FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Leyker » fre jul 20, 2012 12:09 pm

Nu har hockeyligan beslutat att försöka skapa en mer anfallsglad och kreativ hockey genom att flytta den förlängda mållinjen. Tidigare har mållinjen varit placerad 400 cm från kortsargen men kommer att flyttas så att den ligger 330 cm från kortsargen, allt är på prov inför kommande säsong.

Jag undrar hur mycket det kommer att påverka och göra skillnad för spelet? Det sägs ju att lite långsammare backar kommer få det svårare och då kommer jag direkt tänka på Tom Linder som inte är så rapp och rörlig på skridskorna. Han gillar dessutom att ta mycket burskydd, men vad säger ni på forumet? Kommer det bli mer gladhockey nu eller? :wink: Det kommer säkerligen bli lite hönsgård kring kortsidan av sargen i början av säsongen då en helt ny regel införs :lol:
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast
 
Inlägg: 436
Blev medlem: tor aug 12, 2010 6:22 pm
Ort: Växjö

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Lemieux » fre jul 20, 2012 3:07 pm

Den största faran med detta tror jag är att det blir så mycket enklare för målvakterna att stoppa puckar och kanske till och med åka ut på dumpade puckar. Jag är 100% för att skaffa NHL rinkar istället!
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Användarvisningsbild
Lemieux
Forumentusiast
 
Inlägg: 322
Blev medlem: tis aug 02, 2011 1:00 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Niles » fre jul 20, 2012 3:44 pm

NHL-rinkar är ju helt värdelöst. Kasta, hafs och spring hockey..no thanks. Dessutom är alla landets läktare anpassade efter våra rinkmått, och vem vill ha löparbanor mellan läktarna och rinken. Nej, bättre kan vi än att härma amerikat i alla avseenden.

Svårt att veta hur flyttningen av målen kommer påverka spelet. Delen att försvara är ju lika stor, dock är ju zonen framför mål x antal kvadrat större. Värt och testa, dock aningen skeptisk till att det skulle bli så mycket bättre.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Ahbez » fre jul 20, 2012 4:19 pm

Gillar inte NHL-rinkar, det är lättare att läsa spelet på stor rink
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Lakershjärta71 » sön aug 05, 2012 1:09 pm

Risken är nog stor att jag kommer att tappa något av hockeyintresset eller helt om det införs NHL-rinkar i svensk hockey. Hafs, trängsel, bök och stök, korta stopp och start hela tiden, inget spel och skönhockeyn försvinner..annars kan man lika väl gå över till rugby eller brottning. Det blir ingen större skillnad.
Det är heller inget som gynnar de mer tekniska spelarna. Att sporter kommer att utvecklas och förnyas, det tror jag på till viss del, det har det ju gjort sedan urminnes tider sedan bl.a. engelsmännen börjar sparka "boll" med avhugna huvuden, men..jag hoppas inte att man inför mindre rinkar i Sverige så länge jag lever.

Vill man se fler mål, som iofs de mindre rinkarna skulle bidra med, så får helt enkelt hockeyspelarna bli bättre; träna på skytte eller göra målen något större. Spelarmaterialen kan också utvecklas i så fall.

Snart vill man väl även göra fotbollsplanerna mindre för att få se fler närkamper eller göra målen större bara för att det görs så få mål..? :roll:

Skulle inte förvåna mig om även golfhålen blir 2-3 meter i diameter för att åskådare vill se fler hole-in-one.?

Lemieux, vad tycker du konkret skulle gynna hockeyn med rinkar med NHL-mått?
Senast redigerad av Lakershjärta71 sön aug 05, 2012 1:30 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav PutteA » sön aug 05, 2012 1:30 pm

På Rockatorp kör vi varje år Rockatorp Big Cup. Några decimeter stora hål. Men det blir inte fler HiO för det!! ;)
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Lakershjärta71 » sön aug 05, 2012 1:33 pm

Då måste det väl vara fel på klubborna? :wink:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Lemieux » sön aug 05, 2012 1:43 pm

Lakershjärta71 skrev:Risken är nog stor att jag kommer att tappa något av hockeyintresset eller helt om det införs NHL-rinkar i svensk hockey. Hafs, trängsel, bök och stök, korta stopp och start hela tiden, inget spel och skönhockeyn försvinner..annars kan man lika väl gå över till rugby eller brottning. Det blir ingen större skillnad.
Det är heller inget som gynnar de mer tekniska spelarna. Att sporter kommer att utvecklas och förnyas, det tror jag på till viss del, det har det ju gjort sedan urminnes tider sedan bl.a. engelsmännen börjar sparka "boll" med avhugna huvuden, men..jag hoppas inte att man inför mindre rinkar i Sverige så länge jag lever.

Vill man se fler mål, som iofs de mindre rinkarna skulle bidra med, så får helt enkelt hockeyspelarna bli bättre; träna på skytte eller göra målen något större. Spelarmaterialen kan också utvecklas i så fall.

Snart vill man väl även göra fotbollsplanerna mindre för att få se fler närkamper eller göra målen större bara för att det görs så få mål..? :roll:

Skulle inte förvåna mig om även golfhålen blir 2-3 meter i diameter för att åskådare vill se fler hole-in-one.?

Lemieux, vad tycker du konkret skulle gynna hockeyn med rinkar med NHL-mått?

Jag tycker det blir ett intensivare och snabbare spel, gynnar även tänket att gå direkt på mål i tid och otid. Sen blir ju även mittzonen mindre och den tycker jag ändå är "onödigt" stor. Sen dom blev mycket hårdare mot att "håva" in sina motståndare (tänk) Samuelsson/Linder, så tycker jag helt enkelt den hockeyn är roligare att titta på, dock så va de ju döden innan då han som hade längst klubba va bästa försvararen! :)
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Användarvisningsbild
Lemieux
Forumentusiast
 
Inlägg: 322
Blev medlem: tis aug 02, 2011 1:00 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Anders83 » mån aug 06, 2012 8:43 pm

Spelet på liten rink har väl ändå utvecklats en hel del igenom åren? Jag tycker inte att det är extremt mycket dump&chase i NHL det jag följt förra säsongen.

Tycker personligen mindre rinkar bidrar till roligare hockey men smaken är som röven, klöven!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Daniel » mån aug 06, 2012 10:13 pm

skulle vi in föra NHL måten på rinkarna tror jag det skulle bli riktig pankaka
att tro att de skulle bli så mycket bättre är jag väldigt skeptisk till
det är alltid spelar matrialet som av gör hur bra det blir
sedan skulle vi tappa den eropeiska hockeyn

var för görs det fler mål i KHL var för spelas det en roligare hockey där
och varför spelar man inte på mindre rink
man har helt enkelt bättre spelar matrial

se till att sloppa detta med två icke eu spelare istället så vi kan fylla på med bättre spelare
när våra bästa juniorer går till NHL och AHL
och våra bästa äldre spelare går till KHL

det är kvaliten på spelarna som avgör inte rinkarna
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Svartvadet » tis aug 07, 2012 7:25 am

*****Skulle vi införa NHL-mått på rinkarna tror jag det skulle bli riktig pannkaka,
att tro att det skulle bli så mycket bättre är jag väldigt skeptisk till...
Det är alltid spelarmaterialet som avgör hur bra det blir,
sedan skulle vi tappa den europeiska hockeyn.

Varför görs det fler mål i KHL? Varför spelas det en roligare hockey där?
Varför spelar man inte på mindre rink?
Man har helt enkelt bättre spelarmaterial.

Se till att slopa detta med två icke eu spelare istället så vi kan fylla på med bättre spelare!
När våra bästa juniorer går till NHL och AHL
och våra bästa äldre spelare går till KHL så måste vi göra något*

Det är kvalitén på spelarna som avgör inte rinkarna*****
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6430
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Power Play » tis aug 07, 2012 8:30 am

Haha... Skolstarten är inte förrän om ett par veckor, magistern. ;)
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav jahak » tis aug 07, 2012 9:25 am

Det där är väl ändå onödigt Svartvadet?
Du är en bra skribent men att förlöjliga någon för dess något svaga grammatik är väldigt löjligt. Funderat över att det faktiskt finns forumskribenter här inne som lider av något som kallas Dyslexi?
Användarvisningsbild
jahak
Forumamatör
 
Inlägg: 131
Blev medlem: tor apr 21, 2011 2:30 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Stenkistan » tis aug 07, 2012 9:27 am

Du har helt rätt Svartvadet. Släpp importen fri = bättre ES hockey.
Det går upp och det går ner. Hjärtat finns alltid kvar.
Användarvisningsbild
Stenkistan
Forumamatör
 
Inlägg: 199
Blev medlem: ons mar 05, 2003 10:24 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Svartvadet » tis aug 07, 2012 9:48 am

jahak skrev:Det där är väl ändå onödigt Svartvadet?
Du är en bra skribent men att förlöjliga någon för dess något svaga grammatik är väldigt löjligt. Funderat över att det faktiskt finns forumskribenter här inne som lider av något som kallas Dyslexi?


Inte alls menat som att förlöjliga! Jag har en bror med dyslexi, så jag vet mycket väl att förlöjliga genom att skriva "Jag hatar särskrivning" osv osv är det sämsta du kan göra.

Jag ändrade lite då det var lite svårtolkat, enbart för att göra det mer lättläsligt för andra, då han hade ett par bra synpunkter och frågeställningar. Har man läs/skrivsvårigheter så är det väl bra om någon hjälper en att bygga om meningarna så att man förstår precis vad han menar? Då frågeställningarna kan uppfattas som konstiga annars.

Skulle aldrig hacka på någon om detta avsiktligt.

(Som du ser så höll ju Stenkistan med om det Daniel skrev, dock ska han ha cred för det - inte jag!)
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6430
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Dave » tis aug 07, 2012 9:55 am

Jag såg själv 2 NHL-matcher live i slutspelet i våras. New Jersey mot Florida Panthers och Rangers mot Washington. Jag hade förväntningen att jag skulle bli helt frälst av NHL-hockeyn och att jag skulle få se en snabb, rak och underhållande hockey. Helhetsupplevelsen med stämningen och 20000 på läktaren var häftig men spelmässigt var det alldeles för mycket hafs, bök o stök och dumpningar. Ett anfall var konstant max 2 pass och sen dump. Nej jag föredrar europeisk hockeyrink vilket gynnar spel o skridskoskickliga spelare och lag.

Pebben i Frölunda kallade europeisk hockey för "snygghockey" när han var tillbaka i Sverige för några år sedan. Kan bara hålla med!
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs
 
Inlägg: 701
Blev medlem: ons feb 28, 2007 10:44 pm
Ort: Kontinenten

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Lemieux » tis aug 07, 2012 10:05 am

Ja släpper vi importen fri så behöver vi nog inte oroa oss för att juniorerna drar över för tidigt för dom lär ju knappt få chansen att visa upp sig från början. Jämföra med KHL tycker jag känns fel då den ligan är så otroligt ojämn..
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Användarvisningsbild
Lemieux
Forumentusiast
 
Inlägg: 322
Blev medlem: tis aug 02, 2011 1:00 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Stenkistan » tis aug 07, 2012 3:22 pm

Nu är det väl så att Junisarna sticker över i vilket fall som helst. Man kan inte klaga på att de inte får chansen. Är du inte tillräckligt bra så ska du inte spela så enkelt är det. Var uppe på träningen i dag och då hade dem kallat upp Norbe, Berglund o Mäkitalo. Visst är det att de får en chans sen såg man ganska tydligt att de hade en hel del kvarditt lära. Alltför många junisar fattar inte vad som krävs och sen har de agenter/rådgivare/föräldrar som ligger på. Att sticka över kan vara bra för vissa men andra kanske borde omvärdera sina tankar om sig själva och istället försöka gå den långa vägen div2,div1osv.
Det går upp och det går ner. Hjärtat finns alltid kvar.
Användarvisningsbild
Stenkistan
Forumamatör
 
Inlägg: 199
Blev medlem: ons mar 05, 2003 10:24 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav jahak » tis aug 07, 2012 4:08 pm

Ok Svartvadet! då ber jag om ursäkt. Var kanske lite för rabiat där :wink:
Användarvisningsbild
jahak
Forumamatör
 
Inlägg: 131
Blev medlem: tor apr 21, 2011 2:30 pm

Re: FÖRLÄNGD MÅLLINJE

Inläggav Härmapan » tis aug 07, 2012 11:57 pm

Tack, äntligen gick det att förstå vad Daniel skrev!
Förutom de 2 stavfel (som gjorde texten helt obegriplig) och den kompletterande texten "så måste vi göra något", gjorde de inledande versalerna samt utropstecken du adderade plötsligt inlägget fullständigt begripligt... ;)

Visst har han en poäng!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3310
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster