Truppen säsongen 22/23

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Towen » ons okt 19, 2022 11:25 pm

Ja. Vad händer t ex om Lukas BENGTSSON blir skadad? Visst vi har backar som täcker upp.. ..Men karln är ju också BÄSTE FORWARD..!!?! :o
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Aleks » ons okt 26, 2022 4:58 pm

Truppen har som helhet givit bättre resultat än väntat. Detta trots att vår spets på forwardsidan inte verkar existera. Utöver våra nyförvärv är det ju även G. Gustafsson som hittills inte alls växlat ut. Ändå ligger vi på något vis med där upp i toppen även om serien förvisso är väldigt tight.

Inför säsongen hade jag mina förväntningar som mittenlag eller kanske tom övre mitt. Men helt plötsligt verkar vi sitta på ligans bästa defensiv med ett rörligt försvar och en stark målvakt. I försvaret räknar jag i detta fall också in våra forwards som försvarar mycket bättre än förra säsongen. Vi alla vet att ett lagbygge börjar med en stark defensiv och när backarna också är ligans bästa offensivt har vi faktiskt något helt unikt.

Därför, käre Evert, måste du göra något åt spetsen framåt. Den här säsongens defensiva bygge är för bra för att kasta bort. Ge oss karatevärvningen som kan ge guldkant, vi behöver inte vänta till vart tredje år. Skicka en dansk och ta in en Bellman eller vad som helst. En på förhand tråkig säsong med låga förväntningar kan vändas till något helt annat enligt mig, behövs bara lite "handlingskraft" i dubbel bemärkelse.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Kloker » ons okt 26, 2022 7:33 pm

Läsvärd input.
Det kommer inte att hålla i längden att lita på en mycket bra defensiv och en bra målvakt. Hittills så har det gått över förväntan med tanke på att den hitvärvade (och nuvarande Rosén...) offensiven inte levererar som förväntas om VLH ska dansa med i toppen av tabellen när det drar ihop sig. Det är ju för fan brunkarna som fixar biffen! Tre spelare som Henrik Evertsson har dragit hit som spetsforwards och som jag inte tycker håller den klass som kan förväntas av dom för ett topplag är Blichfeld, Halbgewaschs och Sexton. Bra ishockeyspelare. Men inga spelare som gör skillnad. Och det borde väl för i helvete även HENRIK EVERTSSON se? Huvudet ner i sanden...
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Dysterqvist » ons okt 26, 2022 7:57 pm

Nästan att Kossila kan räknas in i det gänget , om han var skadad redan när han värvades ! Det går inte ha fyra svindyra spetts spelare som knappt inte levererar någonting , även om någon av dem kannske kommer i gång om ett tag . 1/4 del av säsongen har snart redan gått , vi tuffar på mot december och halvtids vila . Nu har backar ock brunnkare räddat situationen , till ock med gjort det förbannat bra så någon kris är det inte , men det blir ohållbart i längden att ha två så bleka linor som Växjös första- ock andra lina .
Dysterqvist
Forumproffs
 
Inlägg: 967
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Aleks » ons okt 26, 2022 9:10 pm

Nu är man ju livrädd för att mixtra för mycket med våra fungerande linor som på sitt vis håller ihop matcherna och vinner sina match i matchen varje vecka. Samtidigt börjar H. Gustafsson bli intressant för en större roll. Kan han möjligtvis få centra en topp 2 lina? Han förtjänar iaf chansen. Förhoppningsvis blir effekten lite eld i brallan på övriga då också.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Dysterqvist » ons okt 26, 2022 9:50 pm

Håller helt med dej Alex , man ska inte mixtra med sånt som fungerar.Samtidigt kan det vara ett sätt för tränarna och ledningen att tala om för Hugo att mann tror på honom och gärna vill se han i Växjö ett par år till . Som han spelar nu lär det vara många klubbar som rycker i honnom , ock som lovar en plats högre upp i hierarkin så att säja .
Dysterqvist
Forumproffs
 
Inlägg: 967
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Person » tor okt 27, 2022 7:21 am

Kossila var skadad när han skrev på men den skadan ska ha varit läkt i god tid. Däremot drog han på sig en ny skada, något som såklart inte kan förutspås.

Jag ser inte varför vi ska mixtra med den enda kedja som är välfungerande i dagsläget. Ge de mer istid istället, bara för att man heter Josefsson, Gustafsson eller Nilsson betyder inte det per automatik att man är lägst i hierakin. De spelar mer än t.ex. Blichfeld varje match, vad är det som då säger att Blichfeld är högre i hierarkin?

PP har dock gått lite knackigt senaste tiden. Där kanske man ska testa att slänga in Gustafsson på typ Sextons plats. Dels att göra en förändring i uppställningen, dels att få in en leftare.

Slutligen så kan ingen värvas till ett lag och lovas något. Hur har det gått för exempelvis Rosdahl? Jag tror dessutom sportchefer är väldigt restriktiva med löften, de vill ju såklart att alla som värvas ska tävla om sin plats och förtjäna den istället för att glida in på en räkmacka.
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Dysterqvist » tor okt 27, 2022 10:40 am

Jo men samtidigt läser mann hela tiden om spelare som byter klubb för att dom blivit lovade en annan roll , inget konstigt med det . Kan tänka mej att exempelvis Rögle hör av sej till Hugo G nu när dom ser att han har vuxit in i SHL kostymen och har potential att bli ännu bättre . En fyndvärvning för alla lag i ligan . Växjö har fått sköta vårda och annsa trädet men det blir Rögle eller nån annan klubb som får skörda frukten . Det är så det funkar , men om Växjö visar att man är ett stabilt topplag inte ett jojo lag har mann nog goda chanser att få ha kvar Hugo . Mer så jag menade ovan.
Dysterqvist
Forumproffs
 
Inlägg: 967
Blev medlem: lör apr 09, 2022 11:01 am

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Varanen » tor okt 27, 2022 12:52 pm

Jag hoppas, och tror, inte spelare ser centerrollen som "finare" än att spela ytter. Jag tycker inte vi ska sära på ligans bästa fjärdekedja. Spelare agerar inte i ett vakuum, utan tillsammans med övriga i enheten. När man får till vad jag kallar magi ska man värdesätta det. Summan av delarna blir större än enkel addition.

Dessutom ger coach Jörgen HugoG förtroende i PP, vilket fungerar med tanke på att hans två övriga kedjekamrater spelar SH.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » sön nov 20, 2022 9:53 am

Vill passa på och hylla Evertsson som sattihop staben och truppen på ett mycket bra sätt. Prestationen är över förväntan första tredjedelen och kritikerna som letar fel får allt svårare att hitta saker att klaga på.
Men säsongen är lång så blir intressant att se hur truppen klarar andra tredjedelen av serien.

+ Mycket fin utveckling på Hugo
+ Mycket bra utveckling på målvakterna

Bra försvarsspel och ganska bra anfallsspel.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Varanen » sön nov 20, 2022 11:46 am

Någonstans så är jag mest glad åt att coach Jörgen lyckats få ut sitt hockeykunnande till laget. Att efterträda en populär tränare som coach Hallam, vara ny som headcoach, dessutom i en klubb där vinnandet är en del av vardagen, kan inte vara lätt för någon. Coach Jörgen har dessutom en stil utåt som jag gillar. Man behöver inte vara Allanballan och hockey behöver inte göras svårare än det är. Han är en bra kommunikatör i mitt tycke. Inger ett förtroende hos mig. Både för sitt kunnande men också för att han verkar ha båda fötterna på jorden. Skrävlare finns det gott om i alla branscher. Vi behöver inte ha en.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » sön nov 20, 2022 8:27 pm

Varanen skrev:Någonstans så är jag mest glad åt att coach Jörgen lyckats få ut sitt hockeykunnande till laget. Att efterträda en populär tränare som coach Hallam, vara ny som headcoach, dessutom i en klubb där vinnandet är en del av vardagen, kan inte vara lätt för någon. Coach Jörgen har dessutom en stil utåt som jag gillar. Man behöver inte vara Allanballan och hockey behöver inte göras svårare än det är. Han är en bra kommunikatör i mitt tycke. Inger ett förtroende hos mig. Både för sitt kunnande men också för att han verkar ha båda fötterna på jorden. Skrävlare finns det gott om i alla branscher. Vi behöver inte ha en.


Det är jag med. Men är troligen som Chief Evertsson sa att Coach Jönsson funderar väldigt lite på vem han ersätter. Samma år som Hallam la skridskorna på hyllan i Bofors och började som Ass.Coach i någon iskall ishall som ingen känner till så står Jönsson där med SM, VM, OS-Guld samma år. Sådan mentalitet försvinner inte bara för att han tar av sig skydden. En vinnare som det, tillsammans med en vinnande organisation så borde vi inte vara förvånade.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » sön dec 04, 2022 7:49 pm

Med ett miniuppehåll finns det möjlighet att snacka ner prestationer. Ingen, inte ens Chief kunde på allvar tro att spelet skulle se såhär bra ut efter 24 omgångar.
Vi här, vågar nästan tala för alla när jag säger att ingen väntade sig det. Med diskussioner och tippningar här vara det mer kval som skulle undvikas, än att tävla om slutspel.

Ingen har varit riktigt dålig men finns mer att hämta hos vissa. Tänkte lista de tre spelare som har övertalat mest positivt:

1. Kalle Kossila
Hade inga direkta förväntningar mer än att han skulle kunna tävla med Kellman om rollen som toppcenter. Hans styrka på tekningar och målskytte imponerar otroligt på mig och kan han hålla i det och hålla kemi övriga linan, utan större dippar kan det blir en rolig vår.

2. Hugo Gustafsson
Tycker han var ganska ängslig förra året. Gjorde fina prestationer för att sedan försvinna. Nu tar han sig fram, täcker pucken och får saker att hända i match efter match. Väldigt häftig utveckling och hoppas han är redo att skriva på ytterligare år för VLH och följa Pontus Holmbergs slutspelsfacit.

3. El Capitano Josefsson
Såg ganska trött ut förra säsongen. Inledningen och träningsmatcherna var inget vidare heller. Men nör serien började var det han som startade VLHs väg mot toppen av serien. Han är inte flashig men när övriga linor var sega och slöstartade, krigade Josen och hans vänner i fjärde, in fler mål än någon annan och poängen trillade in.

De tre som jag vill se bättringar på.

1. Joachim Blitchfield
Visste vad det var för typ av spelare. En skottglad herre med minus i defensiven. Men trots det har han svårt att göra rätt för sig. Här måste allt bli bättre. Jobbet, skottet, passningarna och åkningen. Vet inte hur vi ska få fart på denna dansk och få honom i fler lägen där han kommer mer rätt.

2. Miika Koivisto
Är han en toppback eller en ganska medelmåttig back? Blir inte klok på denna back. Han får aldrig igenom skottet, livsfarlig på blå och överraskar aldrig. Är han på sin toppnivå eller kan han mer att komma med? Kan han göra avtryck i slutspel. Vad betalar vi för här? En toppback eller breddback. Tycker inte han kommit upp i nivå och vet ärlig talat inte villen roll han har.

3. Stjernan
Ung talang som varit tidig i sin utveckling. Klok, stark oxh hård i kroppen. Men tycker han slår bort mycket puckar, skapar inte mycket och vill se han göra mer med pucken, eller åtminstone försöka. Kan han få en boost av en ledande roll i Jvm. För just nu tycker jag han jobbar bra men är för slarvig med pucken och blir sälla poäng framåt.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav vlk » mån dec 05, 2022 2:05 pm

Bra att vi slipper skicka Kossila till landslaget. Men nog hade han platsat där. De måste spikat truppen innan hans comeback. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » tis dec 06, 2022 9:20 pm

Så Lundberg, Koivisto och Larmi ska spela i landslaget istället för derby mot Hv. Bra tänkt där :bash:
plus Stjernan till JVM men det har varit klart sedan länge.

Då får Chief Evertsson kompensera oss med minst en tidig julklapp eller två, som ersättare :clappy:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Person » tis dec 06, 2022 9:31 pm

Vad är detta för jävla spelschema? Hur fan kan detta planerats?
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav vlk » tis dec 06, 2022 9:37 pm

Ofattbart idiotiska matcher med landslaget . Hur kan man planera så jäkla dumt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav StenhårtSlagskott » tis dec 06, 2022 9:51 pm

Lägg till att Nilsson är avstängd också.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Aleks » tis dec 06, 2022 10:34 pm

StenhårtSlagskott skrev:Lägg till att Nilsson är avstängd också.


Hoppas verkligen att någon av Kellman eller Glenn är tillbaka, helst båda...
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Person » ons dec 07, 2022 11:06 am

Det har ju varit flertalet matchlediga tisdagar, varför i helvete används inte de istället?
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav vlk » ons dec 07, 2022 12:19 pm

Person skrev:Det har ju varit flertalet matchlediga tisdagar, varför i helvete används inte de istället?
Det finns andra ligor också att ta hänsyn till


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav Person » ons dec 07, 2022 12:47 pm

vlk skrev:
Person skrev:Det har ju varit flertalet matchlediga tisdagar, varför i helvete används inte de istället?
Det finns andra ligor också att ta hänsyn till


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag menar ju att SHL hade kunnat schemalägga exempelvis matchen mot HV under gårdagen.
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Truppen säsongen 22/23

Inläggav vlk » ons dec 07, 2022 12:51 pm

Person skrev:
vlk skrev:
Person skrev:Det har ju varit flertalet matchlediga tisdagar, varför i helvete används inte de istället?
Det finns andra ligor också att ta hänsyn till


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag menar ju att SHL hade kunnat schemalägga exempelvis matchen mot HV under gårdagen.
Ja, någon har inte tänkt till


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Föregående

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster