sjätte säsong i Lakerströjan och har tagit över rollen som lagkapten efter det att Erik Josefsson valt att avsluta sin karriär. Persson har under sina tidigare fem säsonger i SHL som sämst gjort 31 poäng. På sina 254 matcher i ligan har Persson svarat för 176 poäng vilket ger ett snitt på 0,69 poäng per match. Med den noteringen är han på en delad sjätteplats med Anders Eldebrink över de backar (minst 100 spelade matcher) med högst poängsnitt i SHL/Elitserien genom tiderna. Det säger en del om vilken nivå Persson har hållit sedan han värvades från Kristianstad i Hockeyettan.

Brian Cooper och Keegan Lowe är kvar från i fjol. Cooper är en stabil och solid back som varit en av de bästa defensiva backarna under sina tre säsonger i ligan. Lowe gick från klarhet till klarhet under fjolåret och växte ut till en gigant i försvaret under slutspelet. Sportchefen Henrik Evertsson värvade Lowe från italienska Bolzano i slutet av juli i fjol och vi kan väl konstatera att Lowe sällar sig till skaran av lyckade Evertssons-värvningar.

Eric Martinsson är tillbaka i Växjö efter en utflykt på fem säsonger, varav tre i HV71. Fjolårets hos Smålandskonkurrenten blev ett misslyckande och Martinsson stod inte alls att känna igen. Han spelade tillsynes helt utan självförtroende och under slutdelen av säsongen var han också helt utanför laget. Det slutade med att kontraktet bröts i förtid och Martinsson valde att återvända till Växjö som han tidigare vunnit ett par guld med. Jag har svårt att se att Martinsson skulle ha blivit en dålig hockeyspelare över en natt utan ser det här som en perfekt möjlighet för honom att studsa tillbaka och visa att han fortsatt är en bra back på den här nivån.

I slutet av juli, när alla trodde att backsidan var spikad, så värvade Växjö in Gabriel Carlsson som återvänder till svensk hockey efter sex år i Nordamerika. Carlsson är en tvåvägsback men i första hand är det defensiven som är hans styrka. Carlsson har i regel ett bra första pass ut ur egen zon och en bra avståndsbedömning i mittzon vilket gör honom svår att passera. Carlsson kan fungera som ett perfekt komplement till Joel Persson som skulle kunna släppa på tyglarna än mer i det offensiva spelet. Trots tappen av Bengtsson, Häman Aktell och Koivisto står sig Växjö starka med Joel Persson, Gabriel Carlsson, Keegan Lowe, Brian Cooper och Eric Martinsson som sina fem första backar. Där bakom finns nyförvärvet Zach Giuttari som spenderat sina tre senaste säsonger i AHL. Det här blir Giuttaris första hockeyresa över Atlanten och således kan han behöva tid för att anpassa sitt spel till SHL och de större rinkarna. Giuttari ska vara en smart och enkelt spelande back som Växjö tror kommer anpassa sig snabbt till deras sätt att spela hockey. Giuttari blir, utöver Joel Persson, den enda högerskjutande backen i truppen. Slår Giuttari väl ut så ser backsidan återigen riktgt bra ut.

Elias Rosén var en något överraskande värvning men på något sätt är det ändå typiskt Växjö att plocka en okänd spelare som kommer kunna växa in i en roll och göra det bra. Rosén är ett okänt namn för de flesta eftersom han tillbringat de fem senaste säsongerna i USA, varav fyra år på collage. Rosén har under åren i USA visat att han är en duktig tvåvägsback och han besitter ett förhållandevis bra spelsinne. Det återstår att se om steget till Växjö och deras tuffa konkurrenssituation blir övermäktig eller om han klarar av att växa in i en roll.


Filip Nordberg värvades in från Södertälje under fjolåret mer som ett framtidsnamn. Norberg registrerades för nio matcher med Växjö i fjol i en väldigt begränsad roll. Som mest hade han fyra och en halv minuts istid i de matcher som han spelade. Med tanke på konkurrensen och att Nordberg slåss om en plats i JVM-truppen så kanske en utlåning till hockeyallsvenskan vore det bästa för hans personliga utveckling. Arvid Hurtig finns i skrivande stund också med i truppen men har förmodligen en bit kvar från till att få spela i SHL. För hans del gäller det att komma ut till en klubb där han får spela seniorhockey oavsett om det är i hockeyallsvenskan eller hockeyettan.


Forwards - 3 getingar
Trotjänaren Robert Rosén går in på sin 15:e säsong i Växjö. Han stod i valet och kvalet om han skulle avsluta karriären efter guldet i våras men det hade såklart varit slöseri med talang att avsluta när han fortsatt har något bra år kvar i kroppen. Rosén har aldrig varit snabb på skridskorna men det finns förmodligen ingen annan spelare i serien som är snabbare i tanken. Rosén är också den spelare som mer än någon annan symboliserar Växjös kontrollerade och trygga spel.

Otursförföljde Kalle Kossila har ännu inte spelat under försäsongen men beräknas vara redo till helgens CHL-matcher. Kossila visade under fjolåret att han besitter en hög skicklighet och dessutom var han en överraskande vass målskytt. Dessvärre för Kossilas del så tvingades han gipsa handen/armen efter en kollision i semifinalserien mot Frölunda och fick följa finalspelet från sidan.

Jag är osäker hur Växjö väljer att ranka sina centrar men om Rosén och Kossila är deras två första centrar så betyder det att talangfulle Noah Östlund inleder som tredjecenter, Martin Lundberg tar Erik Josefssons plats som fjärdecenter medan nyförvärvet Dylan McLaughlin flyttar ut på en kant. Lundberg är en härlig spelare att ha i sitt lag. Han ger allt i alla lägen, är stenhård i kroppen och framför allt så ger han mer eller mindre en garanti om final. Lundberg har under sin karriär spelat nio finaler och vunnit fem SM-guld.

I Noah Östlund förfogar Växjö över en av de mest spännande spelarna i hela serien. Jag såg Östlund för första gången när han var 15 år och tunn som en spagetti. Han låg redan då steget före sina medspelare i tanken, alltid i rätt position och spelarbar med ett av de bästa hockey-IQ jag har sett av en ung spelare. Därifrån har Östlund sedan varit bland de bästa oavsett om det så handlat om J18, J20 eller som i fjol med Djurgården i hockeyallsvenskan. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om Östlund gör över 30 poäng den här säsongen.

Dylan McLaughlin fanns på SHL-sportchefernas bord under en längre tid men jag vet att flera av dem avskräcktas av den skada (fotledsfraktur) som begränsade honom till nio matcher i fjol. Dessförinnan har McLaughlin, på AHL-nivå, visat att han är en produktiv spelare.


När jag ser McLaughlin spela så påminner han till viss del om Jack Drury som spelade i Växjö för några år sedan. McLaughlin har en bra uppsyn över isen och kommer snabbt att kunna anpassa sig till spelet i SHL oavsett om han får spela center eller på en kant.

Hugo Gustafsson tog stora kliv under fjolåret och hittade mer och mer rätt efter en tuffare debutsäsong. Gustafsson är bra på skridskorna och duktig på att söka sig mot fria ytor och skapa tid för sig själv.

Tobias Rieder är extremt nyttig över hela banan. Han kan bidra offensivt men det är som en gedigen lagspelare jag tycker han sticker ut.

Victor Stjernborg är en härlig karaktär och en bra kille i gruppen. Trots att han är född 2003 så har han redan hunnit med att vinna två SM-guld. Stjernborgs ledaregenskaper och hans positiva attityd lyfts ofta fram när man pratar om honom. I spelet vill jag se Stjernborg ta mer plats och våga spela lite mer med pucken än vad jag sett från honom hittills.

Filip Eriksson, född 2004, draftades av Montreal i den sjätte rundan i sommarens draft. Eriksson är en bra försäkring att ha under säsongen om det blir en del skador. Han kan fortsatt stå på tillväxt och vara en ledande spelare i juniorlaget och så sakteliga växa in i en roll i A-laget.

Ludvig Nilsson är för tillfället skadad men väl tillbaka i spel så kommer han spela på sin vanliga plats i fjärdekedjan. Nilsson är uppskattad för sitt hårda slit och tuffa spel.

Manuel Ågren är en spelare som jag vet Växjö gillar väldigt mycket och tror mycket på inför den här säsongen. Ågrens skridskoåkning är vass och öppnar i regel upp ytor för medspelarna. Jag tycker dock att han borde kunna vara med och bidra offensivt i en större utsträckning än vad han gjort. Ågrens slutspel i fjol lovade gott och under veckorna i mars och april spelade han sin bästa hockey för säsongen.

En spelare som blandade och gav lite väl mycket i fjol var Joachim Blichfeld. Rapporterna säger att hans fysiska status ska vara mer i fas i år och jag har därför stora förväntningar på att han ska göra en bättre och jämnare säsong än i fjol.

Från Malmö har Växjö värvat bröderna Sylvegård. Emil har gjort sig känd som en profil och en stök och bök-spelare medan Marcus, som vann SM-guld med Växjö 2021, under den gångna säsongen utvecklade sitt offensiva spel. Det var i stort sett när Marcus hade bestämt sig för att lämna Malmö som det lossnade rejält för honom. Det betyder att Växjö lyckades låsa upp honom på ett tvåårskontrakt för en förhållandevis billig peng. Om Marcus valt att skriva kontrakt efter säsongen hade han säkerligen kunnat tjäna det dubbla mot vad han gör idag. Bryter man ned statistiken och ser på antalet poäng under andra halvan av säsongen så var Marcus tredje bäst i serien efter Oskarshamns superduo Antti Suomela och Patrik Karlkvist. Det ska bli spännande och se om Marcus kan producera poäng lika frekvent under en hel säsong. Brorsan Emil kommer få en renodlad roll ”som den där jobbiga jäkeln” som jag tycker försvunnit lite de senaste åren. Nu kommer hans roll bli än tydligare samtidigt som jag tror att en viss form av press släpper från hans axlar när han inte längre spelar för Malmö och ska bära ett så stort ansvar för hela föreningen.

Spelare för spelare så är forwardssidan aningen vassare i år än vad den var i fjol.

Coacher - 4 getingar
Om Jörgen Jönsson hade fått en krona för varje gång han fick frågan om hur det skulle bli att ersätta Sam Hallam så hade han kunnat fylla på sitt bankkonto med ett par hundratusen kronor. Jönsson stod snällt och svarade på frågorna om Hallam och hur han ville sätta sin prägel på Växjö. Jörgen vann som spelare OS och VM två gånger, fem SM-guld och guldet i våras var hans tredje som tränare varav det första som huvudtränare. Respekt. Jönsson flankeras av Fredrik Hellgren som går in på sin 17:e säsong i Växjö medan Nicklas Rahm gör sin åttonde och målvaktstränaren Andreas Andersson sin nionde raka säsong.

Kontinuitet är ett ledord för Växjö vilket tycks vara ett framgångsrecept.

Stjärnan
Joel Persson är en av seriens bästa backar. Han gör spelarna omkring sig bättre och är en fruktad poänggörare.

Är det i år som Persson kliver över 40-poängsplatån?


Talangen
”Den största talangen vi haft sedan Elias Pettersson” har lagkaptenen Joel Persson sagt om Noah Östlund.

Det säger en del om ponteialen och talangen som Östlund besitter.

Poängkung
Marcus Sylvegård – 43 poäng


Bästa nyförvärv
Jag är svag för det som Marcus Sylvegård visade upp under andra halvan av säsongen i fjol. Det ska bli spännande och se om han klarar av bibehålla en sådan form även under en hel säsong. Gör han det så sitter sportchefen Henrik Evertsson på ett av seriens mest prisvärda kontrakt.

Genombrottet
När Henrik Evertsson hade fått Noah Östlund på kroken så valde han att göra sig av med den tidigare VM-spelaren Joel Kellman. Sett till kronor och ören så tippar jag väl på att Östlund kostar Evertsson cirka 180 000 kronor mindre i månaden än vad Kellman gjorde. Jag är dessutom helt övertygad om att Östlund kommer göra succé och relativt snabbt vara en bärande center för Växjö. Östlund har en spelförståelse som få och är således oftast rätt placerad på isen och ligger steget före i tanken. Det här är en av seriens mest spännande spelare.

Upp till bevis
Joachim Blichfeld svarade för tio mål och fullt godkända 24 poäng under fjolåret. Men det borde kunna gå att få ut mycket mer än så. Blichfeld har ett vasst skott och en bra speluppfattning men klarade inte riktigt av att få ut det i spelet. En stor anledning, som jag uppfattade det, var att han inte riktigt orkade spela i det höga tempot mer än 15-20 sekunder per byte. Det gladde mig därför när Blichfeld valde att tackade nej till VM-spel med Danmark för att istället köra igång försäsongen med Växjö. Rapporterna vittnar också om att han är i ett annat fysiskt slag i år än vad han var i fjol. Att döma av det han visat upp under inledningen av CHL så verkar det som om den förbättrade fysiken gett resultat. Blichfeld ser rappare ut, kommer mer rätt i spelet och får också möjlighet att nyttja sitt fina skott.


Doldisen
Går det att säga att Martin Lundberg är en doldis?

Visste ni att Lundberg är fyra på listan över spelare som spelat flest slutspelsmatcher i SHL/Elitseriens historia?


Det är bara Peter Nordström, Jörgen Jönsson och Joel Lundqvist som spelat fler slutspelsmatcher än Lundberg. Dessutom behöver Lundberg ”bara” ett guld till för att bli den spelare som vunnit flest SM-guld i historien sedan slutspel infördes 1976. Just nu delar han förstaplatsen med Jörgen Jönsson, Peter Nordström, Challe Berglund och Mikael Johansson som alla har fem guld.

Profilen
Emil Sylvegård är en profil även om han inte riktigt stått ut och skapat rubriker som han gjort tidigare år. Nu kan Emil fokusera på att bara vara sig själv, ta sig in under skinnet på motståndarna, spela fysiskt mer än att som i Malmö känna ett ansvar för hela föreningens SHL-existens.

Mest värdefulla spelaren
Emil Larmi andra halva av säsongen i fjol och i det efterföljande slutspelet var något bland det bästa jag har sett. Han var helt fenomenal vilket ledde till att han både utsågs till slutspelets mest värdefulla spelare och sedan Finlands förstaval mellan stolparna i VM.

Supporterrösten
Coffe Mattisson:

– Återigen dags att försvara ett guld. Fjärde gången gillt kanske? Vi får väl se. Lakers har inför säsongen tappat ett par som jag ser det viktiga kuggar som va med och tog SM-guld förra året. Sexton, Bengtsson, Herman Aktell, och inte minst lagkaptenen Erik Josefsson som lagt skridskorna på hyllan. Vi har kryddat upp med en del intressanta namn, yngre kommande förmågor samtidigt som ja tycker att vi har själva grunden kvar i laget. Att försvara ett guld är bland det svåraste man kan göra. Men jag har en ganska god känsla i kroppen. Tror vi kan sluta någonstans runt 4-5 plats i år. Sen vill jag påstå att de lag som har fått ihop laget till just ett lag kommer ta hem det.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Towen » tis sep 05, 2023 4:51 pm

Lite svagt av Sanny att kalla #27 för en 'doldis' i texten (även om han hyllas). Alla utanför Kumla och Saltvik vet vem #27 är - en GULDSMED.
Nu bär vi fram honom till ensam ledare i marathon tabellen - med ett 6:e (!) SM-tecken som spelare :clap:

Och jag vidhåller: Femton SEXTON är ännu inte ersatt. Det kommer ett titan-spjuth under säsong.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Härmapan » ons sep 06, 2023 9:03 am

Enligt Sanny så är alltså Kossila spelklar till helgen…?

Om det nu är sant: Varför kan inte Lakers förmedla sån information?

Varför är allt så jävla hemligt???
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav vlk » ons sep 06, 2023 9:16 am

Härmapan skrev:Enligt Sanny så är alltså Kossila spelklar till helgen…?

Om det nu är sant: Varför kan inte Lakers förmedla sån information?

Varför är allt så jävla hemligt???
Eller så lyckas man alltid rekrytera någon inkompetent person som helt saknar förståelse för supporters och sponsorers intresse i att veta saker om laget.

Ofattbart hur detta haveri till informationsbrist får fortsätta år efter år. Lakers är som ett U-land när det kommer till information om laget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » ons sep 06, 2023 7:04 pm

Att VLH inte kommunicerar vilka som ska spela på fredag är förståeligt. Coach har förmodligen inte informerat laget ännu.
Framförallt de som INTE ska spela förtjänar att höra det från Coach före media skriver om det.
Är upp till reportrar att gräva i det. MinHockey borde vara i Vida minst två gånger i veckan och ställa frågor :bash:
Men mer generellt borde klubben bjuda på lite mer lagbyggarinformation...medhåll.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Dysterqvist » ons sep 06, 2023 9:38 pm

Är ni inte lite hårda nu? Växjö har väl några ungdomar som mer eller mindre sköter viss rapportering och sociala medier som Twitter / X ideellt, just för att dom älskar hockey och VLH. Kommer det ingen info om Kossilas status lär det bero på att ledningen vill ha det så, inte för att dom som skriver artiklar inte orkar ta reda på fakta. Och vad är det som säger att Sanny vet mest? Det stod i SMP häromdan att Kossila börjat träna på is, kan lätt bli ”redo för spel till helgen” via hörsägen , rykten etc. Kanske till o med kan vara att Växjö tänkt presentera Kossila som en fin överraskning till hemmapremiären?
Jag gillar mystiken, att inte allt kommuniceras ut. Man vinner inga SM-guld på att vara bäst i klassen på kommunikation och PR. Låt motståndarna leva i ovisshet 8)
Dysterqvist
Forumdemon
 
Inlägg: 1017
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Towen » tor sep 07, 2023 6:13 am

Bäst för Sanny att KOSSILA spelar, annars skall han ha stryk 8)
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav DeLarge » tor sep 07, 2023 12:43 pm

Alltid intressant hur man kan gå igång en enskilds individs åsikt. Journalistik handlar ju om att skapa rubriker och provocera samt fånga läsarens intresse. När Joel P står med Le Mat på Stortorget 2024 så är det ingen som minns någon sk. "experts" försäsongstips eller någon meningslös ranking med poängsystem på mv/back/forwards inför säsongen.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Härmapan » tor sep 07, 2023 1:10 pm

Dysterqvist skrev:Är ni inte lite hårda nu? Växjö har väl några ungdomar som mer eller mindre sköter viss rapportering och sociala medier som Twitter / X ideellt, just för att dom älskar hockey och VLH. Kommer det ingen info om Kossilas status lär det bero på att ledningen vill ha det så, inte för att dom som skriver artiklar inte orkar ta reda på fakta. Och vad är det som säger att Sanny vet mest? Det stod i SMP häromdan att Kossila börjat träna på is, kan lätt bli ”redo för spel till helgen” via hörsägen , rykten etc. Kanske till o med kan vara att Växjö tänkt presentera Kossila som en fin överraskning till hemmapremiären?
Jag gillar mystiken, att inte allt kommuniceras ut. Man vinner inga SM-guld på att vara bäst i klassen på kommunikation och PR. Låt motståndarna leva i ovisshet 8)


Det finns ju heltidsanställda kommunikationsgeneraler…

Jag köper givetvis att man inte släpper line up innan det kommunicerars i laget men i detta fall handlar det ju om vilka som är tillgängliga för spel och/eller när de förväntas tillbaka!

Om man vill mörka lag uppställning i game 7 i SM-finalen - fine!
(Men då får man ju även stänga Vida vid träningar och värmningar)

Jag hävdar att det är brist på kompetens/ointresse att kommunicera med fans och sponsorer!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav vlk » tor sep 07, 2023 4:21 pm

Härmapan skrev:
Dysterqvist skrev:Är ni inte lite hårda nu? Växjö har väl några ungdomar som mer eller mindre sköter viss rapportering och sociala medier som Twitter / X ideellt, just för att dom älskar hockey och VLH. Kommer det ingen info om Kossilas status lär det bero på att ledningen vill ha det så, inte för att dom som skriver artiklar inte orkar ta reda på fakta. Och vad är det som säger att Sanny vet mest? Det stod i SMP häromdan att Kossila börjat träna på is, kan lätt bli ”redo för spel till helgen” via hörsägen , rykten etc. Kanske till o med kan vara att Växjö tänkt presentera Kossila som en fin överraskning till hemmapremiären?
Jag gillar mystiken, att inte allt kommuniceras ut. Man vinner inga SM-guld på att vara bäst i klassen på kommunikation och PR. Låt motståndarna leva i ovisshet 8)


Det finns ju heltidsanställda kommunikationsgeneraler…

Jag köper givetvis att man inte släpper line up innan det kommunicerars i laget men i detta fall handlar det ju om vilka som är tillgängliga för spel och/eller när de förväntas tillbaka!

Om man vill mörka lag uppställning i game 7 i SM-finalen - fine!
(Men då får man ju även stänga Vida vid träningar och värmningar)

Jag hävdar att det är brist på kompetens/ointresse att kommunicera med fans och sponsorer!
Ja, tänk så mycket kul små reportage och nyheter det kunde vara på hemsidan med lite fantasi.

”Hej Kalle, hur känns det att vara tillbaka på is igen”

”tack, kul att vara med igen och bidra, vi får se om jag får spela i helgen”

En bild på Kossila på is. Slut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav bratsson » tor sep 07, 2023 10:27 pm

vlk skrev:
Härmapan skrev:
Dysterqvist skrev:Är ni inte lite hårda nu? Växjö har väl några ungdomar som mer eller mindre sköter viss rapportering och sociala medier som Twitter / X ideellt, just för att dom älskar hockey och VLH. Kommer det ingen info om Kossilas status lär det bero på att ledningen vill ha det så, inte för att dom som skriver artiklar inte orkar ta reda på fakta. Och vad är det som säger att Sanny vet mest? Det stod i SMP häromdan att Kossila börjat träna på is, kan lätt bli ”redo för spel till helgen” via hörsägen , rykten etc. Kanske till o med kan vara att Växjö tänkt presentera Kossila som en fin överraskning till hemmapremiären?
Jag gillar mystiken, att inte allt kommuniceras ut. Man vinner inga SM-guld på att vara bäst i klassen på kommunikation och PR. Låt motståndarna leva i ovisshet 8)


Det finns ju heltidsanställda kommunikationsgeneraler…

Jag köper givetvis att man inte släpper line up innan det kommunicerars i laget men i detta fall handlar det ju om vilka som är tillgängliga för spel och/eller när de förväntas tillbaka!

Om man vill mörka lag uppställning i game 7 i SM-finalen - fine!
(Men då får man ju även stänga Vida vid träningar och värmningar)

Jag hävdar att det är brist på kompetens/ointresse att kommunicera med fans och sponsorer!
Ja, tänk så mycket kul små reportage och nyheter det kunde vara på hemsidan med lite fantasi.

”Hej Kalle, hur känns det att vara tillbaka på is igen”

”tack, kul att vara med igen och bidra, vi får se om jag får spela i helgen”

En bild på Kossila på is. Slut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Dom kan lära sig av HVTV kanske.

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3931
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » fre sep 08, 2023 10:29 am

Blichfelds vänner står på menyn.

Vad vet vi om Aalborg förutom att de har en snaps på systemet. Aalborg Akvavit.

Jonas Brøndberg känner kanske några igen efter att han spelat i VLH J20.

Kirill Kabanov har ett lite finger med Växjös framgångssaga. Vill minnas att fick pucken i egen zon i den avgörande finalen. Skellefteå i ledning 2-1 med sex minuter kvar av tredje perioden. Vad gör han?Lyfter en puck out och Kiiskinen gör en perfekt skottfintpassning till Tambellini som får öppet mål till 2-2 och resten är historia.

Dansken kommer vara glödhet ikväll :clap:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Varanen » fre sep 08, 2023 10:39 am

Hoppas verkligen att vi går för det ikväll. Första matchen för mig denna säsongen. Otroligt nyfiken på våra nyförvärv. Hur kedjorna formeras. Vilka förändringar som kommer skönjas i spelet nu när balansen mellan backar och forwards ändrats.

Hockey är tokskoj! :D
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » fre sep 08, 2023 10:43 am

Varanen skrev:Hoppas verkligen att vi går för det ikväll. Första matchen för mig denna säsongen. Otroligt nyfiken på våra nyförvärv. Hur kedjorna formeras. Vilka förändringar som kommer skönjas i spelet nu när balansen mellan backar och forwards ändrats.

Hockey är tokskoj! :D



Nu verkar det dock som att 30-åringen är återställd och finns med i laguppställningen mot det danska mästarlaget. Kalle Kossila går direkt in i förstakedjan där han centrar en enhet med Manuel Ågren och Marcus Sylvegård.

Andrakedjan utgörs av Tobias Rieder, Noah Östlund och Dylan McLaughlin, tredje består av Emil Sylvegård, Robert Rosén och Joachim Blichfeld och så har vi en fjärde där Filip Eriksson, Martin Lundberg och Hugo Gustafsson spelar.

På backsidan har Brian Cooper fått ledigt på grund av en resa. Det ger backbesättningen följande utseende: Joel Persson, Gabriel Carlsson – Zach Giuttari, Eric Martinsson – Keegan Lowe, Elias Rosén – Filip Nordberg.

På skadelistan finns två spelare. Dels Ludvig Nilsson vars status är oförändrad och därmed långt ifrån spelredo, dels Victor Stjernborg som fick en smäll mot huvudet i matchen mot Lahti Pelicans. Där är skadeläget oklart och mer omfattande.

– ”Stjerna” är borta på grund av flera faktorer och de behöver lite tid för att läka ihop. Jag ska inte säga vad det rör sig om men han har multipla skador. Inte i huvudet, men han har andra skavanker också som han behöver ta hand om, säger Jörgen Jönsson.


VLH ligger femma i en haltande tabell
https://www.championshockeyleague.com/e ... lar-season

KÖTTA PÅ VLH :clap:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Towen » fre sep 08, 2023 3:38 pm

En resa? Vart f*n skall COOPER ut och resa någonstans..??
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav bratsson » fre sep 08, 2023 4:23 pm

Towen skrev:En resa? Vart f*n skall COOPER ut och resa någonstans..??
Så seriöst tar Växjö CHL

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3931
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Overkill » fre sep 08, 2023 5:31 pm

Är detta kalle anka cup för vuxna?
Ingen minns en fegis!
Användarvisningsbild
Overkill
Forumamatör
 
Inlägg: 200
Blev medlem: tor nov 30, 2017 11:21 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » fre sep 08, 2023 6:07 pm

Overkill skrev:Är detta kalle anka cup för vuxna?


Nej, det tycker jag inte. Roligare än med vanliga träningsmatcher mot Linköping eller Frölunda. Löjligt att kalla den Kalle Anka Cup även om lagen inte spelar med bästa lagen och vilar spelare. Uppskattar alltid matcher med VLH. Bara att få se Kalle Kossila på is är värt entrén.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » fre sep 08, 2023 7:40 pm

Ågren med en riktigt fin första period. Lite bättre avslut och skott från den klubban så är han en toppspelare.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav mollers » fre sep 08, 2023 7:44 pm

Varför väljer LL att inte plocka fram trumman en sån här match?

Sent from my A063 using Tapatalk
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav StenhårtSlagskott » fre sep 08, 2023 8:38 pm

Östlund skulle behöva måla med de chanserna i andra perioden. Kommer målen retroaktivt i tredje.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4864
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav vlk » fre sep 08, 2023 9:01 pm

Ska vi göra en Stavanger igen [emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Person » fre sep 08, 2023 9:10 pm

Herregud, kan inte vara på matchen idag så vill inte säga för mycket om stämningen. Men kör alltså LL växelramsan ”kom igen Lakers” med 45 sek kvar av en CHL-match mot ett danskt lag i tremålsledning? Omdöme i det? Kördes det inte inflation i den ramsan förra säsongen som det var, ska vi nu hitta ny inflationsnivå? Den ska nyttjas i rätt lägen, inte varenda jävla match!
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1838
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Overkill » fre sep 08, 2023 9:51 pm

StenhårtSlagskott skrev:Östlund skulle behöva måla med de chanserna i andra perioden. Kommer målen retroaktivt i tredje.

Det är kalle anka cup...
Ingen minns en fegis!
Användarvisningsbild
Overkill
Forumamatör
 
Inlägg: 200
Blev medlem: tor nov 30, 2017 11:21 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Towen » lör sep 09, 2023 4:08 pm

Vinst är allt som räknas. Elvans förarbete till Manuel's mål - :P

Är COOPER ute och reser imorgon också, eller ser vi ligans mest steamy backpar ihop igen?

:!: 'Slapshot' -> Kom loss från sarghörnet och dela med dig av Premium -> Vilken SHL-tränare vill "14 SHL-stjärnor helst spela för", i Expressens enkät..?
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Per Carlsson » lör sep 09, 2023 4:13 pm

Cooper satt på läktaren under gårdagens match, tillsammans med Hurtig, Stjernborg och Nilsson. Dvs ej ute på resa.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8467
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:55 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Härmapan » sön sep 10, 2023 10:10 am

Per Carlsson skrev:Cooper satt på läktaren under gårdagens match, tillsammans med Hurtig, Stjernborg och Nilsson. Dvs ej ute på resa.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det sant????

I så fall: Varför i helvete ljuga om en sån sak?
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav bratsson » sön sep 10, 2023 11:01 am

Såg ni Kossilas passning igår? Vacker

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3931
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav bratsson » sön sep 10, 2023 11:19 am

Och Filip Eriksson gör mål på mål.

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3931
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav Per Carlsson » sön sep 10, 2023 1:24 pm

Härmapan skrev:
Per Carlsson skrev:Cooper satt på läktaren under gårdagens match, tillsammans med Hurtig, Stjernborg och Nilsson. Dvs ej ute på resa.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det sant????

I så fall: Varför i helvete ljuga om en sån sak?
100%. Jag satt på sektion F och han satt uppe i logen ovanför


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8467
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:55 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav vlk » sön sep 10, 2023 2:11 pm

Härmapan skrev:
Per Carlsson skrev:Cooper satt på läktaren under gårdagens match, tillsammans med Hurtig, Stjernborg och Nilsson. Dvs ej ute på resa.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det sant????

I så fall: Varför i helvete ljuga om en sån sak?
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Lakers CHL - Aalborg Pirates 8/9 2023

Inläggav bratsson » sön sep 10, 2023 9:36 pm

Färjestad vann med 8-0 mot dem ikväll

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3931
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm


Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster