Tippa SHL 22/23

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Tippa SHL 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » ons aug 31, 2022 10:25 am

Eftersom som jag har spikat Växjös placeringar de två senaste åren så ser jag det som min plikt att lägga det första kamikazetipset.


1. Rögle - Det snackas inte lika mycket om Rögle nu. Efter några år med hype har Rögle fått erfarenhet arv att vara med i toppen. Det tillsammans med lite mindre favoritskap gör att det nu kommer placera sig i toppen. Flera unga talanger som kan ta ledande roller samt endel rutin. Kommer komplettera med en skicklig back så snart som möjligt.

2. Frölunda - Roger Röd förfogade över ett skapligt lag redan förra säsongen och har nu bytt lite offensivkreativitet mot styrka och att två riktiga försvarsgeneraler som många på detta forum ser med avund på. Tillsammans med ett väl inkört spelsystem där många spelare varit i klubben länge så borde det borga för många poäng i vinter. Frölunda har centern Johan Sundström på lönelistan utan att han tränar med klubben. Han ligger på nätta 299.000 i månaden så lyckas han hitta en ny klubb så får Frölunda lite pengar att stärka laget med.

3. Färjestad - Kaffet blir bara dyrare och dyrare och mer pengar hamnar i färjestads fickor. Efter urladdningen förra säsongen och byta av folk på nästan samtliga ledarpositioner så ska ett nu ett lugn och kontinuitet byggas. Guldet ger ett extra lugn till ledningen och även om inte Färjestad kommer vara riktigt lika dyrt och namnkunnigt som kommer de ställa ett riktigt bra lag på benen. Räkna med att det trillar in fler spelare här. Frågan är väl om det gillar ut några ledare? Lite frågande till de assisterande tränarna.

4. Skellefteå - Bra tränare och bra lag. Höjer ett varningens finger här. Bra blandning mellan ungt och gammalt, sött och salt. Kanske inte ett av de flashigaste lagen i serien men ett beprövat spel som ofta räcker långt. Men sällan till guld. Kommer ligga med i toppen.

5. Luleå - Luleå har Mr Minecraft och det göra att oavsett hur dåliga det är på att vinna där uppe så kommer de ändå ligga med i toppen. De har lite problem att ersätta sin spets men med en tråkig defensiv och ett par fysiskt starka herrar kommer det bjuda på många poäng, och lite filmningar som vanligt. Bullan sjunger på sista versen!

6. Leksand - Leksand må var en liten by men det visar sig inte i årets lagbygge. Bättre, starkare, bredare än på många år. Leksand kan hota uppåt men faller på lite försvagt försvarspel och vill många gånger hellre spela snyggt än bra och då kommer de åka mål bakåt.

7. Örebro - Ojämna så det förslår och så även i år. Flera starka namn som måste leverera och det kommer de att göra. Tyvärr för Örebro är det alltid lite ojämna och kanske inte har den där riktiga bredden som topplagen har när svackorna kommer.

8. Växjö - Laget har fått en taskig start och började säsongen som man slutade. Med mängder av skadade spelare. Ett mer jämt lag den här säsongen, utan de här riktiga poängspelarna. Nu är det kollektivet som måste göra det och då kommer det trilla in lite poäng men blir svårare att vinna dagar då spelet inte stämmer. Ny tränare ger nya möjligheter men också utmaningar. Första säsongen blir medelmåttig och handlar mycket om att få Jörgens tänkande att fungera i klubben.

9. Brynäs - Efter ett par år med tränarbyten och spelare som sysslar med allmänt ofredande och rebeller i omklädningsrummet ser det nu ut som att ny ledningen och den finska tränaren har återställt ett lugn som gör att deras hockey står i fokus. Finns egentligen ingenting som talar för Brynäs mer än att de nu kan fokusera på sin hockey och det borde ju ge något bättre resultat och några hack uppåt i tabellen.

10. Timrå - Vilka namn timrå plockat in. Tittar man på dem så blir man imponerad. Men bakom de där namnen då? jodå, det finns flera hårt jobbande spelare och när Dahlen ansluter får de mer än ett anfallshot. Kommer var ett svängigt och månglat gäng. Kommer spruta in mål men också läcka bakåt. Väldigt beroende av tre-fyra spelare.

11. HV - Ett ojämnt lag som kan sluta både i toppen och botten. Svårtippade. Finns ekonomiska muskler och kommer att förstärka med. Det visades inte minst förra säsongen när det köpte in flera linor under säsong och räddade därmed shlkontraktet. Backsidan är otroligt svag även om deras bästa back vara en jvms bästa spelare så kommer det inte räcka när det ska täckas skott i 52 omgångar. Martinsson bra och tuggar istid men han kan inte spela hur mycket som helst. Hoppas hv håller sig botten där de hör hemma.

12. Linköping - Detta Linköping som som gick upp i SHL och dominerade under några utan att vinna. Åren har gått och Linköping är lika grått. Men vänta, en liten ljusglimt har tänts. Ett par riktigt starka namn har värvats. Men vad hjälper det när organisationen är svag. Förlorarmentaliteten sitter i väggarna.

13. Orskarhamn - Under flera år har Oskarshamn övertygat med "små medel". Förra säsongen var de riktigt nära att klubba ner Rögle och gå till semi. Laget nu känns inte lika bra och det kommer inte räcka till slutspel.

14. Malmö - Malmö satsar på brödrar par men den trötta satsningen kommer inte skapa poäng. Att Sylve tagit två steg tillbaka och jobbar mindre med spelarna kan vara en klar fördel. Kommer vara stor omsättning på spelare här. Räkna med det.


Vad tror ni om det här?
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Tippa SHL 22/23

Inläggav Dannedd » ons aug 31, 2022 9:26 pm

1. Rögle
2. Färjestad
3. Växjö
4. Frölunda
5. Skellefteå
6. Luleå
7. Timrå
8. HV
9. Leksand
10. Örebro
11. Oskarshamn
12. Linköping
13. Brynäs
14. Malmö
#10 Duchon
Användarvisningsbild
Dannedd
Forumproffs
 
Inlägg: 934
Blev medlem: tor jan 12, 2012 12:44 am
Ort: Växjö

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav vlk » tor sep 01, 2022 1:00 pm

1. Rögle
2. Färjestad
3. Frölunda
4. Luleå
5. Leksand
6. Skellefteå
7.Brynäs
8. Timrå
9. Hv
10. Växjö
11. Örebro
12. Oskarshamn
13. Linköping
14. Malmö


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » tor sep 01, 2022 6:28 pm

Gillar verligen din tredjeplats där, Dannedd. Vill ju alltid ha Växjö högt men fick inte ihop det. Hoppas du får rätt där.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav Dysterqvist » tor sep 01, 2022 7:18 pm

1. Frölunda
2. Färjestad
3. Brynäs
4. Skellefteå
5. Rögle
6. Luleå
7. Leksand
8. HV71
9. Oskarshamn
10. Timrå
11. Linköping
12. Växjö
13. Örebro
14. Malmö

6 lag kommer vara outstanding , sen 4 lag som är ok och sist 4 lag som kommer få slåss för sin exsistens .
Dysterqvist
Forumproffs
 
Inlägg: 967
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Tippa SHL 22/23

Inläggav Dannedd » tor sep 01, 2022 8:36 pm

StenhårtSlagskott skrev:Gillar verligen din tredjeplats där, Dannedd. Vill ju alltid ha Växjö högt men fick inte ihop det. Hoppas du får rätt där.
Min tippning bygger på att Coachens ledarskap kommer höja i princip alla och få ihop dem som ett lag. Lägg där till hans vinnarskalle och slår det väl ut så kommer vi ligga där uppe men det kommer bli en jobbig höst där vi kring jul kommer börja rada upp segrarna som ett vackert pärlband av högsta italienska kvalité! [emoji869]

Men det är ju givetvis en chansning! [emoji41]
#10 Duchon
Användarvisningsbild
Dannedd
Forumproffs
 
Inlägg: 934
Blev medlem: tor jan 12, 2012 12:44 am
Ort: Växjö

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav DeLarge » lör sep 03, 2022 6:12 pm

1. Frölunda HC - Göteborgarna vinner serien och är enligt mig laget att slå i år. Man har värvat bra och Lasse J kommer vinna många matcher för Indianerna. Ryan Lasch vinner förmodligen poängligan med 95% av assisten i PP. Tror också att Frölunda säkerligen kommer få spela flest powerplay och minst boxplay, men jag är inte bitter...

---------------------

(Lagen i min 2-6 skulle kunna vara i en icke kronologiskt ordning då det är otroligt jämnt lagen emellan, men såhär fick det bli i slutändan).


2. Luleå - "Tråk-Luleå" tycker jag inte alls är tråkiga. Man har många intressanta spelare och framförallt en viss #24 som retar galfeber i hela hockeysverige. Saknar honom i Växjötröjan.


3. Skellefteå - Lindströms sista säsong som hockeyspelare kommer också att sluta väl. SAIK kommer vara ett lag att räkna med, men skulle man få lira mot Lakers i en eventuell final vet alla vad utfallet kommer att bli.

4. Rögle - Ängelholmarna är i toppen för att stanna, och kan absolut gå hela vägen. Cam Abbot är en frisk fläkt som säger vad han tycker och sådana individer kommer jag personligen alltid respektera. Speciellt när man kan går utanför ramen och även visar känslor. Och med spelare som Everberg framför mål så kommer Rögle bli ett lag som har chansen att vinna varje match man spelar.

5. Färjestad - I princip identisk trupp från i våras, och med en en positiv vind från ett guldfirande så kommer man även denna säsong vara ett lag att räkna med. Linus Johansson är lite av en personlig favorit som säkert kommer göra minst 2-3 poäng varje gång FBK möter Växjö.

6. Växjö - Oavsett trupp, oavsett känsla och oavsett tränare så är vi ett lag som kommer klara av att slippa spela play-in. Jag var väldigt ledsen och besviken att man släppte Gynge, men all good things comes to an end.... Vi kommer som alltid vara ett lag att räkna med för att citera Sanny: "RÄKNA ALDRIG BORT VÄXJÖ!". Och eftersom man personligen är en optimist deluxe tror jag alltid på stortorget till vår. Dan Sexton gör minst sexton mål.
--------------

7. Örebro - Hela hockeysverige vet att det är "NI SOM ÄR ÖREBRO", men "NI ÄR INTE TILLRÄCKLIGT BRA FÖR TOPP SEX". Också en motståndare jag inte vill möta i ett slutspel. Trots att man har en av den absolut bästa spelaren som någonsin representerat Växjö (Jani F*CKING Lajunen), så tror jag att man inte bredden för topp 6.

8. HV71 - Det var skadeglädje när dem på något vänster lyckades ramla ur SHL, men HV är det lag och tillhör de matcher jag alltid ser fram emot mest att titta på när dem kommer på besök eller om vi är i Jönköping och lirar. Storebror eller lillebror spelar ingen roll, vi är trots allt från småland och samma familj. Kul med Tedenby & co tillbaka i SHL, men räcker inte för en topp 6-placering.

9. Timrå - Tycker om Timrå och hoppas att den sämre EP samt Dahlén kan bli ett rolig duo att beskåda i år. Ganska medior trupp i övrigt, men klarar man av att slå sitt lag i bäst-av-tre hade jag personligen inte viljat möta IK i en kvart. Årets boogielag gentemot Lakers är min känsla. Dvs att under själva säsongen kommer dem ha stor plusstatisik mot oss både poängmässigt och målmässigt.

10. Oskarshamn - Med tight spel och smartness i båset så får man även denna säsongen spela "SlUTSpEEEL", men ryker i åttondelen. Jag diggar Oskarshamn och deras inställning till ishockey och allt där emellan. Det är lite Växjö-vibbar våra första år där man trycker på ödmjukhet och måste lyckas med smarta värvningar från utlandet. Fredrik Olofsson & Cooper är tunga tapp, men man får som sagt lira 55 matcher istället för 52.
--------------
11. Leksand - SHL mest överskattade lag och CMORE's absoluta älsklingslag. Oerhört less på gulligullandet med LIF i alla dess former. Det räcker med att leva på gamla meriter (SM-guld senast på 70-talet, hhallå?!). Ja menar, om Växjö tar ytterligare ett guld inom de närmsta åren har man ju lika många guld som anrika LEKSAndDD med extrEEM hisTooRIK!!! Leksandsfansen kan skrika "KRIGARE" så mycket dem vill, men ingen hockeyspelare i världen är till 100% trogen sin klubb.

12. Linköping - Nä, det blir ingen rolig säsong för dem även i år. Roligaste forumet att bevittna efter varje match är LHC på bulletin. Otrolig verklighetsförankrade fans med noll självinsikt som älskar att spy galla på Växjö och våran framång. En framgång dem var så nära att uppnå, men tog aldrig chansen när man väl fick den i två finaler. Ett typiskt "Sämst-när-det-gäller"-lag.
--------------
13. Malmö - Väldigt mycket mellanmjölk, men man borde överleva mot Brynäs i en bäst-av-sju-serie. Kan lika väl också hamna i ingenmansland istället för LHC, men tror Linköping som vanligt lyckas kravla sig ifrån kvalet ner till HA.

14. Brynäs - Man överlevde 2020/21 men denna säsongen är det StOORMAkTEN från Gävlen som får göra alla andra lag som BoooRDEEE spela i SHL sällskap i HA till nästa säsong. Johan Larsson-Hypen är extremt överskattad, och är enligt mig en lightversion på Patrik Berglund och det luktar liknande utfall på Larsson. Skulle bli förvånad om han når över 30 poäng. Men som sagt, BIF ur SHL och tacka gudarna för det.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav Lakers151821 » sön sep 04, 2022 9:19 pm

Tror:

1: Färjestad
2: Frölunda
3: Luleå
4: Skellefteå
5: Rögle
6: Örebro
7: Leksand
8: Lakers
9: Timrå
10: HV71
11: Oskarshamn
12: Linköping
13: Brynäs
14: Malmö
Lakers151821
Forumamatör
 
Inlägg: 73
Blev medlem: fre maj 27, 2022 4:33 pm

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav DeLarge » fre mar 10, 2023 7:22 pm

DeLarge skrev:1. Frölunda HC
2. Luleå
3. Skellefteå
4. Rögle
5. Färjestad
6. Växjö
--------------
7. Örebro
8. HV71
9. Timrå
10 Oskarshamn
--------------
11. Leksand
12. Linköping
------------
13. Malmö
14. Brynäs


Överskattade (som många andra förmodligen) Luleå & Rögle - Underskattade mitt köra VLH... :|

... Nailed kvallagen (fel placering dock) samt Cluben som vanligt i ingemansland :lol:
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Tippa SHL 22/23

Inläggav Dannedd » fre mar 10, 2023 8:04 pm

Dannedd skrev:1. Rögle
2. Färjestad
3. Växjö
4. Frölunda
5. Skellefteå
6. Luleå
7. Timrå
8. HV
9. Leksand
10. Örebro
11. Oskarshamn
12. Linköping
13. Brynäs
14. Malmö
Inte helt fel tippat av mig även om Rögle är det mest ”feltippade” laget.
#10 Duchon
Användarvisningsbild
Dannedd
Forumproffs
 
Inlägg: 934
Blev medlem: tor jan 12, 2012 12:44 am
Ort: Växjö


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster