BIF - VLH Omg. 4

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav StenhårtSlagskott » tor sep 23, 2021 11:56 pm

PutteA skrev:Jo, om man lyckas lyfta blicken lite och se till vad Brynäs gjorde så kan man faktiskt se ett och annat taktiskt. Saker som inte Brynäs gjort tidigare. Dom var väldigt täta, framför allt i mittzon. Sen sa jag inte att det bara var Brynäs taktik som ledde fram till resultatet utan en kombo av en smart gameplan och en motståndare som inte var intresserat av att göra jobbet. Eftersom Hallam sällan bänkar spelare, så blir det att han saknade motdrag idag. Manners gameplan var ganska tydlig: Sätt stopp tidigt i banan, och ge inte Växjös backar tid i första fasen. Skapa kaos och oreda. Detta lyckades dom med till 100%. Vi har sett det många gånger tidigare, hur känsliga vi är när motståndaren sätter hård press initialt i banan. Brynäs hade dom absolut viktigaste ingredienserna i sig idag till skillnad från våra spelare, man var beredd att betala priset för 3 poäng.


Brynäs ligger under med två inför sista. De har en gameplan. Men att Janis fumlar lite bakom mål och att två backar går på samma kille istället för endast en gör det helt öppet för Rödin att kliva in helt ohotad efter 10 sekunder. Spelarna är inte påkopplade. Andra målet är ett skott i stolpen som far ut och på en spelare och sedan stolpe in. Det ger Brynäs
momentum och restan av matchen skulle jag säga är ganska mycket konsikvens av de händelserna. Brynäs rider på den framgångsenergin och Växjö släppte fler mål. Att växjö just nu inte har vad som krävs för att spela på ledning är klart. Vad det beror på är svårare att veta. Men nu hände det igen och mál 3,4,5,6 bekymmrar inte mig eftersom de bara är en konsikvens av det momentum som de två första målen ger som åtminstone enligt mig inte har något med speciell taktik att göra utan om vilka som vill mest och checkar in helhjärtat direkt från start vilket ofta ger tur och tillfälligheter med sig.
Vi får se om Hallam och Evertsson kan idenfiera och åtgärda felet. Men tappar hellre några ledningar nu i början om laget forsätta börja med att ta ledningar för statistiskt är det extremt viktigt för att öka chanserna att ta hem poäng.

Så frågan är om det är en mätthet, dålig inställning eller brist hos spelare eller trupp. Men just i den här matchen och de två snabba målen kan enligt mig inte kopplas till att brynäs kom ut med någon ny taktik utan att de ville mer och det gick dera väg.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav Primeau » fre sep 24, 2021 7:24 am

Likgiltigheten och det halvhjärtade spelet som Lakers visade upp här har man sett tendenser till även i dom tidigare matcherna; andraperioden i samtliga matcher har varit bedrövlig, ingen har varit påkopplad där. Samma sak i CHL, i returmötet mot Fishtown Penguins såg VLH ungefär lika ointresserade ut som igår. Att spelet inte satt sig än eller att spelare inte synkar till 100% kan jag förstå, men att inställningen brister redan i inledningen av säsongen är obegripligt. Hur illa ska det då inte se ut längre fram, i gråa november…?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav bratsson » fre sep 24, 2021 7:52 am

StenhårtSlagskott skrev:
PutteA skrev:Jo, om man lyckas lyfta blicken lite och se till vad Brynäs gjorde så kan man faktiskt se ett och annat taktiskt. Saker som inte Brynäs gjort tidigare. Dom var väldigt täta, framför allt i mittzon. Sen sa jag inte att det bara var Brynäs taktik som ledde fram till resultatet utan en kombo av en smart gameplan och en motståndare som inte var intresserat av att göra jobbet. Eftersom Hallam sällan bänkar spelare, så blir det att han saknade motdrag idag. Manners gameplan var ganska tydlig: Sätt stopp tidigt i banan, och ge inte Växjös backar tid i första fasen. Skapa kaos och oreda. Detta lyckades dom med till 100%. Vi har sett det många gånger tidigare, hur känsliga vi är när motståndaren sätter hård press initialt i banan. Brynäs hade dom absolut viktigaste ingredienserna i sig idag till skillnad från våra spelare, man var beredd att betala priset för 3 poäng.


Brynäs ligger under med två inför sista. De har en gameplan. Men att Janis fumlar lite bakom mål och att två backar går på samma kille istället för endast en gör det helt öppet för Rödin att kliva in helt ohotad efter 10 sekunder. Spelarna är inte påkopplade. Andra målet är ett skott i stolpen som far ut och på en spelare och sedan stolpe in. Det ger Brynäs
momentum och restan av matchen skulle jag säga är ganska mycket konsikvens av de händelserna. Brynäs rider på den framgångsenergin och Växjö släppte fler mål. Att växjö just nu inte har vad som krävs för att spela på ledning är klart. Vad det beror på är svårare att veta. Men nu hände det igen och mál 3,4,5,6 bekymmrar inte mig eftersom de bara är en konsikvens av det momentum som de två första målen ger som åtminstone enligt mig inte har något med speciell taktik att göra utan om vilka som vill mest och checkar in helhjärtat direkt från start vilket ofta ger tur och tillfälligheter med sig.
Vi får se om Hallam och Evertsson kan idenfiera och åtgärda felet. Men tappar hellre några ledningar nu i början om laget forsätta börja med att ta ledningar för statistiskt är det extremt viktigt för att öka chanserna att ta hem poäng.

Så frågan är om det är en mätthet, dålig inställning eller brist hos spelare eller trupp. Men just i den här matchen och de två snabba målen kan enligt mig inte kopplas till att brynäs kom ut med någon ny taktik utan att de ville mer och det gick dera väg.
Fast Brynäs var bättre större delen av matchen och väl värda vinsten.
Vi har Rosén/Gynge och inte minst Nättinen som behöver så otroligt lite för att göra mål.

Nä, vi spelar otroligt bra perioder i matcherna men sedan får vi försvara oss väldigt mycket och har svårt att få ut pucken ur defensiv zon och speciellt med något konkret spel som kan få till en offensiv ådra.
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav Varanen » fre sep 24, 2021 8:59 am

HV åkte ur för att coach Nicky skällde lite på spelarna. Är vi lika bräckliga? Om inte, kanske det vore läge att tala om yrkesstolthet i passionerad ton. Passion efterlyses överlag och stopp för egna agendor bör vi sluta upp med. Inte attraktivt ens när man kör innebandy med jobbet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav PutteA » fre sep 24, 2021 10:09 am

bratsson skrev:
StenhårtSlagskott skrev:
PutteA skrev:Jo, om man lyckas lyfta blicken lite och se till vad Brynäs gjorde så kan man faktiskt se ett och annat taktiskt. Saker som inte Brynäs gjort tidigare. Dom var väldigt täta, framför allt i mittzon. Sen sa jag inte att det bara var Brynäs taktik som ledde fram till resultatet utan en kombo av en smart gameplan och en motståndare som inte var intresserat av att göra jobbet. Eftersom Hallam sällan bänkar spelare, så blir det att han saknade motdrag idag. Manners gameplan var ganska tydlig: Sätt stopp tidigt i banan, och ge inte Växjös backar tid i första fasen. Skapa kaos och oreda. Detta lyckades dom med till 100%. Vi har sett det många gånger tidigare, hur känsliga vi är när motståndaren sätter hård press initialt i banan. Brynäs hade dom absolut viktigaste ingredienserna i sig idag till skillnad från våra spelare, man var beredd att betala priset för 3 poäng.


Brynäs ligger under med två inför sista. De har en gameplan. Men att Janis fumlar lite bakom mål och att två backar går på samma kille istället för endast en gör det helt öppet för Rödin att kliva in helt ohotad efter 10 sekunder. Spelarna är inte påkopplade. Andra målet är ett skott i stolpen som far ut och på en spelare och sedan stolpe in. Det ger Brynäs
momentum och restan av matchen skulle jag säga är ganska mycket konsikvens av de händelserna. Brynäs rider på den framgångsenergin och Växjö släppte fler mål. Att växjö just nu inte har vad som krävs för att spela på ledning är klart. Vad det beror på är svårare att veta. Men nu hände det igen och mál 3,4,5,6 bekymmrar inte mig eftersom de bara är en konsikvens av det momentum som de två första målen ger som åtminstone enligt mig inte har något med speciell taktik att göra utan om vilka som vill mest och checkar in helhjärtat direkt från start vilket ofta ger tur och tillfälligheter med sig.
Vi får se om Hallam och Evertsson kan idenfiera och åtgärda felet. Men tappar hellre några ledningar nu i början om laget forsätta börja med att ta ledningar för statistiskt är det extremt viktigt för att öka chanserna att ta hem poäng.

Så frågan är om det är en mätthet, dålig inställning eller brist hos spelare eller trupp. Men just i den här matchen och de två snabba målen kan enligt mig inte kopplas till att brynäs kom ut med någon ny taktik utan att de ville mer och det gick dera väg.
Fast Brynäs var bättre större delen av matchen och väl värda vinsten.
Vi har Rosén/Gynge och inte minst Nättinen som behöver så otroligt lite för att göra mål.

Nä, vi spelar otroligt bra perioder i matcherna men sedan får vi försvara oss väldigt mycket och har svårt att få ut pucken ur defensiv zon och speciellt med något konkret spel som kan få till en offensiv ådra.
Håller med föregående talare. Brynäs var bättre än oss hela matchen och att vi ledde med två puckar var mer en fråga om flyt och bra utdelning än ett bra spel. Precis som Hallam själv påpekar så hade vissa spelare inte lust att prestera mer än 80% och dessutom jobba med en egen agenda. Men att helt förringa Brynäs tycker jag är både fel och fegt. Sen att dom fick en lättare resa i och med vår dåliga inställning är ju beklagligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav StenhårtSlagskott » fre sep 24, 2021 10:49 am

Förra året hade vi sex poäng efter fyra matcher. 0+- mål samt placerades oss på en sjätteplats. Inte helt olikt från nu. Vi får se vad det tar vägen framöver och hur laget svarar upp mot Rögle imorgon.

Vi är alltså 2 plusmål bättre nu än förra året vid samma tid. Gäller att ta vara på de små positiva sakerna :clappy:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: BIF - VLH Omg. 4

Inläggav Svartvadet » fre sep 24, 2021 11:02 am

Jag tycker väl såhär:

Spelet finns där, det syns tydligt. Däremot är det en lång bit kvar till den standarden som vi vill ha! För att maskinen VLH ska takta helt rätt, så krävs det att alla köper in på sina roller utför dessa fullt ut.

Det är ett EVIGT gnuggande med detaljerna, det finns inget lag i SHL som är "enkelt" att slå. Inget lag som man kan börja tumma på sina regler för.

Är jag dum i huvudet som skriver detta? Nej. Vi har faktiskt haft tre st 2-0 ledningar som vi tappat. Det gör inte VLH, det är inte i vårt DNA. Det ska vara den grenen vi är bäst på. Därför Sam var så nöjd med tredje mot Timrå. Så tråkiga MÅSTE vi vara VARJE match! Det kan vara tufft att köpa in på för vissa spelare till en början, men vi kommer dit!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6378
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster