Pengabekymmer i många div ett klubbar

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Pengabekymmer i många div ett klubbar

Inläggav erok » sön jan 22, 2012 11:43 pm

Div ett hockeyn i vårt avlånga land har ekonomiska problem vid det här laget. Dom mest kända för er i söder är nog skövde, mariestad och arboga Nybro Och säkert än fler som jag inte har läst om de senaste två veckorna. Här uppe i norrland kan jag säga teg,kiruna, östersund, sollefteå enbart för att nämna några. Om skövde skrev det så här i en blogg för ca en vecka sen

Skövde IK i svåra ekonomiska bekymmer


Morgondagens gäster i Vimmerby ishall, Skövde IK, har svåra ekonomiska bekymmer. Med skulder på över två miljoner kronor har problemen blivit för stora och SIK kommer nu att genomgå en företagsrekonstruktion. I ett pressmeddelande, som kom i dag, berättas att man ”har gjort stora kraftansträngningar och arbetat hårt för att rädda klubben, men det ekonomiska läget har snarare försämrats”.
Under måndagseftermiddagen beviljade Skaraborgs tingsrätt klubbens rekonstruktionsansökan. Rekonstruktör är utsedd och det är kallat till ett borgenärssammanträde 30 januari.
Vad gäller det rent sportsliga, så kommer Skövde IK fortsätta som vanligt under rekonstruktionen.

Ja detta är väl ingen nyhet att vissa klubbar har det svårt men förbaskat oroväckande att det är så pass många. Vist barn i åldrarna 4-12 år kan säkert fortsätta lira hockey men vad händer med alla 16-18 åringar? Klubbarna kan säkert spela vidare något år dessa lirare men vad problemet verkligen är att många av dessa lirare byter sport till fotboll eller innebandy och det är ju i dessa småklubbar som väldigt många spelare kommer ifrån. Att steget mellan ES och AS är stort ekonomisk pratar vi ofta om men ekonomin mellan AS och div 1 är det mindre sällan vi nämner. Förbundet verkar ju knappast bry sig om AS lagaen och än mindre om div 1 lagen som det verkar. De flesta div 1 klubbar har ju inte mer än några hundra i publik i snitt och det säger sig ju själv att det blir väldig svårt att driva en elitsatsning på utan de bra spelare de har lämnar för bättre klubbar eller som i fall där klubbarna kursar sluta helt med hockeyn. Hur kommer hockeyn se ut om 10-15 år. ?? Vist det satsas bra i växjö och i många övriga klubbar men på de små orterna som Arboga Skövde Östersund mfl vad händer med dessa tros? Ja jag vet inte men oroväckande känns det som på nått vis
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster