Forwards 07/08

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Malul » mån jul 09, 2007 11:53 am

Lizard,du har rätt att det ser lite klenare ut framåt och det tycker jag med.Men potentialen finns ju att vi motbevisas speciellt om mcconlewaymore läker bra!

jag personligen hoppas på att vår oerhört stabila backsida ger forwardssidan mer ro denna säsong så att vi inte behöver ösa in lika mycket mål utan 3-4 mål räcker för seger:)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Inläggav Flanders » mån jul 09, 2007 2:55 pm

En snabb och ovetenskaplig sammanställning av ungefärliga förväntningar på forwardsbesättningen förra året skulle kunna se ut så här (rangordning):

Saviano
Bois
Jacobsson(var dom tre som hade högst förväntningar på sig)
Jarno (hade tidigare visat vad han kunde göra)
Weinstock (hyfsade förhoppningar på att han skulle kunna prestera nåt)
Markusson (ett osäkert kort, dålig året före, men ändå rutinerad)
Hjalmarsson
Arvidsson
Yngwe (tre unga killar som man inte kunde ställa några krav på)

Saviano, Bois och Jacobsson var grymma, och även Jarno levde upp till förväntningarna, samtidigt som både Saviano och Jarno blev skadade efter ungefär 15 matcher. Weinstock och Markusson överraskade positivt, Hjalmarsson gjorde inte mycket väsen av sig, och Arvidsson och Yngwe försvann eller spelade inte. Thelin, Carlsson och Cabana kom in, Carlsson visade potential men försvann när han började bli het, Thelin och Cabana hade långa stunder svårt att hänga med och hade inga framträdande roller.

Förväntningarna i år:

Marsh (ska förhoppningsvis visa vägen)
Weinstock (kan kanske höja sig ytterligare från förra året)
Magnusson (kan han hitta målformen, kan han ersätta Jacobsson?)
Markusson (stabil, pålitlig)
Thoresen (oprövad, men verkar ha bra hockeyegenskaper)
Carlsson (kan växa från förra året, och bli riktigt bra)
Thelin (har bantat ner sig, sägs vara en "ny" spelare, tveksam dock)
Hjalmarsson (har en bit kvar, låga förväntningar)

I år saknas stjärnorna, dom säkra korten, men Thoresen och Carlsson känns ju i år mer förhoppningsfulla än vad Markusson och Weinstock gjorde förra året (platser 5 och 6 i min rangordning), och förhoppningsvis slipper vi ersätta åttonde namnet redan innan säsongen börjat, så jag tycker att bredden är bättre i år.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Inläggav Varanen » mån jul 09, 2007 4:05 pm

Mycket intressant genomgång Gretzky. Det är just den poängen jag försökt få fram vid några tillfällen. En bedömning av en spelares prestation beror i hög utsträckning på vilka förväntningar man har innan (och vilken roll de ska uppfylla). Tyvärr styrs alltför ofta förväntningarna av den värvande klubbens "haussning" över sitt nyförvärv. Inget konstigt med det, men att enbart bygga på det är för tunt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14064
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav GS » mån jul 09, 2007 4:16 pm

Intressanta analyser av både varanen och Gretzky men har vi inte ett tillskott även i Ström som bör jämföras med någon av våra förlorade söner?

Ser i Stöm ett väldigt tillskott och framförallt med drösvis av rutin som ej skall förglömmas.
Användarvisningsbild
GS
Forumdemon
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: lör jan 11, 2003 9:06 pm
Ort: Växjö

Inläggav Flanders » mån jul 09, 2007 4:40 pm

Det beror lite på huruvida man kan klassa Ström som forward. Om jag förstått det rätt var tanken från början att använda honom som center, och i sådana fall får han väl ses som en ersättare till Torsten, och alltså ingen forward, utan center. Dock kan det ju finnas utrymme att använda honom ute på en flank om vår stjärncenter Mr. X är hel och frisk, samtidigt som Lindhagen överraskar.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

..

Inläggav Supporter » mån jul 09, 2007 5:03 pm

Mygel skrev:Men de inläggen var ju skrivna innan den andra tråden var skapad.
Förvisso ja, men då blev det ju ÄNDÅ fel, fast åt andra hållet.
Supporter
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: lör maj 22, 2004 8:44 pm
Ort: Växjö

Inläggav Varanen » mån jul 09, 2007 5:50 pm

Ström skall enligt de besked som givits av klubben användas som center och får då ses som Yngvessons ersättare. Centerpositionen ser stark ut, vilket jag kommer utveckla i den tråden.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14064
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

..

Inläggav Supporter » mån jul 09, 2007 8:52 pm

Den här säsongen hoppas jag att Hjalmarsson visar mycket mer av det vi är vana av att se honom som, likt under försäsongen 06/07 där han i varje byte när han väl fick chansen, gjorde "frimärken" av sina motståndare med sina frejdiga och respektlösa tacklingar. Det var en verkligen fröjd att skåda. Tyckte att han sedan var mer passiv i det spelet under grundserien. Är kanske vår bäste man att forchecka och läsa spelet högt uppe i banan. Vi vet att han även har ett rappt och gammalt hederligt dragskott.
Något jag tycker han behöver bli bättre på är, att bli mer kyligare och tålmodigare när han avlägger sina passningar i anfallszon. Där tyckte jag mig kunna se att han fortfarande kändes lite för "valpig" förra säsongen.
Supporter
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: lör maj 22, 2004 8:44 pm
Ort: Växjö

Inläggav Flanders » tis jul 10, 2007 10:25 am

Det som hände moppe-Gurra förra säsongen har vi tyvärr sett tidigare, imponerade stort under försäsongen men försvann bitvis när det blev allvar. Dalle och Selander gjorde en riktigt grym försäsong för ett par år sen, där de var bland lagets bästa spelare, men sen försvann båda två in i osynligheten fortare än fort när säsongen drog igång.

Jag håller med dig Supporter, hoppas att Hjalmarsson kliver upp ett steg och tar för sig mer i år, han har ju egenskaper att bli en bra spelare. Men han måste lära sig att kombinera det aggressiva checking-spelet med stabilitet, trygghet och spelintelligens. Markusson för två år sen hann inte med motståndarna i sin forechecking och hamnade därför för långt upp i banan ofta, vilket ställde till det för medspelarna i defensiven när motståndarna vände spelet, men förra säsongen hittade han helt rätt i positioner och avvägningar när han skulle trycka på och när han skulle avvakta. Förhoppningsvis kan Hjalmarsson göra samma förvandling till i år, i såna fall blir han helt klart en tillgång.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Inläggav Varanen » tis jul 10, 2007 12:49 pm

Nu börjar ryggdunkandet bli pinsamt, men jag delar din uppfattning. Hjalmarsson måste samagera mer med resten av femman, och inte minst sin center. Men om jag måste välja mellan att han tok-kör 100% eller börjar bli tveksam i sitt agerande väljer jag givetvis det förra. Jag vill att han tok-kör på ett smaratre sätt (På tal om att äta och behålla kakan). ;)
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14064
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav Varanen » tis jul 10, 2007 5:08 pm

Det var en referens, med glimten i ögat, till en tidigare diskussion på forumet. Inget att fästa upppmärksamhet vid.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14064
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav Manglaren » tis jul 10, 2007 8:04 pm

När man läser här så tycker ja att merparten anser att våra forward är sämre en föregående år..
Detta håller inte jag med om alls, centrarna tillhör en annan tråd men som en liten ( så anser ja att lakers centrar är bättre en ifjol.

Till forwards, alla pratar om saviano som ett tungt tapp(vilket det är) men kollar man rent poängmässigt(han va ju skadad ett tag) så tror ja att vi har en handfull spelare som kommer producera mer, Magnusson och Thoresen e jag säker på.
March kommer att göra över 40 poäng(hoppas på 50) känns som en av seriens absolut bästa värvningar även om folk här verkar tvivla på detta.

weinstock kommer göra ännu mer poäng en förra året

vet att ja tjatar om detta men vi e bättre på alla fronter till sässen som kommer
Användarvisningsbild
Manglaren
Forumamatör
 
Inlägg: 150
Blev medlem: tor maj 03, 2007 12:06 pm
Ort: Åseda

...

Inläggav Supporter » tis jul 10, 2007 11:38 pm

Jag håller med dej Manglaren..som jag har nämnt tidigare här på Forumet ville Evertsson inför den här säsongen få in mer erfarenhet och rutin i laget. Jag anser att de finns i Ström (tid. Timrå), Magnusson (tid. Mora), Thoresen (har väl vunnit norska elitserien) Helmersson har väl rutin med spel i högre sammanhang. Har jag missat någon?

Det ska även sägas att det inte är lätt att ersätta vare sig Bois, Saviano eller Yngvesson. Man ska heller aldrig förvänta sig att få behålla spelare som fortfarande är i stark utveckling (ex. Bois). De SKALL till elitserien, så är det bara. Med Thoresen´s spelstil kan han säkert vara en värdig ersättare för Bois.

Snipers har vi gott om..
Ström
Thoresen
Marsch
Weinstock
Magnusson
Kanadensare 2?
Supporter
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: lör maj 22, 2004 8:44 pm
Ort: Växjö

Inläggav NEDOMANSKY » ons jul 11, 2007 3:40 pm

Håller med om att Gretzkys initiativ är intressant, och att DE förväntningar man har på en spelare avgör i stort hur säsongens slutbetyg blir.

Säsong 06/07 , tycker att Ni glömt Romö, som är en kugge i Stålman Markussons roll.

Hjalmarssons säsong är som någon skrev rätt logisk av en ung kille som ökat tränings och matchdos samt skadas under säsong, nästa säsong är det dags att ta nästa kliv, använda skallen och sin fart på rätt sätt, för att vara näst intill en brunkare så har Gurra skills, men man måste vara rättvis mot både Gurra och Rosen dvs. inte lätt att SPELA Hockey med Pungskyddsinspektören.

Mina Förväntningar säsong 07/08 i Rangordning:

Ström
McConvey
Marsh
Romö
Markusson
Magnusson
Weinstock
Rosen
Carlsson
Thoresen
Hjalmarsson
Lindhagen
Thelin
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav Manglaren » ons jul 11, 2007 5:49 pm

Marsh skulle jag sätta överst i alla mina rankingar, han kommer att dominera
Användarvisningsbild
Manglaren
Forumamatör
 
Inlägg: 150
Blev medlem: tor maj 03, 2007 12:06 pm
Ort: Åseda

Inläggav Lakersfan_03 » ons jul 11, 2007 8:27 pm

Thoresen exploderar i lakers..
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

..

Inläggav Supporter » tor jul 12, 2007 8:27 pm

Lakersfan_03 skrev:Thoresen exploderar i lakers..
Med tanke på att vi har kunnat se en länk med en video här på Forumet på ett otal mål från Thorensen´s klubba så kan man inte säga annat än, att han har sinne för att göra mål och har förmågan att vara på rätt ställe. Han verkar vara en mix av rivjärnen Bois/Markusson/Jarno och "gubben i lådan" Chrille. Thoresen kommer säkert att bli ett orosmoment för många lag.
Supporter
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: lör maj 22, 2004 8:44 pm
Ort: Växjö

Föregående

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster