Tröjhissningar

Här diskuterar vi allt som gäller Vida Arena.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Tröjhissningar

Inläggav Aleks » sön jan 28, 2024 3:57 pm

Tänker att vi är i behov av en tråd där vi kan diskutera legendarerna som finns i taket eller är på väg upp. Spelarna som diskuteras i denna tråd är alla på något vis stora profiler i klubben men åsikterna kan och får gå isär angående om de ska ha en plats i taket.

Utöver vilka tröjor vi tycker man ska hissa så är klubbens förhållningssätt och bedömningsnivå för tröjhissning intressant och också uppe för diskussion. Just nu finns inga tydliga riktlinjer, vad jag vet, utan man går mer på "känsla". Det är ett förhållningssätt som många i "kulturen" inte samtycker om men för Lakers tycker jag det är helt rätt, vi bestämmer vilka som betytt något för klubben, ingen annan.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1300
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Tröjhissningar

Inläggav Aleks » sön jan 28, 2024 5:01 pm

Vi får väl börja med att någon vepa hänger i "Lakerdome". Bra beslut att låta den hänga kvar där, symboliserar den hockeyhybris och eufori som rådde och i staden, klubben och bland supportrar. Vi vände in i ett nytt kapitel när VIDA stod klart.

2016, Johan Markusson: Vår #38! Ledarskap och vinnarmentalitet i ett. Vi var väl egentligen alla överens. Han var klippan som vi byggde på. Kroppen orkade inte tillräckligt länge för att få vara med och vinna första SM-guldet. Men utan vårt avancemang till finrummet hade vi inte fått hänga upp några vepor med SM-guld. Nu leder han dessutom skutan med de ledaregenskaper som gjorde honom till kapten en gång i tiden.

2024, Liam Reddox: Näst på tur om några dagar och en stor profil. Värvades vid SHL-intåget som ett statement på att vi menar allvar. Han gick från spetsvärvning till att anamma Lakers lagspel och ta en roll som en av ligans bästa tvåvägsforwards med betoning på att vara ligans bästa BP-spelare. Ledde det som kanske var SHL:s mest dominanta vinnare av SM-guld någonsin. Det man förstått är att hans samhällsengagemang också satt stora avtryck i klubben och staden. "Stort hjärta" är hans legacy. Samtidigt är hans tröja inte given att hissa enligt mig, förmodligen den svagaste kandidaten som kommer hänga där från denna framgångssaga.

Nu tillåter jag mig att se in i spåkulan lite då jag tror att tröjhissningar kommer vara på schemat varje år ett antal år framöver.

2025, Viktor Fasth: Trodde från början inte att varken Liam eller Viktor spelat tillräcklig många år i Lakers för att få sina tröjor pensionerade. Men med Liam på väg upp i taket tror jag även att Viktor kommer hamna där. Kickade igång sin karriär sent men därefter tog den rejäl fart. Spelat för Lakers i allsvenskan för att sedan ta snabba hopp i karriären. Han har även funnit framgång internationellt i landslag och andra ligor. Som jag ser det 2010-talets bästa SHL-målvakt som dessutom avslutade med sin bästa säsong, SJUKT!

2026, Erik Josefsson: Behöver inte ens motivera varför han ska upp, det är givet. Han har växt med Lakers framgång och stått upp mot ligans starkaste offensiva spelare i åratal.

2027, Robert Rosén: Bygdens pajk är om möjligt än mer given än Josen. Frågan är bara vilket år han slutar och med hur många SM-guld.

2028, Martin Lundberg: Två punkter talar emot, är han mer Skellefteå än Lakers och har han spelat i klubben tillräckligt? För att hissas behöver han få förlängt och helst ett SM-guld till runt halsen. Men det går inte att prata bort hans betydelse för framgångseran. Mr. SM-guld är hans andra signatur.

2033, Joel Persson: Late bloomern som får ses som Evertsson kanske bästa träff någonsin. Skrivit långt avtal med Lakers och signalerade med det sina intentioner, han älskar att spela för klubben och vill stanna hela sin karriär. När han långt där framme avrundar karriären gör han det troligtvis som en av tidernas bästa SHL-backar och siffror som kan mäta sig med Roséns i klubben.

2044, Victor Stjernborg: Som en kul spekulation 8) : Men visst är det otroligt! Fortfarande bara 20 år men med 2 SM-guld och drygt 120 grundseriematcher för Lakers har han lagt en fin grund. Kommer troligtvis (och kanske förhoppningsvis) bli för bra för SHL, men är en sådan gränsfallspelare som skulle kunna spela kvar under många år. När kontraktet går ut 24/25 hoppas jag på förlängning och ett A på bröstet. När Persson tackar för sig får nästa kapten gärna heta Stjernborg.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1300
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Tröjhissningar

Inläggav Härmapan » sön jan 28, 2024 5:46 pm

Självklart bestämmer vi själva vilka kriterier som gäller!

Alla har sina egna ”regler” och att kulturlagen inte gillar våra ser jag bara som positivt.

Vi skulle ju kunna hävda att man behöver ha vunnit minst två guld - i så fall får ju Linköping, Timrå, Örebro, Rögle och Luleå plocka ner de tröjor de hissat [emoji106]
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Tröjhissningar

Inläggav Aleks » tis feb 06, 2024 8:45 pm

Härmapan skrev:Självklart bestämmer vi själva vilka kriterier som gäller!

Alla har sina egna ”regler” och att kulturlagen inte gillar våra ser jag bara som positivt.

Vi skulle ju kunna hävda att man behöver ha vunnit minst två guld - i så fall får ju Linköping, Timrå, Örebro, Rögle och Luleå plocka ner de tröjor de hissat [emoji106]


Alla klubbar äger givetvis vem man vill hissa. Men tycker ändå det är viktigt att det inte går inflation i tröjhissningar. Någonstans tänker jag att Reddox precis slank in på rätt sida i det här fallet, blir kraven lägre än så kommer det hänga många vepor i taket snart.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1300
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Tröjhissningar

Inläggav Härmapan » ons feb 07, 2024 9:52 am

Visst, men alla går ju ändå på känsla…

Jag tycker givetvis att det är helt rätt av Modo - men tittar man på Näslunds ”Modo-karriär” så gör han 4 säsonger + 15 matcher under lockuoten och sen avslutar han karriären med en halv säsong utan att vinna nåt eller så.

Han är ju en av de bästa vi haft i Sverige och har ett proppat prisskåpet - men rent krasst så har han ju inga meriter i Modo, det är inte hans moderklubb och han har inte spelat där speciellt mycket heller…

Trots det tror jag inte att någon har några synpunkter (inte det har inte jag heller)

Poängen är att det är svårt att sätta regler (ex 10 år i klubben) utan det är mer komplext än så…

Sen kan jag tycka att det är trevligt att hedra människor - största anledningen att låta bli är ju att man alltid förlorar alla matcher i samband med såna tillställningar [emoji12]

#87 och #60 är dock några av de mest solklara i hockeyhistorien!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm


Återgå till Vida Arena

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster