VLH - LIF 6/11 2021

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Primeau » lör nov 06, 2021 8:42 pm

Primeau skrev:Sätter båda kåddarna på att Holm strax hittar en utvisning på VLH…

Där kom den. Skönt… :lolno:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav PutteA » lör nov 06, 2021 8:54 pm

Signa Hagman….. nuuuu!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Varanen » lör nov 06, 2021 8:56 pm

Hagmans spel ger MIG energi. :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Svartvadet » lör nov 06, 2021 9:03 pm

"Röda gula blå VLH"? 2010 igen :lol:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav DeLarge » lör nov 06, 2021 9:04 pm

Älskar att köra över lag som enbart lever på gamla meriter och avundsjuk mentalitet. Kul om 10 år när vi har fler SM-Guld än dessa sopkukar från Dalarna 8)
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Svartvadet » lör nov 06, 2021 9:06 pm

De har dock NOLL SM-guld sedan Elitserien infördes 1976... Dvs. de har i princip noll.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Varanen » lör nov 06, 2021 9:12 pm

Så j-a enkelt! :hbang:

Väl genomförd match förutom i PP som var anskrämligt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav alfax » lör nov 06, 2021 9:16 pm

Alltid lika gott att slå gullelaget !!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav PutteA » lör nov 06, 2021 11:07 pm

Vi måste göra en Stjernborg med Oscar Hagman. Han måste säkras upp med ett A-lags kontrakt. Fy fan vilken energi han visar, och vad stark och mogen han är i sitt spel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Svartvadet » lör nov 06, 2021 11:50 pm

Hagman är definitionen av "nyttig" och kommer kanske inte bli en NHL-spelare, men fortsätter han såhär så håller han i SHL i många många år!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Svartvadet » sön nov 07, 2021 12:51 am

Vill utveckla lite det jag skrev tidigare:

Vi har nu spelat 28% utav SHL-säsongen, inför denna visste vi att vi tappat bra spelare. Vi visste också att Markusson uttalade sig "vi kommer sänka vår spelartrupp med 10mkr". Min känsla, precis som jag skrev i början, är att - klarar vi topp-6 på detta är det en bragd! Vad jag också skrev är att Rahm kommer ta PP (tyvärr inte senaste tiden) till en nivå vi inte varit på innan. Det ligger mycket "Money Ball"-tänk bakom truppen i år, vilket jag aktar otroligt högt.

Jag vet vi har en jävla hög förväntan på VLH, vilket hör till när vi blir så bortskämda som vi blir - men det finns också en realitet i det hela. Det finns ingen trolighet i att vi ska ha en så billig trupp och lösa förstaplatsen, det vore långt över förväntan. Däremot kana jag glädja mig till följande:

Kalnins mot Fasth - tyvärr omöjlig att ersätta. Kalnins har knappt varit godkänd...
Källgren mot Åhman - samma som ovan...
Erixon mot Claesson - fantastiskt fin hockey/krona! Nära på Landslagsklass i sina bästa stunder. Ett sant fynd.
Melart mot Lundberg - samma som ovan, vi vet "vad vi får" men han är inte lika bra.
Folin - inte direkt ersatt...
Drury mot Hugo - precis som Claesson, så tycker jag vi har enormt value här! Kan bli hur bra som helst.
Gaunce mot Glenn - kanske en utav de bättre värvningarna Evert gjort? Glenn är HOCKEY för mig!!
Karlström mot Lycksell - billig och kvarlämnad av FBK. Skriker idioti, på alla sätt för FBK! Jäkla lirare!
Emil mot Nättinen - väldig potential i Nättinen! EP14 är EP14, vi visste innan han skulle bli otroligt svår att ersätt. Men Nättinen är nära på samma klass.
Sylvegård - inte direkt ersatt...

Dessutom har Stjernborg varit riktigt bra, liksom Hagman.

Jag vet också om att Gynge har ett prestationsbaserat kontrakt hans sista år, där bonusen utfaller efter resultat (lär utfalla nu dock). VLH tar det lugnt, inväntar vad som finns och tar det därefter. Att man lyckades knipar Reider är riktigt bra, oklart vad kostnaden är där dock - men jag gillar verkligen det jag ser! Förläng om möjligt!

Kort och gott - vi är alldeles för hårda mot truppen och har för höga förväntningar. Sanningen är den att de har gjort det med klart godkänt betyg hittills och dessutom till ett slags "rea-pris". Tänk om vi var FBK eller MIF nu? ÖHK tillhör samma skara. Adderar vi med lite mer klass, så kommer detta laget kunna utmana till våren också, det är jag helt övertygad om!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav Varanen » sön nov 07, 2021 2:49 pm

Laget har absolut gjort det bra så här långt.

Men det är som alltid. Inget är så bra att det inte kan göras bättre. Vi är bortskämda med ett nästan fläckfritt spel i egen zon, något som hackat en del den här säsongen. Vet inte om det delvis beror på vår nya taktik med rakare och snabbare omställningsspel.

Målvaktspositionen är ok efter THE DREAM. Fasth/Källgren är så bra ett SHL-lag kan hoppas på.

Det är backspelet jag är missnöjd med. Spelet i egen zon, som jag nämnde ovan, men nu när Persson (trots målet igår) underpresterat är deras bidrag till offensiven också dålig. Och jag retar mig på att de skjuter så kasst. Våga skjuta slagskott. Här borde vi värva in en back-klippa.

Offensivt är det helt ok. Särskilt nu när Rieder anslutit och Hagman bidrar.

Till sist måste jag lyfta fram Rieders makalösa backhand i nättaket KNÄSTÅENDE igår. 8O
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav noneedforaname » mån nov 08, 2021 9:30 pm

Svartvadet skrev:Vill utveckla lite det jag skrev tidigare:

Vi har nu spelat 28% utav SHL-säsongen, inför denna visste vi att vi tappat bra spelare. Vi visste också att Markusson uttalade sig "vi kommer sänka vår spelartrupp med 10mkr". Min känsla, precis som jag skrev i början, är att - klarar vi topp-6 på detta är det en bragd! Vad jag också skrev är att Rahm kommer ta PP (tyvärr inte senaste tiden) till en nivå vi inte varit på innan. Det ligger mycket "Money Ball"-tänk bakom truppen i år, vilket jag aktar otroligt högt.

Jag vet vi har en jävla hög förväntan på VLH, vilket hör till när vi blir så bortskämda som vi blir - men det finns också en realitet i det hela. Det finns ingen trolighet i att vi ska ha en så billig trupp och lösa förstaplatsen, det vore långt över förväntan. Däremot kana jag glädja mig till följande:

Kalnins mot Fasth - tyvärr omöjlig att ersätta. Kalnins har knappt varit godkänd...
Källgren mot Åhman - samma som ovan...
Erixon mot Claesson - fantastiskt fin hockey/krona! Nära på Landslagsklass i sina bästa stunder. Ett sant fynd.
Melart mot Lundberg - samma som ovan, vi vet "vad vi får" men han är inte lika bra.
Folin - inte direkt ersatt...
Drury mot Hugo - precis som Claesson, så tycker jag vi har enormt value här! Kan bli hur bra som helst.
Gaunce mot Glenn - kanske en utav de bättre värvningarna Evert gjort? Glenn är HOCKEY för mig!!
Karlström mot Lycksell - billig och kvarlämnad av FBK. Skriker idioti, på alla sätt för FBK! Jäkla lirare!
Emil mot Nättinen - väldig potential i Nättinen! EP14 är EP14, vi visste innan han skulle bli otroligt svår att ersätt. Men Nättinen är nära på samma klass.
Sylvegård - inte direkt ersatt...

Dessutom har Stjernborg varit riktigt bra, liksom Hagman.

Jag vet också om att Gynge har ett prestationsbaserat kontrakt hans sista år, där bonusen utfaller efter resultat (lär utfalla nu dock). VLH tar det lugnt, inväntar vad som finns och tar det därefter. Att man lyckades knipar Reider är riktigt bra, oklart vad kostnaden är där dock - men jag gillar verkligen det jag ser! Förläng om möjligt!

Kort och gott - vi är alldeles för hårda mot truppen och har för höga förväntningar. Sanningen är den att de har gjort det med klart godkänt betyg hittills och dessutom till ett slags "rea-pris". Tänk om vi var FBK eller MIF nu? ÖHK tillhör samma skara. Adderar vi med lite mer klass, så kommer detta laget kunna utmana till våren också, det är jag helt övertygad om!


Mycket klok analys. Finns inte mycket att tillägga. Kan bara konstatera att det känns väldigt bra att titta på tabellen och samtidigt småle åt att Luleå, FBK och Malmö är 9, 10 och 11:a. Det var det nog inte många som förutsåg inför säsongsstart. (Säsongen är inte slut än iofs...).
noneedforaname
Forumentusiast
 
Inlägg: 278
Blev medlem: sön aug 03, 2014 4:52 pm

Re: VLH - LIF 6/11 2021

Inläggav StenhårtSlagskott » tis nov 09, 2021 9:27 pm

Sannys synpunkter på växjö efter 18 matcher.

"4) Växjö 18 matcher 33 poäng
(I fjol 18 matcher 31 poäng)
+ 2 poäng

Kommentar: Det svänger om Växjö den här säsongen. Efter 18 matcher den här säsongen har smålänningarna gjort 57 mål och släppt in 49. I fjol var den siffran 48 mål framåt och 39 mål bakåt. Det är kanske inte helt likt Växjö men mycket stavas en aningen sämre back- och målvaktssida.
I fjol låg både Erik Källgren och Viktor Fasth på runt 92,5 i räddningsprocent att jämföra med Janis Kalnins 89,86 och Adam Åhmans 89,89% efter 18 matcher. Det kanske inte låter så mycket men de dryga två procenten gör en enorm stor skillnad.
Offensivt kretsar mycket kring firma Rosén och Gynge. Duon har stått för 14 poäng mer i år än efter samma antal matcher i fjol.
Powerplay är också en del i spelet som varit mycket bättre där siffran i år på 31,25 är näst bäst i serien mot fjolårets 22,81%.
Den offensivt skicklige backen Joel Persson har hittills bara gjort ett mål den här säsongen. Det är faktiskt lika många som han gjorde under de första 18 matcherna i fjol. Då slutade han på totalt åtta mål vilket han rimligtvis borde kunna ramla in på i år också. Där har Växjö lite av ett sparkapital. Faktum är att Växjös backar endast stått för fem mål framåt så här långt att jämföra med i fjol när den siffran var det dubbla efter de inledande 18 omgångarna.

Poängkung: Richard Gynge: 22 poäng
Säsongens överraskning: Jag gillar det jag sett av Ludvig Claesson så här långt. Nyförvärvet från Tingsryd har nog varit Växjös genomgående bästa back. I alla fall topp två. Det är riktigt imponerande.
MVP: Det går inte att sluta att imponeras av Robert Rosén som år efter år levererar på en hög nivå. Den här hösten har han varit än bättre än tidigare och samarbetet med Richard Gynge är av högsta klass.
Han måste kliva fram: Jag håller Arvid Lundberg som en av seriens bästa defensiva backar och har länge lyft fram honom som en av de mest underskattade spelarna i serien. Lundberg gör sällan en dålig match men likväl finns det mer att få ut än vad han visat så här långt"
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster