Bok att rekommendera

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Bok att rekommendera

Inläggav Lakershjärta71 » tis dec 18, 2012 2:14 pm

Om du inte redan har läst "Främling, vad döljer du för mig - En bok om rasism" skriven av Marcus Priftis, 2012, så uppmanar jag dig att göra det. För mänskligheten och i den tiden vi lever i nu i vårt mångkulturella samhälle (I dagens Sverige) så bör detta vara den bästa boken som har skrivits på mycket länge, inte bara i synnerhet eftersom ett främlingsfientligt parti har kommit in i riksdagen.

Författaren har bara så sent som i höstas föreläst om rasism på SVT forum.
http://www.leopardforlag.se/event/marcc ... stockholm/

En fantastisk skriven bok som beskriver rasismen, både historiskt och nutid.

Jag läser annars inga böcker, men detta är den absolut bästa bok jag har läst (bl.a retoriskt). Då har jag knappt hunnit halvvägs in i boken!
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Bok att rekommendera

Inläggav Lakershjärta71 » tis dec 25, 2012 3:56 pm

Läs den! Då lär du ha fått så mycket insikt om vad rasism och fördomar är i vårt samhälle, och du lär inte rösta SD i kommande val heller!

Jag lovar!!
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Bok att rekommendera

Inläggav friberg » ons dec 26, 2012 9:35 am

LH kom inte med sånt drabbel om en sketen bok som den du beskriver , för vad är rasistiskt om inte att de plockar bort alla våra fina Svenska traditioner vi har här i Sverige med skolavslutnig i kyrkan där de inte får sjunga idas sommarvisa m.m , våran jul där de inte får använda sig av pepparkakor i lucia tågena och att de klipper bort massa snuttar ur Kalle på julafton då det anses som förtryck mot negrer och judar . så frågan är vilket som är rasistiskt här ? ja anser att det kommer mer å mer rasistiskt mot oss svenskar än mot invandrare då de plockar bort mer å mer av våra fina traditioner pga det är invandrafientligt förtryck mot alla de nya svenskar som det heter nu.
ja är inte rasist el nåt men inte anser ja att de ska plocka bort våra traditioner för att invandrare ska trivas här.
så ja säger ta seden dit de kommer å lev därefter.
ja anser att denna tråden borde låsas.
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Bok att rekommendera

Inläggav Svartvadet » ons dec 26, 2012 4:51 pm

friberg skrev: de klipper bort massa snuttar ur Kalle på julafton då det anses som förtryck mot negrer och judar . så frågan är vilket som är rasistiskt här ? ja anser att det kommer mer å mer rasistiskt mot oss svenskar än mot invandrare då de plockar bort mer å mer av våra fina traditioner pga det är invandrafientligt förtryck mot alla de nya svenskar som det heter nu


Extremt dåligt påläst om du skriver så.

"Snuttarna" man klippte bort handlade inte om Sverige för fem öre. Det var Disney som själva ansåg detta, alltså var det precis lika för samtliga länder. Inte bara i Sverige det är Donald Duck på julafton/dagen.

Kan dock hålla med om att invandrarpolitiken har skötts väldigt dåligt i många år, och det är just därför folk röstar på SD. Handlar inte om att folk gillar deras Nazi-tänk eller att dom är rasister, utan det handlar om att folk vill sätta ner foten så de andra partierna förstår att det börjar bli allvar nu. Känner själv många invandrare som är väldigt stolta över att vara Svenskar och gör mycket för vårt land. Lär sig språket, jobbar, följer våra lagar etc. etc. Det är ganska enkelt att dra alla över en kam, tyvärr.

Vad hade Sverige varit utan Kebab eller alla "invandrar-pizzerior" t.ex? Kebab är lika Svenskt för mig idag som Köttbullar, faktiskt!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6428
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Bok att rekommendera

Inläggav utep » ons dec 26, 2012 8:50 pm

friberg skrev:LH kom inte med sånt drabbel om en sketen bok som den du beskriver , för vad är rasistiskt om inte att de plockar bort alla våra fina Svenska traditioner vi har här i Sverige med skolavslutnig i kyrkan där de inte får sjunga idas sommarvisa m.m , våran jul där de inte får använda sig av pepparkakor i lucia tågena och att de klipper bort massa snuttar ur Kalle på julafton då det anses som förtryck mot negrer och judar . så frågan är vilket som är rasistiskt här ? ja anser att det kommer mer å mer rasistiskt mot oss svenskar än mot invandrare då de plockar bort mer å mer av våra fina traditioner pga det är invandrafientligt förtryck mot alla de nya svenskar som det heter nu.
ja är inte rasist el nåt men inte anser ja att de ska plocka bort våra traditioner för att invandrare ska trivas här.
så ja säger ta seden dit de kommer å lev därefter.
ja anser att denna tråden borde låsas.


friberg, vet du ens vad rasism är?
Disney väljer att klippa bort judekarikatyren m.m. ur sitt julprogram och du anser att detta är rasistiskt? Och mot svenskar dessutom! Utveckla gärna.

Sen att du anser att tråden ska låsas bara för att boktipset eventuellt kan ha åsikter som inte överensstämmer med dina säger väl en hel del om dig..
Oliktänkande bör tystas?
2015
Användarvisningsbild
utep
Forumentusiast
 
Inlägg: 345
Blev medlem: tor sep 22, 2011 10:34 pm
Ort: Växjö

Re: Bok att rekommendera

Inläggav Modig » ons dec 26, 2012 9:20 pm

friberg skrev:LH kom inte med sånt drabbel om en sketen bok som den du beskriver , för vad är rasistiskt om inte att de plockar bort alla våra fina Svenska traditioner vi har här i Sverige med skolavslutnig i kyrkan där de inte får sjunga idas sommarvisa m.m , våran jul där de inte får använda sig av pepparkakor i lucia tågena och att de klipper bort massa snuttar ur Kalle på julafton då det anses som förtryck mot negrer och judar . så frågan är vilket som är rasistiskt här ? ja anser att det kommer mer å mer rasistiskt mot oss svenskar än mot invandrare då de plockar bort mer å mer av våra fina traditioner pga det är invandrafientligt förtryck mot alla de nya svenskar som det heter nu.
ja är inte rasist el nåt men inte anser ja att de ska plocka bort våra traditioner för att invandrare ska trivas här.
så ja säger ta seden dit de kommer å lev därefter.
ja anser att denna tråden borde låsas.


Läs på innan du kommenterar, som andra sagt. De är Disney inte någon i Sverige som bestämt vad som ska tas bort. För övrigt tog de bort en ljus blond docka också. Men skit samma.

Gillar det fantastiska försvaret. "Jag är inte rasist eller nått!". Känns som du försöker dölja något... Så säger ju alla rasister....(läs: SD) ;)

Oliktänkande är bra. Låt tråden vara öppen, boktips är nice! Tack! :)
"Du missar 100% av skotten du inte skjuter" - Wayne Gretzky
Användarvisningsbild
Modig
Forumentusiast
 
Inlägg: 327
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:04 pm

Re: Bok att rekommendera

Inläggav Lakershjärta71 » tor dec 27, 2012 3:51 am

Boken är så jävla bra att jag kommer att läsa den igen. Jag tror nämligen att man inte kan läsa en sådan här bok för många gånger. Innehållet tar upp så extremt viktig fakta, att innan du överväger att rösta SD i nästa val så gör du klokt i att läsa boken. Du kommer att få perspektiv på saker och ting som många av oss svenskar (inkl samtliga partier i Sveriges riksdag; statsråd, riksdagsledamöter) inte har kunskap om eller rent av "blundar" för. Mer kommer jag inte att avslöja.

Som sagt..

Läs boken!

Skriv sen gärna ner här vad ni tycker om den.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Bok att rekommendera

Inläggav Lakershjärta71 » tor dec 27, 2012 3:50 pm

Samma författare - "Gå på djupet"

http://www.marcuspriftis.se/bocker/gapadjupet/

Scolla ner och lyssna på videon!
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö


Återgå till Off-Topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster