Örebro i ES

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Örebro i ES

Inläggav Räven » tor mar 28, 2013 10:18 pm

Så var det klart att örebro tagit klivit upp och med all säkerhet gör LIF dem sällskap.
Nu kommer det att hända grejer i serien, för ingen av dessa lag kommer att göra en dålig säsong i högsta serien.

Vilka ska bli strykpojkar nästa år? 8O
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav Ahbez » tor mar 28, 2013 10:42 pm

Örebro floppar tror jag
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Re: Örebro i ES

Inläggav Lillklonis » tor mar 28, 2013 10:48 pm

Ahbez skrev:Örebro floppar tror jag


håller med! Är inte de minsta rädd för varken leksand eller örebro.
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: mån feb 03, 2003 2:52 pm
Ort: Vitteryd

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » tor mar 28, 2013 11:02 pm

Det är jag, om jag ska vara ärlig.

Örebro har redan ett bra lag, som jag inte tror att vi rått på om vi hamnat i kvalserien, men det är en hypotetisk tanke.
De har en mycket bra stomme att bygga vidare på och de har pengarna, för jag tror att Fahlander är villig att satsa för att se sitt Örebro skrälla.

Leksand behöver inte förklaras, de har spelarna och de har ungdomarna i sitt lag, som är otroligt bra. Det är också föreningen som många spelare vill spela i. De har också den största publiken i hela ES. Det som är mot dem är möjligen ekonomin, men med ett ES-kontrakt, så strömmar sponsorerna till igen.

Jag tror att vi måste spendera minst 10 millar till om vi inte ska bli lindansare nästa år. Dessutom hitta de rätta spelarna som inte är utfyllnadsspelare, eller spelare som presterar om fyra år.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav Lillklonis » tor mar 28, 2013 11:11 pm

Räven skrev:Det är jag, om jag ska vara ärlig.

Örebro har redan ett bra lag, som jag inte tror att vi rått på om vi hamnat i kvalserien, men det är en hypotetisk tanke.
De har en mycket bra stomme att bygga vidare på och de har pengarna, för jag tror att Fahlander är villig att satsa för att se sitt Örebro skrälla.

Leksand behöver inte förklaras, de har spelarna och de har ungdomarna i sitt lag, som är otroligt bra. Det är också föreningen som många spelare vill spela i. De har också den största publiken i hela ES. Det som är mot dem är möjligen ekonomin, men med ett ES-kontrakt, så strömmar sponsorerna till igen.

Jag tror att vi måste spendera minst 10 millar till om vi inte ska bli lindansare nästa år. Dessutom hitta de rätta spelarna som inte är utfyllnadsspelare, eller spelare som presterar om fyra år.


Örebro har ett sämre lag på pappret än vad vi hade när vi gick upp helt klart. Sämre på alla lagdelar. Tror de kommer få det grymt tufft över 55 omgångar i Elitserien. Visst kan de värva en massa med fahlanders pengar men de ska få ihop det också till ett LAG. Ne Örebro är inget hot enligt mig.
Leksand kommer inte ha speciellt mycket pengar och förstärka sitt lag med, de kommer köra på med de laget dom har och över 55 matcher så tror jag inte på dom.
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: mån feb 03, 2003 2:52 pm
Ort: Vitteryd

Re: Örebro i ES

Inläggav friberg » tor mar 28, 2013 11:25 pm

GRATTIS ÖREBRO
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » tor mar 28, 2013 11:25 pm

Ja, Lillklonis, du är de sanna Lakersoptimisten, vilket är jättebra :D

Jag har dock en känsla att vi kommer få obehagliga överraskningar, om vi inte lyckas förstärka vårt lag med ett antal spelare av högsta klass. Alltså spelare i Hlavacs klass. Vi måste också ha en målvakt som är topp tre/fyra i ES. Så med den lönebudgeten som är lagd kommer vi ingenstans, min känsla såklart.

Jag känner en viss oro i allafall, men än har vi inte en aning om hur vårt lag kommer att se ut, så självklart ska jag vänta tills det.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » tor mar 28, 2013 11:27 pm

Jo Friberg, jag säger också grattis till dem.

jag har suttit och språkat med Fahlander för några år sedan, även om jag höll en menlöst låg nivå, men han ger mig alltid kalla kårar, då han berättar om sina möjligheter och vad han kan skapa med sina pengar. Han kan gå över lik, som det heter, för att få sitt mål uppfyllt.

Han har redan klivit in i omklädningsrummet och bjudit hela laget till Las Vegas. Oj, oj oj, här kommer det att hända grejer, som inte många är vana med.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav nature » tor mar 28, 2013 11:44 pm

Blir rekordtufft nästa säsong. Klarar vi av ingenmansland är man nöjd.

Örebro lär ha en större budget än oss nästa säsong med gudfadern Fahlander i ryggen. Leksand kommer att ha en liknande budget. Båda dessa klubbar har redan lag som är bättre än det Rögle och Timrå hade denna säsongn i ES. Glöm inte att vi undvek KS i sista stund
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Örebro i ES

Inläggav Svartvadet » fre mar 29, 2013 12:27 am

Räven skrev:Jo Friberg, jag säger också grattis till dem.

jag har suttit och språkat med Fahlander för några år sedan, även om jag höll en menlöst låg nivå, men han ger mig alltid kalla kårar, då han berättar om sina möjligheter och vad han kan skapa med sina pengar. Han kan gå över lik, som det heter, för att få sitt mål uppfyllt.

Han har redan klivit in i omklädningsrummet och bjudit hela laget till Las Vegas. Oj, oj oj, här kommer det att hända grejer, som inte många är vana med.


Påminner lite lätt om Percy och MIF! Det krävs rätt gubbar, inte dyra gubbar :wink:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6429
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Örebro i ES

Inläggav keffy » fre mar 29, 2013 1:21 am

Kommer inte Leksand betala av sina skulder av tv-pengarna, dom lär ha det tufft rätt ekonomiskt, tror jag !
keffy
Forumamatör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 12, 2011 1:01 pm

Re: Örebro i ES

Inläggav Niles » fre mar 29, 2013 9:35 am

Örebro känns som det oproffsigaste som klivit upp i ES på bra många år. Och sen barnungen Fahlander, ja herregud. Sen kan väl några plastsupporters från Växjö så smått börja damma av sina leksandskostymer efter några år i malpåse. Dags att titta på hockey live igen, yippie :oops:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Örebro i ES

Inläggav petbir » fre mar 29, 2013 9:50 am

Håller med Räven. Det kommer bli tufft :(


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
petbir
Forumentusiast
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor sep 09, 2004 8:34 am
Ort: Växjö

Re: Örebro i ES

Inläggav Primeau » fre mar 29, 2013 10:01 am

Det kommer vara så många Lif-supportrar här att det känns som bortaplan. Kanske lika bra det, med tanke på hur hemmaspelet har sett ut :wink:

Örebro kommer storsatsa, det är jag helt säker på. Fahlander kommer knäcka många budgivningar.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Örebro i ES

Inläggav Lakershjärta71 » fre mar 29, 2013 10:50 am

Öman är väl inte så fattig heller..Bara han vill så har han nog inga problem att plussa på med 10 mille.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Örebro i ES

Inläggav PutteA » fre mar 29, 2013 11:53 am

Märkligt, vi har ingen trupp än, ingen ny spelare och ändå är vi bara sämst. Vi slår snart nått nytt världsrekord i pessimism här inne.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Örebro i ES

Inläggav ON THE WAY UP » fre mar 29, 2013 1:45 pm

PutteA skrev:Märkligt, vi har ingen trupp än, ingen ny spelare och ändå är vi bara sämst. Vi slår snart nått nytt världsrekord i pessimism här inne.

Precis, finns väl ingen anledning att sitta å lipa redan.
Vänta åtminstone 10-15 omgångar in i säsongen 2013-14!
BÄTTRE ETT HÅRT SKOTT I SARGEN ÄN ETT LÖST PÅ MÅL
Användarvisningsbild
ON THE WAY UP
Forumproffs
 
Inlägg: 798
Blev medlem: ons feb 26, 2003 9:48 am
Ort: Hovshaga

Re: Örebro i ES

Inläggav steve_saviano_theking » fre mar 29, 2013 2:28 pm

Lakershjärta71 skrev:Öman är väl inte så fattig heller..Bara han vill så har han nog inga problem att plussa på med 10 mille.

Öman har väl inte sålt företag för Miljarder? Sen tror jag inte det är bra med någon som bara kastar in pengar i verksamheten, då har man inte byggt upp något som generar pengar den dagen Fahlander tröttnar (när det gäller Örebro).
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Användarvisningsbild
steve_saviano_theking
Forumproffs
 
Inlägg: 566
Blev medlem: mån nov 06, 2006 5:33 pm
Ort: lammhult

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 2:57 pm

Nä, vi har just idag inget lag på pappret och det är väl i och för sig bra.

Men ärligt talat, är det någon som har en aning om vem figurer Fahlander är? Samt hur mycket pengar han har att leka med?
Människor vem det än månne vara i Växjö, ter sig som fattiga kyrkråttor i jämförelse med honom.

Jag skriver redan nu och det ska bli intressant att gå tillbaka till vad jag skrev idag om ett år. Jag säger att Örebro är ett slutspelslag nästa säsong, utan att veta hur deras lag kommer att se ut. Detta grundar jag på att det finns pengar som inget annat lag i ES är i närheten av. Det som kan göra att det inte lyckas är precis som Svartvadet skrev, att det blir fel gubbar och inget lag som funkar.
Men Percy lyckades köpa ihop ett landslag och tog då också några stora "Victory".

Jag tror att Örebro kan göra anspråk på att vara i SM-final nästa år.

Har man hört den mannen, så är han i Percys nivå, minst.

Jag får kalla kårar över vår existens.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav Talismanen » fre mar 29, 2013 3:25 pm

Så bara för att Örebro har gått upp så är vår existens i fara? Paranoid någon? För fan slappna av lite.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 3:35 pm

Mja, jag tror att det blir en helt annan ES-säsong än de vi sett på ett tag. Borta är grålagen såsom Timrå och Rögle, som inte tillfört ett förbannad dugg.
Jag tror både att Örebro och LIF kommer att tillföra något som gör att de andra lagen bör tänka till, mer än en gång i sina planer.

Möjligt att det kan kallas antingen paranoida vanföreställningar eller realistiska föreställningar, det är väl som vanligt den som lever som får se vad det blir. :wink:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav Niles » fre mar 29, 2013 3:42 pm

Nu får du snart skärpa dig Räven, paranoidheten börjar ta löjeväckande former :lol:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Örebro i ES

Inläggav sid » fre mar 29, 2013 3:43 pm

Niles skrev:Nu får du snart skärpa dig Räven, paranoidheten börjar ta löjeväckande former :lol:



+1 på den
Användarvisningsbild
sid
Forumproffs
 
Inlägg: 577
Blev medlem: sön sep 15, 2002 2:34 pm

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 3:48 pm

Jo, jag ska kanske ta en whisky för att lugna mig lite. :)

Men jag vill på något sätt förmedla att jag suttit och lyssnat på Fahlander och vad han har för planer och vilka resurser han har. Det mesta i min värld bleknade då. Han har nu kommit dit han siktade med sitt älskade Örebro hockey och att då tro att han kommer att misslyckas så vill jag påstå att det kommer han inte att göra.

Det ska bli otroligt spännande inför nästa säsong och min fråga är vilka lag kommer att befästa platserna 11 och 12?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Örebro i ES

Inläggav sid » fre mar 29, 2013 3:51 pm

Ta 2 :-)
Användarvisningsbild
sid
Forumproffs
 
Inlägg: 577
Blev medlem: sön sep 15, 2002 2:34 pm

Re: Örebro i ES

Inläggav Lillklonis » fre mar 29, 2013 3:52 pm

Det gick ju bra i Malmö med percy och en jävla massa pengar :roll:
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: mån feb 03, 2003 2:52 pm
Ort: Vitteryd

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 4:02 pm

Jag har tagit en nu i allafall Sid :D

Tycker du att Percy misslyckades till en början Lillklonis? det finns inget som säger att han måste göra om de misstag som Malmö sedan gjorde.

De har tagit två SM-guld och ett Europa-guld. Det kan ingen ta ifrån dem.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav pedda » fre mar 29, 2013 4:26 pm

Att Fahlander har pengar är sant, men att han har pengar att göra Örebro omänskliga är en illusion.
Bild ©

I have come here today to chew bubblegum and kick ass... and I´m all out of gum
Användarvisningsbild
pedda
Forumdemon
 
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis apr 15, 2003 6:44 pm
Ort: Växjö

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 4:41 pm

Sant Pedda, men tänk på att han sagt att de enorma mängderna han kännat in, ska han spendera på det han tycker är roligt.

Vi ska självklart inte överdriva, men han kommer att sätta sin prägel på ES nästa år, precis det som Percy satte på sin tid i Malmö. Att Örebro skulle bli ett lindansargäng finns inte på min karta.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Örebro i ES

Inläggav PutteA » fre mar 29, 2013 6:50 pm

Om han nu skulle generera dom mängderna pengar till ÖHK, så undrar man ju varför inte han har köpt in både Malkin, Ovechin, Crosby m.fl för länge sedan och tagit Örebro till ES. Nä, därför dom vet lika väl som alla andra att idag kan du inte köpa dig ett SM-guld, utan det är ett jobb som tar tid och kräver uthållighet och tålamod. Det var inte längesedan Percy Nilsson själv sa att "det är lite tråkigt nu för tiden, för man kan inte köpa sig ett lag och gå upp". Det gäller att spendera slantarna "wisely", och bygga upp en ES organisation på sikt.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 7:24 pm

Nja, sanning med modifikation Putte.

Jag tror inte att det är svart eller vitt i den här frågan. Pengar är en förutsättning, utan dem kan man lägga ner verksamheten, men samtidigt gäller det givetvis att ha en organisation runt föreningen, som givetvis skapas bäst av en entrepenör av hög klass. Jag anser nog att Örebro har ganska mycket av det som behövs om jag ska vara ärlig. De kommer att överraska de flesta i positiv riktining då.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Örebro i ES

Inläggav friberg » fre mar 29, 2013 9:29 pm

Finns ingen mening i att gaffla om hur örebro kommer gå .
Bättre att vänta å se till säsongen då först märker vi det.
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » fre mar 29, 2013 10:16 pm

Helt rätt Friberg, men likt Silly Season så måste det ändå vara ok att ha en uppfattning grundat på det vi vet idag och utifrån det vi tror det det kan leda till. :wink:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Örebro i ES

Inläggav PutteA » lör mar 30, 2013 1:26 am

Hur länge har LHC legat i ES nu? Sedan slutet av 90-talet eller nått. Dom har inget SM-guld än. Kolla SAIK, dom jobbat stenhårt sedan mitten sv 2000-talet för att nå fram. Trots gudomlig ishockey och två raka finaler har man inte nått ända fram. Visst krävs det pengar, och i elitserien krävs betydligt mer än i HA. Vi omsatte knappt 20 miljoner tidigare, idag ca 150 milj, vi hade en spelarbudgett under 10 mille, nästa säsong 42 milj. Vi går på en trappstege, sakta uppåt mot nya mål. Att tro att vi kan, efter två säsonger i ES, komma upp i samma löner som de mest etablerade tycker jag är lite naivt. Räknar vi bort de 5 mille som Rosén kostade i buy out så är budgettökningen 7 mille, alltså 17%. Det tycker jag är en bra ökning. Och med ditt tänk Räven så skulle det innebära att vi kan bli 17% bättre nästa säsong. Men så kan man inte resonera!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Örebro i ES

Inläggav Räven » lör mar 30, 2013 1:41 pm

Du har rätt i det du skriver PutteA, helt klart, så blir man inte per automatik 17% bättre för att man spenderar så mycket mer pengar.
Men vad jag vill ha sakt, är att man måste komma upp till en högre nivå rent generellt för att få de spelare som man måste ha, för ska man satsa, så är det pengar som behövs. Titta på vilket topplag som helst i fotboll eller hockey eller vad det än må vara. Det är extrema undantagsfall då finns finns föreningar med mindre medel som lyckas.

Jag tror också att den kommande säsongen kommer ställas betydligt högre krav på kvalité än vad ES har haft på länge. För som jag ser det, så kommer två lag upp, som kommer att vara bra förberedda och ställer två mycket bra lag på isen. Detta är vad jag tror, för ingen vet.

Därför måste den stora plånboken öppnas för att vi ska kunna knyta till oss ett flertal stjärnspelare, som gör skillnaden om det ska bli fågel eller fisk.De pengar som frigörs på Rosén och Holös, räcker ingenstans i det här fallet.

Tyvärr har jag också en känsla av att vi får betala högre löner för samma spelare än vad andra lag behöver göra. Jag hoppas att den känslan ska minska för varje säsong som går.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster