JVM 2020

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

JVM 2020

Inläggav Towen » tis dec 29, 2020 3:56 am

Ligger och tittar på "men-still-to-become-hockey" från Edmonton. Ofokuserat i anfallszon - krigare som avancerar över isbelagd sjö med automatvapen utan okularsikten.. - Vi skulle aldrig avskaffat allmän värnplikt.

Plus för pigg och entusiastisk stämning i studion.

Kul med Joel i båset. Han ser stolt ut. Vågar vi hoppas på "RÖNNMARK-effekten"..? En habil exponering och cred. kanske lockar talang till vår juniorverksamhet i förlängningen.
Jag tycker dock han kunde hängt ut staken lite och kuppat med stass i klubbfärgerna - HUR snyggt är inte ORANGE och BLÅTT- i EDMONTON!?!
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: JVM 2020

Inläggav vlk » fre jan 01, 2021 4:45 am

Kämpar man och håller sig vaken så får man 0-2 i halsen direkt, godnatt


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: JVM 2020

Inläggav Svartvadet » fre jan 01, 2021 9:01 am

Årets upplaga av Sverige har jag inte mycket till övers för.

Alldeles för många "superstjärnor" med för mycket skalle.
Holtz t.ex. som verkar tro att han är Ovechkin...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » fre jan 01, 2021 12:21 pm

Svartvadet skrev:Årets upplaga av Sverige har jag inte mycket till övers för.

Alldeles för många "superstjärnor" med för mycket skalle.
Holtz t.ex. som verkar tro att han är Ovechkin...


Ja han verkar tro alldeles för mycket om sig själv. Tycker inte han gör jobbet över huvudtaget. Dessutom hans gnäll efter Rysslands matchen är ju bedrövligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav Towen » fre jan 01, 2021 9:01 pm

Ha ha, ja RÖNNMARK lär inte lämna oss "any time soon".. :?

USA-matchen är nog det mest utspelade 'juniskronorna' jag sett. Enda ljuset är väl att nu är man i källaren (inklusive studio och kommentatorer) och ingen tror på SWE - det är då blågult är som farligast..

Sen för enskilda spelare, så finns det inget som matchar Elias och Rasmus i modern tid. Så klart blir Lucas, Alexander och Philip bleka kopior vilken match som än spelas.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: JVM 2020

Inläggav Towen » fre jan 01, 2021 9:19 pm

Sen, om jag inte minns fel var EP iofs en viss besvikelse JVM 2017/18.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: JVM 2020

Inläggav Svartvadet » lör jan 02, 2021 12:58 am

EP var en besvikelse då, ja.

Men det är sådan enorm skillnad mellan senior och junior-hockey.
Det är helt andra premisser. Därför spelare från J20 SuperElit kan gå in och leverera där med - för de kan spelet.

EP var så långt före alla andra, liksom Dahlin.

Det kan göra deras "grejer", men i JVM är det mycket mer individuellt spel och inte alls samma restriktioner. Det är där det skär sig.

Därför Crosby bara gjorde 9 poäng, Elias 7 och McDavid 11 - det är skillnad! Vill t.om minnas att Crosby gjorde DUBBELT så mycket poäng i riktiga VM...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » sön jan 03, 2021 12:44 am

Herre jävlar vad vi är uppätna av finnarna. Förvånar mig mycket om vi spelar semifinal. Vi har ju helt fel mindset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav vlk » sön jan 03, 2021 12:53 am

PutteA skrev:Herre jävlar vad vi är uppätna av finnarna. Förvånar mig mycket om vi spelar semifinal. Vi har ju helt fel mindset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Alla verkar skitnödiga och vill bara hem igen och vara stjärnor


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: JVM 2020

Inläggav vlk » sön jan 03, 2021 12:58 am

Detta är det sämsta svenska j-vm lag jag sett. 3-2 målet är en parodi


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: JVM 2020

Inläggav Person » sön jan 03, 2021 1:03 am

Hur dålig kan en lagkapten få vara i ett landslag?! Skadad eller inte, så dålig som Broberg är får man fan inte vara!

Och hur kan spelarna inte visa någon som helst vilja att försvara målet med 30 sek kvar?
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: JVM 2020

Inläggav Primeau » sön jan 03, 2021 1:04 am

Svensk hockey tappar tyvärr mark gentemot många nationer. SHL tappar i kvalitet och resten följer efter, allt hänger ihop.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: JVM 2020

Inläggav vlk » sön jan 03, 2021 1:05 am

Person skrev:Hur dålig kan en lagkapten få vara i ett landslag?! Skadad eller inte, så dålig som Broberg är får man fan inte vara!

Och hur kan spelarna inte visa någon som helst vilja att försvara målet med 30 sek kvar?


Alla vill vara stjärnor tills de skall göra stjärngörat. Då är det inte kul längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » sön jan 03, 2021 1:15 am

Jag tror det mesta handlar om det mentala. Vi svenskar är generellt skitnödiga. Vi kan inte vinna dom här matcherna för att vi är för rädda för att förlora. När vi får 2-0 så börjar man istället tänka på att försvara ledningen istället för att gå för nästa. Den stora skillnaden mot transatlantiska lag tex, som bara kör och kör oavsett vad det står på tavlan. Det mindsetet finns inte i svenska hockeyspelare, förutom dom som finns i NHL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav Varanen » sön jan 03, 2021 1:40 am

Kan det mera handla om missförståndet som finns i Sverige om att du kan styrspela och försvara en ledning. Missförståndet uppstod under en tid i slutet på 80-talet, början av 90-talet då Sverige hade de bästa defensiva centrarna i världen. Det var alltså inte taktiken i sig som gjorde styrspelet framgångsrikt utan för att man hade de bästa spelarna för just det spelet.

Hur ofta ser vi inte lag i SHL/AS tappa relativt stora ledningar för att de blir passiva, eller som de kallar det, styrspelar och säkrar. Inget fel i att ha ett defensivt utgångsläge med det kräver HÅRDARE jobb och större disciplin än om du kör offensivt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » sön jan 03, 2021 3:26 am

Oavsett så segrade hockeyn ikväll. Rätt lag vann till slut. Finland har betydligt större chans att välta USA än TK i alla fall. Bästa spelaren i TK i den här turneringen var vare sig Holzt eller Raymond. Det var #25 Söderblom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav Towen » sön jan 03, 2021 5:56 am

Mm.. Och en sak fick vi svar på inatt - svensk hockey har hittat sin framtida arvtagare till ROBERTSSON.. :wink:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » sön jan 03, 2021 12:18 pm

Towen skrev:Mm.. Och en sak fick vi svar på inatt - svensk hockey har hittat sin framtida arvtagare till ROBERTSSON.. :wink:


[emoji23][emoji23][emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav Baker » sön jan 03, 2021 2:13 pm

Nu är skiten slut för denna gång. Samtidigt när man är så usla undrar man vart spelarna från VLH finns? Blir lite som att kasta sten i glashus. Men vår klubb är ung ännu så klart. Men sen djävlar när JK gapat tillräckligt då kommer han att visa man utvecklar unga spelare.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: JVM 2020

Inläggav Varanen » sön jan 03, 2021 3:26 pm

Tror nog JKs adepter varit sportsligare än de här juniorkronorna. Efter slutsignalen försökte man starta en fight. Om man har synpunkter har man det under match. Man smyger inte in i motståndarduschen efter match och försöker våldföra sig eller starta ett gruff så att de som vann är avstängda i nästa fas. Flyg hem de omedelbart. När man tar ut spelare till landslaget bör man även bedöma den personliga mognadsnivån.

Det tror jag JK hade gjort.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: JVM 2020

Inläggav Baker » sön jan 03, 2021 10:01 pm

[quote="Varanen"]Tror nog JKs adepter varit sportsligare än de här juniorkronorna. Efter slutsignalen försökte man starta en fight. Om man har synpunkter har man det under match. Man smyger inte in i motståndarduschen efter match och försöker våldföra sig eller starta ett gruff så att de som vann är avstängda i nästa fas. Flyg hem de omedelbart. När man tar ut spelare till landslaget bör man även bedöma den personliga mognadsnivån.

Det tror jag JK hade gjort.[/quote

Så är det säkert. Bra att fostra spelare men det skadar ju inte om de lär sig lite hockey också, det är väl stor del av vad vi håller på med.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: JVM 2020

Inläggav Svartvadet » mån jan 04, 2021 12:32 am

Det jag menar... Det har blivit för mycket "lattjo lajban" över Sverige JVM-trupp.

Förr var det ödmjuka lirare till mesta dels, som gjorde jobbet och hade hög proffsighet - allt annat tilläts inte.
EP40 och Rasmus Dahlin är de enda som haft "rätt" attityd senaste åren som "stjärnor", sedan tilläts beteenden som inte hör hemma i Landslaget på övriga "stjärnor"


2015: William Nylander har översittar-attityd, tror hela världen cirkulerar kring honom
2016: Alexander Nylander leker all-star likt sin bror, som touchar egen blå max två gånger per match. Samma med Kempe och Timashov
2017: Lias Andersson lipar och kastar medaljen
2018: Adam Boqvist och Brännström åker omkring och leker Erik Karlsson och är kaxiga i media
2019: Holtz och Raymond tror de ska in och leka
2020: Holtz, Raymond mfl. fortsätter tro de är världsbäst

Jämför med 2014, där vi hade Filip Forsberg, Elias Lindholm, Wennberg, De La Rose osv. De skulle ALDRIG uppträda på det sättet
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » mån jan 04, 2021 12:30 pm

Svartvadet skrev:Det jag menar... Det har blivit för mycket "lattjo lajban" över Sverige JVM-trupp.

Förr var det ödmjuka lirare till mesta dels, som gjorde jobbet och hade hög proffsighet - allt annat tilläts inte.
EP40 och Rasmus Dahlin är de enda som haft "rätt" attityd senaste åren som "stjärnor", sedan tilläts beteenden som inte hör hemma i Landslaget på övriga "stjärnor"


2015: William Nylander har översittar-attityd, tror hela världen cirkulerar kring honom
2016: Alexander Nylander leker all-star likt sin bror, som touchar egen blå max två gånger per match. Samma med Kempe och Timashov
2017: Lias Andersson lipar och kastar medaljen
2018: Adam Boqvist och Brännström åker omkring och leker Erik Karlsson och är kaxiga i media
2019: Holtz och Raymond tror de ska in och leka
2020: Holtz, Raymond mfl. fortsätter tro de är världsbäst

Jämför med 2014, där vi hade Filip Forsberg, Elias Lindholm, Wennberg, De La Rose osv. De skulle ALDRIG uppträda på det sättet


Ligger mycket i det du skriver. Jag gillar inte heller attityden. Och när det går emot gnäller dom om att motståndaren spelar fult och äckligt. Det är sånt som kallas att lipa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav Towen » ons jan 06, 2021 8:23 am

Kul att jänkarna vann det här till sist. Inte helt oväntat om ni frågar mig, då det är det enda lag som saknar respekt för Kanada. Den här Trevor ZEGRAS hade man ju gärna sett mogna hos oss en säsong. Det hade nog f*n satt sprätt på GYNGE..

Problemet med det svenska laget är att det gullas alldeles för mycket med de enskilda spelarna. De behandlas som om de just kommit hem till Svedala med två Stanley Cup efter 16+ säsonger i NHL - trots att de varken gått ut skolan eller har körkort. Media och t o m somliga experter (säkert förbundet också) framstår som nyförälskade tonårsflickor som vill ha signerade idolkort, när de intervjuar eller refererar till laget - fram tills det väl är över.

Nej, det de svenska juniorkronorna behöver är något som gör MÄN av pojkar, och ARMÉ av soldater - De behöver en Viktor TICHONOV..
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: JVM 2020

Inläggav PutteA » ons jan 06, 2021 12:40 pm

Jag tror fortfarande det handlar om hur vi fostrar våra unga spelare från början. Mentaliteten i Sverige gör att vi hamnar efter mer och mer. Man får inte tävla i unga år, det är fult. Man tar bort priser för att inte dom som inget får ska känna sig sämre, även om dom är sämre. Upp till en viss ålder får man inte ha resultattavla på matcherna trots att ungarna har 100% koll på vad det står. Inga tabeller som talar om vilka som är bäst.

Våra ungar får helt enkelt inte lära sig att tävla, och vad det verkligen innebär. Dom får inte lära sig att vinna och förlora och handskas med den glädjen eller sorgen. Självklart att det speglar av sig när dom kommer upp i juniorålder. Kanadensare och Amerikanare har en helt annan grund att stå på. Dom vet vad som krävs för att bli bäst. Dom har lärt sig att vinna och förlora och på så sätt också insett hur mycket roligare det är att vinna. Det känns faktiskt som finnarna har samma mindset, fast light kanske. Vi kommer aldrig mer kriga om guldet så länge vi inte fostrar våra spelare från ung ålder vad som krävs för att bli bäst och stå högst upp på pallen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: JVM 2020

Inläggav vlk » ons jan 06, 2021 3:25 pm

Finnarna hade allt som Sverige inte hade. En mental styrka i gruppen och individuell sisu på varje spelare. Sverige var pinsamt blöta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: JVM 2020

Inläggav Svartvadet » ons jan 06, 2021 4:28 pm

PutteA skrev:Jag tror fortfarande det handlar om hur vi fostrar våra unga spelare från början. Mentaliteten i Sverige gör att vi hamnar efter mer och mer. Man får inte tävla i unga år, det är fult. Man tar bort priser för att inte dom som inget får ska känna sig sämre, även om dom är sämre. Upp till en viss ålder får man inte ha resultattavla på matcherna trots att ungarna har 100% koll på vad det står. Inga tabeller som talar om vilka som är bäst.

Våra ungar får helt enkelt inte lära sig att tävla, och vad det verkligen innebär. Dom får inte lära sig att vinna och förlora och handskas med den glädjen eller sorgen. Självklart att det speglar av sig när dom kommer upp i juniorålder. Kanadensare och Amerikanare har en helt annan grund att stå på. Dom vet vad som krävs för att bli bäst. Dom har lärt sig att vinna och förlora och på så sätt också insett hur mycket roligare det är att vinna. Det känns faktiskt som finnarna har samma mindset, fast light kanske. Vi kommer aldrig mer kriga om guldet så länge vi inte fostrar våra spelare från ung ålder vad som krävs för att bli bäst och stå högst upp på pallen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Det är exakt så!! Granqvist sätter huvudet på spiken
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster