Cafe bar

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Cafe bar

Inläggav Svartvadet » tis aug 10, 2010 9:15 pm

Fick en sån förskräcklig avsmak i munnen när jag snubblade in på taif.nu där man ser en utav Lakers större sponsorer "Cafe bar" (som har haft flera Sponsormatcher i hallen) och som förövrigt har sitt näste 300 meter ifrån hallen har kritat på för Köperyd-maskiner!!!

"Kaffe med stolthet, hjärta och tradition"

Hur fan tänker dom? Jag kan köpa att man vill sprida ut sitt märke, men inom idrott så är detta ingen vidare gest! Tänk om Djurgården hade varit sponsrade av Löfbergs-lila! Bojkott så det smäller om det! Vilka nötter....
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6433
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav Räven » tis aug 10, 2010 10:19 pm

Ja, det känns lite märkligt måste jag säga. Men som vanlig handlar det om pengar. Cafe Bar har tydligen inget intresse i Lakers som förening, vilket gör att man inte känner så mycket för det märket numera. :cry:

Dessutom har de tagit ställning med TAIF:s logga med mera, alltså är de mer TAIf än Lakers i företaget. Det är givetvis fritt att vara det, liksom att det är fritt för företag vilken typ av kaffe man ska ha.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Anders83 » tis aug 10, 2010 10:48 pm

Café bar finns över hela sverige och sponsrar nog fler än bara Växjö och Tengsry.

Men hur mycket sponsrar dom med? Funkar det inte så att dom företag som tar dessa maskiner är dom riktiga sponsorerna där en del av köpen går till föreningen?

Har noll koll på hur mycket de enskilda sponsorerna pumpar in så därav frågan.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Inläggav Räven » tis aug 10, 2010 10:58 pm

Nä, jag har ingen aning heller hur det funkar. Hoppas att det inte är Växjöföretag med deras kaffemaskiner som skickar kosing till fiendeland bara. :?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Svartvadet » tis aug 10, 2010 11:03 pm

Jo men samtidigt så är Växjö basen för deras Kronobergs-distrikt! Det är ungefär som att Nelsons frö skulle sponsra oss! Visst jag förstår att det är ett konstigt läge, för som du säger så handlar det lite om hur stort företaget är!

Men i detta fallet så är kan du inte jämföra det med Maxi, för att de lag som Maxi sponsrar sköter deras huvudkontor liksom McDonalds, till skillnad i mot Cafe bar som är ett RENT Franchise företag (ja, Maxi och McDonalds är också franchise, men det är inte den tillsatta agenten som sköter den biten utan om lov) det vill säga att det är en privatperson som i detta fallet har sin "bas" i Växjö (300 meter ifrån hallen, knappt!) som då först bara har inriktat sig på Lakers och sedan väljer att även samarbeta med den värsta konkurrenten... Då måste det plinga till någonstans!

Kan lova dig att det finns vissa företag som sponsrar Lakers som använder Cafe bar som kommer att använda något annat för att inte vilja bli ihop blandade med Köperyd, såna personer finns!

Så visst så rör kanske inte detta Lakers, syftade kanske mer på att det är idioti på högsta nivå att inte tänka så långt i sitt egna företag!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6433
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav Anders83 » tis aug 10, 2010 11:24 pm

Ändrade min tanke om Maxi av den anledningen du presenterade.

Kan se illa ut kanske men om det är så att det går bara pengar till tengsry ifrån enkilda maskiner så är det ju bara ett allmänt upplägg dom har café bar som presenterats till massor av föreningar men bara 2 nappat ?
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Inläggav Svartvadet » ons aug 11, 2010 12:13 am

Hmm, det har jag inte tänkt på, visst så kan det helt klart vara så att det är omvänt;

Köperyd skrev ett avtal med Cafe Bar om att få sälja maskiner med deras logga på? Cafe Bar sponsrar inte och det blir en Win-Win i så fall!

Så är det nog!

Fan blev lite irriterad bara :lol:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6433
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav Power Play » ons aug 11, 2010 4:43 pm

Ursäkta mig, men nu får ni väl ändå ge er... Vad tror ni grundanledningen är till att ett företag sponsrar en förening på denna nivån? Allmosor? Knappast.

Ett företags huvudsakliga förväntan på en insatt peng i en elitförening stavas p.e.n.g.a.r. t.i.l.l.b.a.k.a. Att synas för att kunna göra affärer. En klick av sponsorerna gör det säkerligen endast av allmoseskäl och kärlek till föreningen, men tro inte att det gäller nån större del av företagen. No way! Som sponsor vill man ha tillbaka den insatta pengen, och helst lite till.

Jag är själv oerhört glad att min arbetsgivare sponsrar även Taif eftersom det ger mig otaliga fördelar när jag sitter med företagen i Tingsryd och ska göra affärer! Och är det NÅGON stans som just det gör en MÄRKBAR skillnad, så är det just i Tingsryd.

Så här, mina vänner, får ni tänka om.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav Power Play » ons aug 11, 2010 4:51 pm

Anders83 skrev:Har noll koll på hur mycket de enskilda sponsorerna pumpar in så därav frågan.


Om vi bortser från s.k. storsponsorer så stoppar det stora flertalet normalsponsorer in mellan 50 och 150.000 kr/år. I detta ingår sen olika saker. Exponering i arenan så klart, men även hardware som exempelvis biljetter.

Vad gäller kaffemaskinerna är det säkerligen upplagt så, att en del av pengen Cafe Bar omsätter på dessa maskinerna går till föreningen. Detta utöver eventuell annan sponsring. Så har jag själv gjort vid ett flertal tillfällen.

Det är så här man gör affärer!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav Power Play » ons aug 11, 2010 4:55 pm

Dessutom, pojkar, så är mannen bakom Cafe Bar i Växjö en STOR Lakerssupporter, med ett likaledes STORT hjärta för föreningen... (dessutom en gammal HC-spelare om jag inte minns alldeles tokigt)

Utöver detta är han affärsman mellan kl 8 och 17, med uppdraget att dra in pengar till företaget. :wink:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav Räven » ons aug 11, 2010 5:06 pm

Jo, jag vet att han är en Lakerskille ut i fingerspetsarna och jag förstår att allt numera stavas i kronor och ören, vilket ni i TAIF, verkligen har tagit fasta på detta året.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Power Play » ons aug 11, 2010 5:08 pm

Heh.... "Vi" i Taif??
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav A-sta » ons aug 11, 2010 5:08 pm

Är du Taifare Kraftspelaren :roll:
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre nov 07, 2003 3:55 pm

Inläggav Power Play » ons aug 11, 2010 5:10 pm

A-sta skrev:Är du Taifare Kraftspelaren :roll:


Bara i smyg. Om helgerna. Inlåst på toan.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav Talismanen » ons aug 11, 2010 5:12 pm

*edit*
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Inläggav Svartvadet » ons aug 11, 2010 5:21 pm

Power Play skrev:Dessutom, pojkar, så är mannen bakom Cafe Bar i Växjö en STOR Lakerssupporter, med ett likaledes STORT hjärta för föreningen... (dessutom en gammal HC-spelare om jag inte minns alldeles tokigt)

Utöver detta är han affärsman mellan kl 8 och 17, med uppdraget att dra in pengar till företaget. :wink:


Jo det förstår jag ju också, men samtidigt så finns det 25 andra lag som han hade kunna knyta ihop sig med för om han är Lakers så himla mycket ut i själen så visar han ju inte detta genom att förhandla med Köperyd?! Men visst förstår din poäng
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6433
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav Räven » ons aug 11, 2010 5:51 pm

Nej, det kan jag hålla med om, någonstans tar väl ändå moralen vid och går föra pengar, kan man tycka.

"Ni i TAIF" var så klart riktat till de som det berör ingen annan, bäst att skriva det så att inga missförstånd uppstår.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Power Play » ons aug 11, 2010 6:03 pm

Det är lugnt, Räven. Jag är inte ett dugg känslig av mig. :wink: Men jag trodde faktiskt att du trodde att jag är Taifare.

Svartvadet: Det man måste förstå för att förstå det jag menade, är att i just Tingsryd finns bara ett lag. En sport.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav Räven » ons aug 11, 2010 6:21 pm

Hähä, PowerPlay ibland är det så att man skriver för fort och inte kontrolläser, i det här fallet blev det ett tokigt felsyfte och då blev det precis som om du var TAIF:are, vilket jag vet att du inte är. :D

Som en liten lustighet när det gäller TAIF och en sport på orten, så kan jag nämna att jag träffade en äldre Tingsrydsbo med en ko igår. Ja, han har faktiskt kor :wink: .
Vi kom in på lite hockey och han sa: Nu är Taif tillbaka i eliten igen.
Jaha, svarade jag.
Han svarade då att nu är vi förbi er i stan.
Jag sa, är ni, tar du ut segern i förskott med tanke på tabellplacering eller liknande.
Då svarde han, är du dum, vi spelar i en serie över er.
Vad säger man då, ingenting eller möjligen "en gris en ko en Tingsrydsbo". Jag sa inte det, eftersom jag känner honom väl sedan många år, utan jag sa bara, ska du bjuda på en kopp kaffe så pratar vi om något annat.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Lalin » ons aug 11, 2010 6:32 pm

Man får stryka dem medhårs ibland. Det viktigaste är vad man egentligen tycker och tänker. :lol:
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3526
Blev medlem: lör sep 29, 2007 5:48 pm
Ort: Växjö

Inläggav Räven » ons aug 11, 2010 6:42 pm

Japp, jag kan ta honom för det han är. han har fyllt 70 och håller fortfarande på med sitt bonneri, tillsammans med sin son.

Nu kom jag ifrån ämnet, så jag får väl säga att kan man inte jämföra lite med Maxi. Där finns inte en chans på jorden att de skulle sponsra TAIF som nu Cafe Bar gör. Det är den enskilde köpmannen som har beslutet och att Maxi Växjö sponsrar TAIF finns inte och att Mxi i Ljungby skulle sponsra något annat än Troja finns heller inte, samt att ett Maxi i Tingsryd skulle öppna finns heller inte. :D
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg


Återgå till Off-Topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster