Svenska soldater i Afganistan

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Svenska soldater i Afganistan

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 19, 2010 12:42 am

Med tanke på det i dagarna uppmärksammade dödsfallet av en svensk soldat i Afganistan så skulle jag bl.a. gärna vilja höra era synpunkter på varför man som individ beslutar sig för att frivilligt ge sig ut i krig, strid eller på andra diverse internationella uppdrag, och då tänker jag speciellt på det som händer i Afganistan, i alla dess livsfarliga miljöer? Spontant kan jag ibland tycka att det skulle vara rena rama självmordet eller som "Rysk Roulette" att följa med ner och ge sig ut på såna här uppdrag, i krig där minor och bomber och andra faror mm kan finnas och ligga utspridda var som helst. Att vara soldat i någon form och få vara med en i stor militärgrupp är ofta en typisk machogrej, och en mansdominerad företeelse, visst! Det är säkert oftast unga utbildade individer. De måste i någon mån vara medvetna om, att det kan hända oförutsägbara saker därnere som gör att man aldrig kommer hem igen till t.e.x sin familj, flickvän eller sina barn? De beslutar sig för att delta i krig när de vet att de har hela livet framför sig. Ett enda fel steg man tar så kan det vara "Godnatt!" och graven. Jag tänker, dessa individer kan inte vara särskilt rädda för sina liv ?? "Blir jag bombad så blir jag", eller?
Nu ser nog många soldater det som både ett äventyr" som ekonomisk vinning, men kanske det viktigaste, att de vill göra en god gärning därnere, rädda liv osv. Är dessa soldater en majoritet individer som har stort behov av "kickar" som de inte får någon annanstans? Somliga anser att många individer som kanske också rent av jobbar på heltid inom militären på olika internationella uppdrag är psykopater, eftersom de har stor brist på empati osv, är mer likgiltiga över att se blodspillror och död och som inte har svårt att skjuta ihjäl folk osv. Men köra diverse fordon, vandra i dessa marker och miljöer där det kan "smälla" var som helst, så börjar man undra om det är värt att riskera sitt liv för dessa ändamål ??
Är bara djupt impad och fascinerad av dessa individer som vågar och inte tvekar en sekund på att delta i diverse internationella militära uppdrag där mer eller mindre oroligheter råder.

Fritt fram att säga vad den vill.
Senast redigerad av Lakershjärta71 tis okt 19, 2010 1:09 am, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav Anders83 » tis okt 19, 2010 1:08 am

Fredsbevarande styrkor (FN) är till för att hålla konfliktområden i schack , de numera stridande svenska förbanden Nordic Battle Group är en direkt fara för nationen tyvärr!

Sverige ska överhuvudtaget inte delta med stridande förband what so ever! Vad har Svenska försvaret för plan B den dagen vi utsätts för en terroristattack ? Skicka hem pojkarna för bövelen och be för att vi inte ska bli drabbade av en attack 8O

Att en Svensk överhuvudtaget sätter sitt liv på spel frivilligt är för mig sjukt med tanke på hur lyckligt lottade vi är att få bo i ett så tryggt land som vi gör.

Känner ett par personer som upplevt krig både som soldat och civil och krigsromantiken försvinner ganska fort när man får en liten inblick om hur det känns när kulorna viner över skallen eller när dina kamrater får skallen avblåst .

Så jag själv är knappast imponerad och jag känner ingen symptati för störtade korkade Svenskar som frivilligt utsätter sig för sådant många tvingas in i ...
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Inläggav Lakersfan_03 » tis okt 19, 2010 4:07 pm

Kanske borde vi skapa ett politiker-forum här under Lakers Lakejer?

shiiit
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Inläggav dolitle » tis okt 19, 2010 4:11 pm

finns ju ett liiiiiiite större forum där man kan lufta allt man vill prata om - https://www.flashback.org/
skulle gärna hänvisa dit....
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8709
Blev medlem: tor apr 11, 2002 10:09 pm
Ort: Växjö

Inläggav Boomer » tis okt 19, 2010 6:08 pm

Eftersom Jag varit i utlandsstyrkan några gånger, även i Afghanistan, så är jag fast i min tro att vi gör extremt stor nytta där borta. Det som man utför är helt nödvändigt för att hjälporganisationer ska kunna verka i dom här områdena. Under min tid där så blev ett flertal hjälparbetare våldtagna, hängda eller misshandlade av taliban anhängare och vid flera tillfällen fick ISAF rädda dom ur trängda lägen.
Att dra sig ur innan ANA (afghan national army) står på egna ben är ytterst oansvarigt och kommer innebära ett stort lidande för det Afghanska folket, som i huvudsak hatar talibaner efter deras år vid makten. Jag har upplevt hur att folk är så krigströtta efter att det varit krig i över 30 år och att dom flesta vill inget annat än att det ska bli fred i landet men lika mycket som dom vill ha fred så vill dom inte ha tillbaka talibanerna som till stora delar består av Pakistanier.
Hoppas att dom snart får fred i detta vackra land.
HOCKEY ÄR TOKSKOJ
Användarvisningsbild
Boomer
Forumdemon
 
Inlägg: 1071
Blev medlem: fre apr 12, 2002 11:53 pm
Ort: VÄXJÖ[Söder]

Inläggav Räven » tis okt 19, 2010 8:32 pm

Självklart ska vi finnas i Afganistan. Varför skulle just Sverige välja att inte vara med. Som sagts redan nyttan är omätligt stor.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav buck » tis okt 19, 2010 10:47 pm

Jag tycker som såhär:

Vi skulle aldrig åkt dit från första början. Det är Natos(USAS) oreda från första början och min åsikt är att de åxå ska reda ut den.

MEN... eftersom vi nu åkt dit måste vi ju åxå färda av det vi åtagit oss.

Dock dror jag att detta kommer bli ett sorgebarn a'la vietnam. Om inte ryssarna klarade av att stävja afganerna under de ca 15 år de var där och krigade tror jag ingen kan det. Det är en rejält enveten och övertygad fiende de ställs emot.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5260
Blev medlem: lör nov 09, 2002 3:46 am
Ort: oped.

Inläggav lakers10 » tor okt 21, 2010 12:03 am

Så som jag ser det så känns det som att Sverige borde dra hem sina soldater och spendera de pengarna på att försöka bygga upp Afghanistan istället, med sjukhus, vägar, skolor, och övriga byggnader för civilbefolkningens välmående!

Det är nämligen inte så att våldet där nere har avtagit sedan i gick in, kanske mer tvärt om :roll:
Användarvisningsbild
lakers10
Forumamatör
 
Inlägg: 136
Blev medlem: tis jan 12, 2010 2:18 pm

Inläggav PutteA » tor okt 21, 2010 3:46 pm

Problemet är väl att det blir svårt att bygga upp infastrukturen utan soldaternas närvaro då säkerheten inte kan garanteras!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Inläggav Lakersfan_03 » tor okt 21, 2010 4:15 pm

Att ni ens orkar..
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Inläggav lakers10 » tor okt 21, 2010 11:40 pm

Lakersfan_03 skrev:Att ni ens orkar..


????
Användarvisningsbild
lakers10
Forumamatör
 
Inlägg: 136
Blev medlem: tis jan 12, 2010 2:18 pm

Inläggav alfax » fre okt 22, 2010 9:36 am

PutteA skrev:Problemet är väl att det blir svårt att bygga upp infastrukturen utan soldaternas närvaro då säkerheten inte kan garanteras!!
Precis ,Jag tycker vi ska vara tacksamma för det finns de som frivilligt tar på sig dessa uppdrag ,De svenska soldater som gör detta är värda all HEDER.
Läs Boomers inlägg här ovan han om någon vet vad det handlar om.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Inläggav buck » fre okt 22, 2010 10:13 am

sen måste man ju åxå ställa sej frågan om det, med vapenmakt, går att påtvinga en hel nation demokrati på 5-10 år?

Amerikanerna har varit o spekat över hela världen under drygt 70 år.. finns det ETT enda exempel på där det faktiskt blivit bra efteråt? (bortse från WW2)
Oftast sitter det opportunister och väntar och tar första chansen till att tillskansa sej makt efter att ockupationsmakten lämnat.
Kolla bara i kolonialismens spår. Oroliga länder allihop i princip.

Sveriges form av demokrati är ju inget som skapades över en natt. Det krävs långvarig fred och att folket står bakom det.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5260
Blev medlem: lör nov 09, 2002 3:46 am
Ort: oped.


Återgå till Off-Topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster