Coronahockey

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Coronahockey

Inläggav Lakershjärta71 » ons jun 24, 2020 7:29 am

Lika bra att vara realistisk. Chansen att man kommer att tillåta publik viil jag påstå är mycket liten. Det är min slutsats. Skulle bli oerhört förvånad om vi får stå packade som sillar igen inne i en varm hockearena redan en bit in på september. Till hösten när kylan gör sitt intrång igen när covid19 trivs som bäst kan vi dels få en andravåg av pandemin.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » ons jun 24, 2020 11:55 am

Det är ju jättesvårt att säga.

Undrar vilka förslag de har funderat på? Det skulle ju kunna vara en restriktion som de släpper på, t.ex 500 personer istället för 50 om ingen tillhör riskgrupp.

Ponera att man får ha 500 på ståplats, sedan bara använda var tredje stol på sittplats (enkelt räknat, rent tekniskt kan vi säga två sittplatser i mellanrum från olika sällskap). Sedan används bara varannan rad. Det är typ 4700 sittplatser om bara varannan rad används är det 2350 platser kvar. Ta bort 350 till för olika avstånd till ståplats, ingångar m.m. och sedan då ungefär hälften kvar. Då är det 1000 sittplatser.

Skulle ändå kunna bli hygglig ljudkuliss?

Jag menar, hur vi än vrider och vänder på det - alla människor, eller iaf merparten, behöver ju få Corona. Iom att vi inte testar något alls i vårt avlånga land, så vet vi ju inte hur många som faktiskt haft. Kan ju vara en högre siffra än vad regeringen tror... Ska inte leka epidemiolog, men tänker bara mer logiskt.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav Lakershjärta71 » ons jun 24, 2020 10:55 pm

Jag tänkte på dina alternativ också men jag tror mer på ALLT eller INGET. Det skulle bli ett jävla liv om bara ett visst antal personer fick se matcherna live.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav Härmapan » ons jun 24, 2020 11:19 pm

Ja, och sen är nog det största problemet inte på läktaren utan när folk går in och framför allt ut efteråt.
Det är ju där köerna och trängseln bildas...

Har också svårt att tro att vissa ska få gå men andra inte... Men just nu känns ju allt både möjligt och omöjligt samtidigt...?
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Coronahockey

Inläggav PutteA » tor jun 25, 2020 12:26 am

Fast egentligen är det ju så i vanliga fall också. Alla kan ju inte med säkert gå. Arenans kapacitet begränsar ju. Drar man då ner kapaciteten så är det ju det nya maximala publiksiffran som gäller. Först till kvarn och så är det ju alltid.

När det gäller utrymningen av hallen så kan ju det styras upp redan innan. Man släpper ut sektionsvis och man ser till att använda alla utgångar som är tillgängliga. Allt går att lösa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Coronahockey

Inläggav vlk » tor jun 25, 2020 6:48 am

Jag har en förhoppning att vi någon gång under hösten kommer till att vi får vistas 500 personer tillsammans. Bättre tror jag inte det blir. Bara dom 500 personerna skulle göra inramningen och tv-sändningen mycket bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Coronahockey

Inläggav Lakershjärta71 » tis jun 30, 2020 12:14 pm

För de som teoretiskt inte får möjlighet att se livehockey i Vida, tycker jag Cmore måste tänka om prismässigt och gå ut med en stor reklamkampanj så vanligt folk har råd att se matcherna hemma, åtminstone under den här säsongen. Det borde kanalen tjäna på.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav Person » mån jul 06, 2020 10:15 am

Cmore kostar 350kr/mån om man binder sig i ett år. 4200kr på ett år och man kan kolla på två enheter samtidigt. Så mao kan man dela med någon och betala 2100kr var vilket motsvarar ett säsongskort. Och då får man ALLA matcher i sportpaketet + film och serier. Varför ska cmore ge oss en ännu bättre deal, de har investerat sjukt mycket i SHL. De som vill se de lag de håller på betalar gladeligen 350kr/mån. Tycker man det är för dyrt tror jag att 300kr också är för dyrt.

Varför tror folk att det är en rättighet att få se elitidrott? Föreningarna, sponsorer, tv-bolag ska ju liksom tjäna på affärerna i slutändan för att kunna fortsätta utveckla sina verksamheter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Coronahockey

Inläggav smashinlovely » mån jul 06, 2020 2:36 pm

Det jag tror Cmore skulle kunna tjäna på om man pratar prissänkningar så är det priset på enstaka matcher. Vet inte vad det kostar nuförtiden, men förr vet jag att iaf en fotbollsmatch kostade ca 150kr att se. Det kan jag tycka är lite saftigt, samtidigt fick det ju ett abbonemang att kännas mer prisvärt så det är väl ingen slump.

Men skulle man ta runt 50kr för en enstaka match skulle det nog kunna locka till sig en del mer lätt intresserade konsumenter. Och gillar de det de ser så har man kanske helt plötsligt en ny abbonent.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Coronahockey

Inläggav Person » mån jul 06, 2020 6:38 pm

smashinlovely skrev:Det jag tror Cmore skulle kunna tjäna på om man pratar prissänkningar så är det priset på enstaka matcher. Vet inte vad det kostar nuförtiden, men förr vet jag att iaf en fotbollsmatch kostade ca 150kr att se. Det kan jag tycka är lite saftigt, samtidigt fick det ju ett abbonemang att kännas mer prisvärt så det är väl ingen slump.

Men skulle man ta runt 50kr för en enstaka match skulle det nog kunna locka till sig en del mer lätt intresserade konsumenter. Och gillar de det de ser så har man kanske helt plötsligt en ny abbonent.
Absolut men då är vi fortfarande inne på att de ser till sin verksamhets bästa genom att locka nya kunder. Det jag syftade på var att de inte kan sänka priserna för att ”vanligt folk” (vafan det nu innebär) ska ha råd att kolla på matcherna. Så fungerar ingenting i samhället utanför välfärdssektorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Coronahockey

Inläggav smashinlovely » mån jul 06, 2020 6:58 pm

Person skrev:
smashinlovely skrev:Det jag tror Cmore skulle kunna tjäna på om man pratar prissänkningar så är det priset på enstaka matcher. Vet inte vad det kostar nuförtiden, men förr vet jag att iaf en fotbollsmatch kostade ca 150kr att se. Det kan jag tycka är lite saftigt, samtidigt fick det ju ett abbonemang att kännas mer prisvärt så det är väl ingen slump.

Men skulle man ta runt 50kr för en enstaka match skulle det nog kunna locka till sig en del mer lätt intresserade konsumenter. Och gillar de det de ser så har man kanske helt plötsligt en ny abbonent.
Absolut men då är vi fortfarande inne på att de ser till sin verksamhets bästa genom att locka nya kunder. Det jag syftade på var att de inte kan sänka priserna för att ”vanligt folk” (vafan det nu innebär) ska ha råd att kolla på matcherna. Så fungerar ingenting i samhället utanför välfärdssektorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Nej nej,det är ju ingen välgörenhet.

Hade det vart som så att Cmore på något sätt blev kompenserade av staten p.g.a. pandemin så skulle man väl iofs möjligen kunna hitta någon moralisk aspekt som kunde motivera en sådan prissänkning men inte annars. Tillgång och efterfrågan.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Coronahockey

Inläggav Lakershjärta71 » ons jul 22, 2020 9:58 pm

Är det bara någon vecka kvar tills man måste ha förlängt sitt Lakejkort eller var det sista augusti? Ingen information om hur det blir med publik? Tyst. När senast ska detta beslut tas?
Hur bör man gå tillväga? Ska man betala nu med garanti att få pengarna tillbaka? Någon som vet vad som gäller?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav Härmapan » ons jul 22, 2020 10:25 pm

Lakershjärta71 skrev:Är det bara någon vecka kvar tills man måste ha förlängt sitt Lakejkort eller var det sista augusti? Ingen information om hur det blir med publik? Tyst. När senast ska detta beslut tas?
Hur bör man gå tillväga? Ska man betala nu med garanti att få pengarna tillbaka? Någon som vet vad som gäller?
Det kanske sänker marknadsvärdet så det är lika bra att låtsas som ingenting...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » fre aug 21, 2020 10:07 am

Som vanligt med denna regering... "Bla, bla, bla... vi kanske gör något... bla, bla, bla... det slår hårt och vi gör det vi kan"

Fattar inte hur det kan vara så svårt att ge raka besked, istället för att svamla
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav vlk » fre aug 21, 2020 10:15 am

Det ingår i S strategi att svamla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » fre aug 21, 2020 10:20 am

Alltså, om jag tolkar dessa två lyktstolpar rätt:

1. Ett förslag om VISSA arrangemang, där publik ENDAST får sitta (sedan ska de som ställer sig upp på sittplats få en batong i knävecket) ska skickas till FHM
2. Förslaget rör två-meters-regeln
3. Det kommer finnas en ÖVRE gräns för hur många som får vara på ett evenemang

Gränsen som de skickar lär vara 500 personer. Vilket är lite synd, men bättre än inget.

Högst troligt kommer ju inte vaccinet ens ge full effekt enl. forskarna. Varför lättar man inte på det helt och de som är riskgrupper får INTE gå och SKA vara i karantän? Mycket konstigheter.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav Härmapan » fre aug 21, 2020 10:37 am

Ofattbart att man är så luddig...?

Men det är ju för att kunna ta vilka beslut dom helst senare och kunna hänvisa till att man varit handlingskraftig och konsekvent - trots att det är precis tvärtom...

Det kommer säkert att vli 500 - och man får sitta på var tredje stol eller liknande...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » fre aug 21, 2020 10:46 am

500 hade varit OK - om det var klack.

500 sittplats:are? Nä, det kommer vara nära på lika illa som idag. Knäpptyst och lite applåder.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav Härmapan » fre aug 21, 2020 10:59 am

Precis - men ståplats kan vi nog glömma den här säsongen...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Coronahockey

Inläggav vlk » fre aug 21, 2020 12:03 pm

Jag köpte ett ståplatsanonemamg idag. Vi får se om man får nytta av det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Coronahockey

Inläggav bnils » fre aug 21, 2020 12:45 pm

Dagens besked öppnar upp försittande publik. FHM får definiera hur ett undantag från 50pers skulle funka. Tidigare har de rekommenderat 2m avstånd i andra sammanhang. Direktivet skulle kunna genomföras 1 okt.
bnils
Forumentusiast
 
Inlägg: 360
Blev medlem: ons mar 05, 2014 1:08 pm
Ort: Furuby

Re: Coronahockey

Inläggav Ahbez » sön aug 23, 2020 8:40 pm

Svartvadet skrev:Varför lättar man inte på det helt och de som är riskgrupper får INTE gå och SKA vara i karantän? Mycket konstigheter.


Ja jag vet inte, folkhälsodiktaturen har väl stånd just nu
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Re: Coronahockey

Inläggav Towen » sön aug 23, 2020 11:08 pm

Det är inte ett bra alternativ. Riskgrupp eller ej, så underblåser du ändå samhällsspridningen. De som möts i stora grupper smittar varandra - som sedan smittar andra, och andra igen - utanför arenorna. Slutresultatet blir en högre prevalens svårt sjuka inför en sjukvård som riskerar gå på knäna igen. Och även yngre människor kan ju bli svårt sjuka - 25, 40 eller 50 år utan underliggande sjukdomar..
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » sön aug 23, 2020 11:24 pm

Jag är ingen läkare, så pratar säkert helt ur arslet här. Men det är ju Stockholm som har överdrivit vår situation så sjukt mycket. Bortser du från den regionen, så har Sverige löst det bra.

Vi är renliga människor. Vi har lååååångt innan Covid-19 stått med två meters avstånd i väntan på bussen osv.

Hur många tror du har haft sjukdomen? Skulle inte förvåna mig om det är 10 gånger fler än vad man tror. Då finns det ju bara två tillvägagångssätt:

1. Testa öppna upp samhället, med max 500 istället för 50 och se vad som händer
2. Vänta på ett vaccin som högst troligtvis inte gör dig immun i längre än sex månader

Där är jag mer för 1:an än 2:an. Vet fyra olika stora företag (250+ medarbetare) som inte haft något hemarbete alls. Har inte varit några problem för dem alls.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav Varanen » mån aug 24, 2020 6:13 am

Tongångarna låter lite som de var i USA då flera delstater hävdade att det var ett New York/Seattle problem och de renliga människorna i söder och midwest minsann inte hade några problem med Covid varför de öppnade upp.

Nu har de problem. Stora problem.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav Niles » mån aug 24, 2020 1:38 pm

Tror man ska akta sig noga för att ta lättare på pandemin för att det gått ett tag. Den kommer hoppa upp och bita oss fortare än vi anar om vi inte tar den på allra största allvar. Vissa lever som dom vore odödliga, tills den dag dom inser att så inte var fallet. Vare sig gamla eller redan sjuka som är enda offren..
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » mån aug 24, 2020 10:09 pm

Finns ju ingen lösning på problemet, det är ju där vi står.

Det går inte att vaccinera sig mot Corona och man kan få det fler än en gång. Ska vi leva med viruset i resten av våra liv? Aldrig mer någon gemensam aktivitet?

Jag har absolut inga svar, men jag har frågor och just nu hittar jag ingen annan logik. Än mer när vi inte ens vet hur många som faktiskt redan haft skiten.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav Härmapan » tor aug 27, 2020 2:15 pm

Nu tillåts troligen 500 pers om man kan garantera ett avstånd på minst 2 meter mellan åskådarna...

Typ var 4-5 säte då...???
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Coronahockey

Inläggav Svartvadet » tor aug 27, 2020 2:26 pm

Rätta mig om jag har fel, men två meter slopade man väl för någon månad sedan? Tror avståndet är en meter som gäller numera. Därför många företag börjat flytta tillbaka folk till kontoren.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Coronahockey

Inläggav Anders L » tor aug 27, 2020 3:20 pm

Folkhälsomyndigheten skriver.
Finns ingen exakt gräns för vilket avstånd som är säkert. Men minst en armlängds avstånd.
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon
 
Inlägg: 1658
Blev medlem: sön apr 14, 2002 11:40 am
Ort: Ranchen.

Re: Coronahockey

Inläggav Härmapan » tor aug 27, 2020 3:21 pm

Svartvadet skrev:Rätta mig om jag har fel, men två meter slopade man väl för någon månad sedan? Tror avståndet är en meter som gäller numera. Därför många företag börjat flytta tillbaka folk till kontoren.
Ja, jag läste en notis. I mobilen där det stod 2 m - men det verkar ju vara 1 m som gäller!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Coronahockey

Inläggav Per Carlsson » tor aug 27, 2020 3:28 pm

– Vi föreslår att vi till en början höjer gränsen från 50 till 500, säger stadsepidemiologen Anders Tegnell på pressträffen.

500 personer gäller på evenemang där man kan ha numrerade sittplatser. Det ska också vara minst en meter mellan deltagarna i publiken.

– Det finns ingen tvåmetersregel egentligen. Vi har enmetersregel vid restauranger, därför valde vi den även här. Den är mer logisk, säger Anders Tegnell på dagens pressträff.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8467
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:55 pm
Ort: Växjö

Re: Coronahockey

Inläggav bratsson » tor aug 27, 2020 4:50 pm

Sam är hemma flera veckor pga en vanlig förkylning. Hur kommer den här säsongen se ut om det är så?

Måste ju gå att Corona-testa och sedan vid negativt svar, få åka till hallen lite förkyld? Annars kommer det saknas X antal personer hela tiden känns det som...och vi som redan har så mycket spelare att fylla på med [emoji28][emoji3061]

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Coronahockey

Inläggav Person » tor aug 27, 2020 9:26 pm

I normala fall brukar man isolera sjuka spelare och ledare för att inte riskera något. Så det kommer inte vara någon större skillnad mot hur det fungerar i normala fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Coronahockey

Inläggav bratsson » tor aug 27, 2020 9:59 pm

Person skrev:I normala fall brukar man isolera sjuka spelare och ledare för att inte riskera något. Så det kommer inte vara någon större skillnad mot hur det fungerar i normala fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo men inte i flera veckor för förkylning....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: noneedforaname och 20 gäster