Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Baker » mån okt 14, 2019 2:07 pm

Jck skrev:Det som oroar mig mest är att jag tycker att fram till förra året har vi haft en organisation dit spelare kom och i de allra flesta fall blev bättre.

Förra säsongen och inledningen av denna säsongen tycker jag mig har sett en motsatt trend. Många av våra värvningar har inte levererat och det har inte funnits tendenser på att det har blivit bättre med tiden. Tänker på Juntilla, Ortega, Burström, Karl Johansson och till viss del Holmberg.

Med tanke på att det även går stiltje i våra etablerade värvningar så är min känsla att det någonstans har krupit sig in en miljö där vi inte skapar de bästa förutsättningarna för topprestationer. Om det så handlar om nöjdhet, frustration, otålighet eller vad det är, det kan jag inte svara på.

Men någonting är fel när man för andra året i rad inte får ut en hög nivå av egentligen någon spelare samt hittar nya sätt att förlora match efter match. Vi hade ett antal år som vårt adelsmärke att även om man låg under med 1-2 mål inför tredje perioden så kände man sig trygg i att det här kan vi vända. Den senaste tiden har det känts precis tvärtom även när vi har en ledning. Och har vi legat under har det känts hopplöst.

Där jag brukade se jävlar anamma och en stolthet över att vi är VLH bland spelarna tycker jag mig nu mest se frustration och hängande huvuden.

Jag vet inte hur man vänder det men jag håller med om att något måste göras. Jag skulle vilja se 1-2 nya assisterande till att börja med och det per omgående.


En klockren analys som tyvärr stämmer. Allt detta är färskvara och för att inte hamna i en ännu mer negativ spiral gäller det att agera, gör om gör rätt. Sen måste vi involvera vårt j-20 betydligt mer. Det kommer aldrig i en förlängning funka utan att fylla på med 1 eller 2 spelare från egna led per säsong.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Stupet » tor okt 17, 2019 3:02 am

Det som är tråkigt är att verken Sam eller Evertsson är speciellt bra på att testa juniorer från dom egna leden. Många andra klubbars tränare och sportchefer som gör motsatsen. Hade jättegärna sett ett par juniorer som spelar varje match i denna truppen. Men tyvärr så värvar Evertsson hellre en spelare för dyra pengar än att plocka upp spelare från J20.
Hur kul är det liksom på en skala att spela för Växjös J20 lag med vetskapen att det inte spelar någon roll hur bra jag gör ifrån mig för jag kommer ändå aldrig få den där riktiga chansen av A-laget.
En annan sak som är intressant när det kommer till klubbens unga spelare är att Filip Cederqvist med allra största sannolikhet blir uttagen till Junior VM. MEN i Växjös A-lag får han antingen spela några få minuter per match eller så är han bänkad. Tycker det säger en del om att klubben inte tror tillräkligt mycket på sina juniorer. Varför vi inte har fått se verken Cederqvist eller Sylvegård i 1:a eller 2:a linan och verkligen ger dom chansen är för mig helt obegripligt!!
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1937
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Stupet » tor okt 17, 2019 3:04 am

Ger du aldrig dessa spelare chansen i en ledande lina så kommer man aldrig få se hur bra eller mindre bra dom är eller kan bli. Du utveklas betydligt mer i en ledande lina än i en 3:e eller 4:e lina.
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1937
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Primeau » tor okt 17, 2019 6:41 am

Stupet skrev:Det som är tråkigt är att verken Sam eller Evertsson är speciellt bra på att testa juniorer från dom egna leden. Många andra klubbars tränare och sportchefer som gör motsatsen.

Nja du, sista två åren är väl Lakers den klubb i SHL som låtit flest juniorer få speltid. Sen håller jag med dig om att det kan bli ännu bättre, och att någon/några borde få permanent speltid i a-laget i stället för att bara göra något sporadiskt inhopp.
Cederqvist borde definitivt få spela mer sett till hur han har skött sig. Men vilka ska han spela med i en förstalinan? Vi har ju ingen renodlad förstalina, nästan alla är lika sopiga och bollas runt hit och dit...
Vore kanske en rejäl markering mot samtliga ifall Sam satte in Cederqvist, Thomasson och Sylvegård/Edmonds där.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav PutteA » tor okt 17, 2019 6:51 am

Stupet skrev:Ger du aldrig dessa spelare chansen i en ledande lina så kommer man aldrig få se hur bra eller mindre bra dom är eller kan bli. Du utveklas betydligt mer i en ledande lina än i en 3:e eller 4:e lina.


Ja det var ju inte riktigt sant som sagt. Senaste åren är Växjö i toppen bland de som ger flest juniorer speltid i A-laget. Trots att det går knackigt just nu så kan vi ju försöka hålla oss till sanning och fakta. Jag håller med om Cederqvist. Det är ytterst märkligt att han ställs utanför laget. Och just nu är jag inte säker på att det är räddningen att fylla på med juniorer. Jag tror det är mycket mer komplext än så gällande kräftgången. Lite rädd faktiskt att det kan vara så att Växjös spelidé inte håller längre helt enkelt. Man utvecklar sig inte utan tror blint på det man gör och gjort.

Jag har sagt det innan och säger det igen. Man har ETT sätt att spela på, det finns ingen plan B eller C utan det är just DETTA sättet som gäller. När man gör det bra så ser det bra ut men är idag så pass sönderläst att det inte går att få det att hålla genom 60 min hockey. Och detta kan bli vårt fall säs 19/20.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Stupet » tor okt 17, 2019 12:44 pm

Har du sett någon annan junior i 1:a eller 2:a linan i Växjös laguppställning någongång förutom Rosen? Skillnad oxå på att ge juniorer ett per minuter varje säsong än att ge dom en ordinarie plats.
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1937
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Stupet » tor okt 17, 2019 12:54 pm

Sam kanske ändå inte är den där topptränaren som vi alla trott?
Med tanke på att det är som du säger. Man har en spelide och då går man efter den oavset hur bra eller dåligt det ser ut. Skulle kanske in en ny spelide i laget. Tyvärr så tror jag inte att Sam gör det iaf. Sen är det lite tråkigt att våra ledare sitter hur säkert som helst i båten. Sam kan jag förstå. Men Thermell är mer tveksamt!! Han höll inte i Allsvenskan och han har ända sen starten förra året gett sken av att han inte håller för SHL heller! Däremot känns det som att orsaken till att han blev assisterande tränare här är inte för han meriter utan för att han är polare med Sam. Vilket jag tycker är total fel. Blir ännu svårare att kicka honom nu.
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1937
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav mollers » tor okt 17, 2019 1:12 pm

Tycker ni verkligen det är taktik och spelidé som har varit orsaken till att vi förlorat? Vi har ju varit spelförande och i många matcher skapat fler och bättre lägen än motståndaren men inte lyckats trä in puckarna.

Sedan om det är mentalt eller dålig fysik som gör att spelet inte håller i 60 min, det vet jag inte. Men den biten ansvarar andra för.

Är det någon spelform som det känns som taktiskt dåligt skulle det vara boxplay. Där ger vi motståndarna alldeles för mycket tid.
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 29, 2019 8:07 am

Speliden är det inget fel på såvida inte de andra lagen har läst sönder oss. Det man kan ifrågasätta är om det här lagbygget både gammalt och ungt är skickligt nog att genomföra den.
En sak som jag inte förstår är varför Hallam inte än har lyckats få laget att sätta försvarsspelet. Det har ju läckt som ett såll. Likaså målvakterna, som normalt kanske är SHL:s bästa, varför har de hittills inte kommit upp i SHL-nivå i år?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Baker » tis okt 29, 2019 12:42 pm

Lakershjärta71 skrev:Speliden är det inget fel på såvida inte de andra lagen har läst sönder oss. Det man kan ifrågasätta är om det här lagbygget både gammalt och ungt är skickligt nog att genomföra den.
En sak som jag inte förstår är varför Hallam inte än har lyckats få laget att sätta försvarsspelet. Det har ju läckt som ett såll. Likaså målvakterna, som normalt kanske är SHL:s bästa, varför har de hittills inte kommit upp i SHL-nivå i år?


När man lyssnar på coacher i lagen vi möter säger det tydligt att de vet hur vi skall tas. Kanske enkelt att säga men bevisligen lyckas man rätt bra. De som inte lyckas är helt enkelt för dåliga. I och med vi alltid spelar oss ur egen zon på samma sätt och inte har backar som klarar det blir det mest skit av allt.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav ollebolle » tis okt 29, 2019 1:47 pm

Om man tittar på skicklighetsnivån på backarna från säsongen 13-14 och framåt är det rätt tydligt att det är påtagligt sämre nu. Jag tycker nog att vi kunde se det redan förra året, men då fanns ju åtminstone Persson och Lundberg. Om den nödvändiga nivån inte finns håller inte Sams spelidé. Eller?
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön jan 29, 2012 4:21 pm
Ort: Solna

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Kloker » fre nov 01, 2019 8:12 pm

Satte mig ner och lyssnade på Lakers(podden)-Babblarna. Vad fan är det frågan om? Diskutera och lyft de verkliga problemen istället för att vara alla till lags. ALLA vet att Andrén gjorde bort sig igår. ALLA vet att backsidan suger. ALLA vet att det finns DYRA offensiva lönekuvert på isen som inte ger något tillbaka.

MEN varför är laget helt jävla FUCKED? Vad beror det på? Det är frågan!

Sätt fokuspennan på den nepotistiska organisationen. Hur är det ställt egentligen med hierarkin inom VLH? Lyft de svåra frågorna och ifrågasätt. Ställ de styrande rejält mot väggen istället för att tugga på samma mjuka jävla PK-hubbabubba hela tiden. Vässa armbågarna, ta av boxhandskarna och var lite obekväma. Det finns en efterfrågan. Utnyttja det.

Tala är GULD - Tiga är silver.

Styrelsegymmpis med Höneröven...

(ska dock bli kul att se cederkvistarn i morgon. matchens profil och allt där till...)
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Jörgen Angesved » fre nov 01, 2019 11:54 pm

Kloker skrev:Satte mig ner och lyssnade på Lakers(podden)-Babblarna. Vad fan är det frågan om? Diskutera och lyft de verkliga problemen istället för att vara alla till lags. ALLA vet att Andrén gjorde bort sig igår. ALLA vet att backsidan suger. ALLA vet att det finns DYRA offensiva lönekuvert på isen som inte ger något tillbaka.

MEN varför är laget helt jävla FUCKED? Vad beror det på? Det är frågan!

Sätt fokuspennan på den nepotistiska organisationen. Hur är det ställt egentligen med hierarkin inom VLH? Lyft de svåra frågorna och ifrågasätt. Ställ de styrande rejält mot väggen istället för att tugga på samma mjuka jävla PK-hubbabubba hela tiden. Vässa armbågarna, ta av boxhandskarna och var lite obekväma. Det finns en efterfrågan. Utnyttja det.

Tala är GULD - Tiga är silver.

skulle vilja ta denna fråga djupare utan att man går på person angrepp på ansvariga. Verklighet är att se vilken hockey står klubben för?... under tiden med JK vars uppdrag var att stanna kvar i SHL så lirade man längs sargerna för att att inte bjda på ngt alls... nu lirar vi hela tiden back-back spel i egen zon för att försöka komma upp i banan på svaga sidan hela tiden, vilket funkat otroligt bra ibland. Detta funkar om det går extremt fort och att man har extemt bra spelare i passningsspelet likt Rosen och Elias P, saknas dessa spelare blir man rätt medioker när när backarna lirar back-back X 3 i de flesta situationerna ( tycker det suger ) för att behålla pucken inom laget när inte FW är rätt i banan, och det tar tid att vända spelet fort.....
Finns inget företag eller förening som inte stött på motstånd i sin framtida utveckling, Evert Hallam vet vad som felar och kommer att stå inför beslut att välja ny modell att lira hockey, eller hämta hem spelare likt rosen eller "nypon Elias Pettersson" som kan bidra med sitt spel i nuvarande modell.
Vill uppmana alla besvikna fans likt mig att sluta kalla personer för olika kränkande namn eller antydningar. Finns inget bra i detta... våga möta sanningen istället och utgå från det utan person angrepp

mitt inlägg bygger på ett citerande inlägg som är okey, men låt det inte gå mer än så för att kunna bibehålla en bra dialog på vettig basis

//jörgen Angesved



Styrelsegymmpis med Höneröven...

(ska dock bli kul att se cederkvistarn i morgon. matchens profil och allt där till...)
Jörgen Angesved
Forumamatör
 
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 20, 2008 11:31 am
Ort: Växjö

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Kloker » lör nov 02, 2019 12:09 am

Ok Jörgen, utan att dra det till ytterligheter. Vad tycker du luktar mest skit?

Lagbygget i sig eller skiten bakom lagbygget? Vettigt ställd fråga.

Nyfiken.
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav DeLarge » lör nov 02, 2019 9:42 am

Hade Andren aldrig släppt in 2-3 målet och vi istället vunnit på sudden eller straffar hade det varit annat tonläge.

Små marginaler i elitidrott, inget annat.

Ses på stortorget
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav MalZon » lör nov 02, 2019 11:35 am

Leksand vann på våra misstag. Melart's tama pass och Andrén's tavla. Annars hade de inte vunnit...
MalZon
Forumentusiast
 
Inlägg: 386
Blev medlem: sön dec 02, 2012 3:45 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Varanen » mån nov 25, 2019 8:51 pm

Sanny ansluter till chiefens kritiker:

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... r-tveksam/
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Baker » tis nov 26, 2019 7:47 pm

Varanen skrev:Sanny ansluter till chiefens kritiker:

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... r-tveksam/


Ja det kunde man inte sagt bättre själv.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Kloker » ons nov 27, 2019 10:40 pm

Jag borde stämma Sanny Lindström för copyright!

8)
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Kloker » fre nov 29, 2019 12:32 am

När var det statyn av HÖNERÖVEN skulle ställas på plats utanför Vida Arena?

Jag har ringt runt lite om detta. Ingen svarar. Inte ens Öman...
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Hallam, Hellgren, Thermell & HÖNERÖVEN

Inläggav Varanen » fre nov 29, 2019 12:34 am

Lugna dig. Jag håller på att skulptera den Konst tar tid.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Föregående

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster